Serieport till ultraljudsgivare, tanknivå

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dkallback
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 december 2017, 08:50:11

Serieport till ultraljudsgivare, tanknivå

Inlägg av dkallback »

I tanken i min båt sitter en ultraljusgivare som mäter bränslenivån. Givaren är programmerbar genom seriellt gränssnitt mha en windows-applikation. Den har tre trådar, plus och minus samt en tråd som under programmering bör vara seriell kommunikation, och vid normal användning ger antingen en spänning ut, 0-5V, alternativt en resistans mot jord (detta är valbart vid programmeringen för att matcha olika typer av instrument).
Jag är osäker på om givaren fungerar och är konfigurerad korrekt, och skulle därför vilja koppla upp den för att se om den svarar, och läsa ut aktuell konfig.
Windowsapplikationen finns tillgänglig på tillverkarens hemsida, men för att koppla in sig säljer de en "Programming Device", en dosa med klämkontakter för givaren och en Dsub till serieport, för dryga hundra dollar plus frakt. Jag har inte lust att köpa den endast för en enstaka gångs användning och skulle därför vilja bygga en egen.
I bilaga finns en bild på innanmätet, det ser ut att vara några resistorer, eventuellt några dioder (?) och ett 9V batteri. Någon som har tankar kring hur detta är kopplat, och vad som egentligen behövs?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Serieport till ultraljudsgivare, tanknivå

Inlägg av Glenn »

Det skulle ju kunna sitta en liten MCU eller levelconverter på baksidan av kortet, men det ser ju faktiskt ut som att det bara är passiva komponenter.
Skriv svar