ladda med ac

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hsp1
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 april 2018, 21:27:28

ladda med ac

Inlägg av hsp1 »

Har några transformator som ger ac ut.
Kan man ladda bly batterier,ni/ca acc. med denna.
Har varit till någon telefon med ni/mh acc .
Har det varit någon diodbrygga i laddstation.
Var för går transformator sönder med ac in och dc ut.
Kan jag ta ett nätaggregat till stationär dator och byta kontakter eller är det för lite ström ut i 12 och 5v utag för att ladda batterierna
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: ladda med ac

Inlägg av Icecap »

1: Om du med "kan" menar att man kopplar AC till den givna ackumulator och kan ladda är svaret nej.
2: Fortfarande inte. Ackumulatorer ska laddas med DC eller pulserade DC.
3: Med en likriktarbrygga kopplat till transformatorn får man pulserande DC ut. Det kan man ladda med.
4: Då en transformator per definition tar AC in och ger AC ut förstår jag inte frågan.
5: För att ladda en viss typ ackumulator ska det en viss spänning till samt en viss maximal ström till. Din fråga kan därför inte besvaras.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: ladda med ac

Inlägg av Tekko »

Jag tycker att du skall läsa på grundligt med grundläggande ellära innan du gör något annat.
hsp1
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 april 2018, 21:27:28

Re: ladda med ac

Inlägg av hsp1 »

Nu är bly acc.laddad med ac då måste det alltså vara pulsad ac.
Med frågan om varför transformator som lämnar dc var ju varför de gått sönder långt före batterier i maskin/apparat.
Därav intresserad av om ac transformator gick att använda.
Såg att den transformator som lämnar ac hade ventilation detta kanske är svaret dvs.att de andra gått varma och termiskt skydd smält av eller blivit kortslutning när isolering smält i lindning.
Ellära har jag ju ej läst mer än vad som ingick i 4 årig tekninskt gymnasiet och det var på 70 talet.
Tar därför tacksamt emot tips från er som läst betydligt mer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ladda med ac

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En transformator kan inte lämna DC. Det ligger i transformatorns natur att om du påför en likspänningen över ena sidan av transformatorn får du blott en kort strömstöt på andra sidan och därmed en kort spänningspuls som försvinner som en löning. Sedan har du ingen spänning där längre.

Mer info: https://sv.wikipedia.org/wiki/Transformator

Ska du använda en transformator till en laddare måste du likrikta AC-spänningen som kommer ut från densamma, filtrera (i förekommande fall) och sedan styra ström och spänning som skickas till batteriet. Kort kan sägas att vissa batterityper är mer toleranta mot överström och mindre mot överspänning och vise versa. Och om jag inte minns fel, kunde man ladda blyceller med duktigt med ström men man fick hålla spänningen i strama tyglar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: ladda med ac

Inlägg av MadModder »

Man förstör batterier om man kopplar AC till dem. Om något batteri mot förmodan skulle tåla det, skulle det inte laddas något alls då spänningen är negativ 50% av tiden och då suger ur energi ur batteriet.
Har du någon "transformator" som ger DC ut så är det en nätdel bestående av transformator och likriktarbrygga.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: ladda med ac

Inlägg av Icecap »

Den AC som kommer ur en transformator kan likriktas och blir då pulsad DC. Pulsad AC anser jag inte finns, iaf. inte inom detta ämne som omhandlas i denna tråd.

Gamla billiga skitladdare till bilbatterier hade ofta den konstruktion - men det betyder inte att den var bra på något vis. Visst, de laddar men nästan alltid blir det överladdning o skit om man inte bryter manuellt.

Billiga laddare av typen transformator-med-likriktare är nästen alltid av en typ som begränser strömmen ut vid att göra en klen transformator. Slutresultatet är att transformatorn blir varm och värme är verkligen en livstidsbegränsare i elektronik.
Skriv svar