12 V till 9 volt ned konvertering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av pavan »

Håller på och ska bygga en "bilkabel" till mitt teleskop så att jag kan mata det med ström från bilens cigguttag, teleskopet drivs på 9 volt och bilar givetvis då på några volt högre?

Jag har en liten mini "step down converter" hemma där man kan ställa in ut volten på, skulle denna fungera att använda till detta?
Hur konstant strömstyrka ger dessa, det är nämligen viktigt att det inte uppstår några strömspikar eller att volt talet höjs plötsligt, för att inte förstöra teleskopets elektronik? Tänker att eftersom denna konverter är gjord för att kunna ändra till olika volt tal så kanske dom inte är helt pålitliga? Eller om den slutar fungera helt plötsligt och volten då går upp till bilens volt tal istället?
Finns visserligen färdiga kopplingar på konvertern för några olika strömstyrkor, bl.a, för 9V.

Vet ej hur mycket högre volt teleskopet klarar av, eller hur hög en eventuell volt höjning kan bli på en step down converter, men vill inte chansa.
Konvertern är en "Kina" konverter köpt för ca, 5 kr på eBay.

Eller vore någon annan lösning bättre? Kanske köpa en färdig 12V till 9V bil adapter och sedan klippa av kontakten och sätta på en egen som passar teleskopet?

Det viktiga i denna kråksång är alltså en stabil ut volt.
Tacksam för svar av mer elektronik kunniga personer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av MadModder »

De billiga kinagrejerna kan funka i evigheter, eller så går de sönder efter nån minut. Har varit med om båda.
De är inte mindre bra (eller dåliga) bara för att de är ställbara.
Så länge spänningen är stabil, så blir strömmen vad teleskopet drar, inget annat. Det kan inte plötsligt skickas ut mer ström vid samma spänning om inte teleskopet får för sig att ta mer.
Om du inte vill bygga en egen så köp en 9V biladapter i Sverige.
Och bilens spänningen kan vara närmare 15V om du har motorn igång, och det tror jag inte teleskopet tycker om om det skulle bli kortis i omvandlaren.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av rysshack.se »

Drar teleskopet inte speciellt mycket ström kan en enkel krets med en 7809 vara en ide, spänningen kommer inte gå över 9V isf.
Drar den mycket ström blir det en del effekt som går till spillo i form av värme.

Titta på videon, läs databladet koppla upp kretsen


https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ack-p90486
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av grym »

man kan skydda mot överspänning med, ex zenerdioder eller andra sorters som clampar spänningen ex zenerdiod och thyristor som drar en säkring
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av pavan »

Tack för svaren. Hur är det med dom färdiga adaptrarna man köper....har dom något skydd inbyggt mot överspänning?

Samt vad skulle hända om down convertern gick sönder....skulle det inte gå igenom någon ström alls till teleskopet eller skulle bilens volt tal överföras till teleskopet?

Samt stämmer det att ground kablarna för både ströminmatning och strömutmatning kopplas till samma ground pin på down konvertern? Det kan i sånt fall inte möjligtvis bli fråga om s.k ”ground loop”, eller gäller det endast vid andra scenarion?

Är ingen höjdare på el så frågor därför dessa frågor.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om en slik skulle gå sönder är det troligast att bilens spänning stannar i bilen. Det skulle i särskilda men troligen unika fall kunna bli någon sorts kortslutning. Konstruktionen kan skilja modulerna åt, men sitter där en transformator får du ingen spänning på utgången (till teleskopet). Se exempelbild:

Bild

De enklare modulerna är byggde efter endera av dessa principer. Du får göra en kalkyl hur troligt eller hur otroligt det är att du får 12VDC (bilens batterispänning) ut till ditt teleskop.

Bild

Kolla efter skyddskretsar; någon har redan föreslagit något sådant. Kallas väl ofta för Crow Bar.

Nej, du får inga loopar som kan ställa till med elände.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av pavan »

Vet inte exakt vilken slags down konverter det är, men bifogar en bild.
Såg att en billadare med cigguttag som klarar att ställas om till bl.a, 9V kostar 180 kr på Kjell & Co, det känns lite saftigt. Verkar inte finnas så gott om såna i Svenska butiker/webbutiker?
Om jag inte hittar en billigare så känns det mer lockande att tillverka en egen sån gratis, även om det inte blir lika bra.

Om någon vet var såna finns att köpa till lite billigare pris så får ni gärna säga till.

Hur som helst här är en bild på den varianten jag har:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av Glenn »

Sist jag var på kjell outlet hade dom ställbara laptopladdare för.. vad var det, 19:- ? nåt sånt, max 1.5A tror jag så lite lite för laptops..

..Just eftersom du bor i stockholm, det var kjell outlet i heron city
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av 4kTRB »

Verkningsgrad kan ju också vara något att kika på innan du avgör vad du ska välja.
3-4 dioder i serie kan ju eventuellt klara jobbet.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av pavan »

Glenn skrev:Sist jag var på kjell outlet hade dom ställbara laptopladdare för.. vad var det, 19:- ? nåt sånt, max 1.5A tror jag så lite lite för laptops..

..Just eftersom du bor i stockholm, det var kjell outlet i heron city
Jo fast det går inte med en laptops laddare eftersom dom inte klarar en så låg spänning som 9V, dom börjar ofta på 15V och uppåt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av Hobbyisten »

Funkar inte även vanlig spänningsdelning med ett motstånd i serie med teleskopet bara ?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av lillahuset »

pavan: Vad kostar ditt teleskop?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av jesse »

Om man verkligen vill ta stora risker och kanske förstöra sitt teleskop så kan man ju köra med resistorer eller några dioder. Det är den sämsta ful-lösningen.

Näst bäst är en step-down converter. De har en massa komponenter och det räcker att t.ex. att återkopplingen får ett avbrott så går späningen upp till max. Eller så är det nån billig kina-pryl som inte har skydd för transienter på ingången och då kan t.ex. startmotorn i din bil skapa spikar som bränner transistorn vilket i sin tur leder batterispänningen rakt ut i teleskopet.

En "riktig" DC-DC omvandlare som är CE-märkt och godkänd kostar säkert ett par hundra kr. (inte 5 kr i alla fall!)

Men ett bra hemma-alternativ borde vara som tidigare nämnts en linjär-regulator, 7809. Fast det beror förstås på hur mycket ström ditt teleskop kan dra maximalt. En 7809 måste kunna tåla förlusteffekten som skapas av strömmen. Om det räcker med en sådan ska den monteras med två kondensatorer och gärna en TVS-diod på ingången, gjord för 15V DC.

Om du använder nån billig kina-pryl eller bygger något själv så rekommenderar jag att du testar den med en annan belastning först och mäter spänningen ut innan du kopplar på ditt teleskop.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av Biker »

Hur säker är diodlösningen i.g - framspänningsfallet är ju lite strömberoende.
I vissa lägen med mycket låga vilo eller tomgångsförbrukningar får man inte 0,7V utan mycket lägre
framspänningsfall och då kanske man matar på med lite för mycket.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: 12 V till 9 volt ned konvertering

Inlägg av pavan »

Jag är som sagt inte elektriskt kunnig alls, så det där med att koppla in dioder mm. känns inte som något jag vill ge mig på. Maximalt så klarar jag nog att löda dit kablar på step-down konvertern, men helst inte mycket mer än så.

Men efter all info jag fått i denna tråd så känns inte step-down konverter lösningen helt säker heller utan att behöva löda dit extra komponenter, det är som sagt en billig kina konverter för 5-10 kr.

Kanske det är bäst att i mitt fall lägga dom 170-200 kr som Kjell o Co och Classe i sjön tar för sina ställbara bil elliminatorer. Konstigt att det inte ska gå att hitta några för rimligare priser. Jag har en hel drös strömadaptrar hemma, dock inte till bil, så känns lite svårt för mig att värdera dom högt i pris. Men jag antar att dom kostar för att dom är ställbara, jag behöver dock bara ha en som klarar 9V.

Skulle någon av dessa funka bra:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 6-w-p44127

eller:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 4-w-p44128

eller:

http://www.clasohlson.com/se/12-V-spänn ... -W/32-7733

(Tyvärr lyckades jag bara få halva Clas Olsson länken att bli klickbar, så man måste kopiera länken).

Dessa klarar 800mAh, 2A, samt 1,5A respektive. Till och med 800mAh borde räcka.

Jag har nämligen fixat till en egen strömadapter som jag hade hemma, alltså en 220V-9V adapter som jag klippt av gamla kontakten på och satt på en ny som passar teleskopet), denna är på 1.5A och verkar funka bra, blir inte ens minsta varm eller liknande (än så länge i alla fall, har drivit teleskopet med den i 1 timme i stöten hittills). Behöver nu som sagt en strömadapter till bilen också.
Teleskopet använder ju egentligen 6st 1.5V AA batterier, vet inte hur många mAh såna är på?
Jag betalade 1500 kr för det begagnat, så tillräckligt mycket för att inte vilja kortsluta det :wink:
Skriv svar