Ledlist som arbetsbelysning svarv?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Ledlist som arbetsbelysning svarv?

Inlägg av CPMS »

Håller på med en skärm bakom Grazianon så olja och spån inte ska kastas iväg bakom svarven, ställningen ska kläs med tunnplåt på baksida och sidor.

En hylla av trä för svarvverktyg mm blir det också på ovansidan ställningen.

Funderar på att sätta en/två ledlister i framkant av hyllan som får lysa rakt neråt som arbetsbelysning men vilken styrka ska man skaffa?

Det finns ju en mängd olika.

Kommer det att räcka med en eller två ledlister som arbetsbelysning tror ni?

Ingen som har en eller två enmeters lister med anslutning liggande? 230v eller 24v gör det samma. Helst med aluminiumskena.
DSC_0376.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Ledlist som arbetsbelysning svarv?

Inlägg av arvidb »

Inte ett svar på din fråga, men en reflektion:

Reflektioner i blank metall (ämnet som du arbetar med och svarven i allmänhet) från nakna LED-chip kan nog lätt blända. Försök hitta en lösning antingen med indirekt ljus (typ att listerna lyser uppåt mot vitmålad undersida av trähyllan) eller med något slags diffuserande lager framför LED:arna. Eller om det går att köpa diffuserade LED-lister kanske?
Nimrod_pro
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Ledlist som arbetsbelysning svarv?

Inlägg av Nimrod_pro »

En personlig reflektion är att jag på alla mina maskiner har maskinbelysning med raster för ljuskällan. Dessa är monterade på justerbar arm som är fäst i maskinerna. Ibland behöver man justera vinkel, avstånd och var på detaljen man behöver mer ljus. Har halogenlampor som ljuskällor, har även något belysning med cfl rör.
Något jag upplevt med led som maskinbelysning är att de billigare "strobar" vilket kan vara störande då chucken upplevs som roterar långsamt eller i värsta fall står stilla om man har matchar varvtal med kass allmänbelysning.

Bara lite input
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ledlist som arbetsbelysning svarv?

Inlägg av grym »

fläska på ordentligt, ett par 10w ledbelysningar som är den nya varianten av gjutna halogenlampor är vettigt, du kan sällan ha för mycket ljus, dock ska man ha så man inte får skuggor på fel ställe
jag har en 2x58w lysrör över svarven och kan tänka mig mer ljus ändå
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Ledlist som arbetsbelysning svarv?

Inlägg av CPMS »

Hittade en smäcker underskåpslist på 21W med opalplastlins som får sitta under hyllan och som förhoppningsvis inte blänker så mycket (skulle kanske inte rengjort svarven så bra :) ) och sen får det bli en halogenare med böjlig hals för punktbelysning typ nedan.
Ska ju ha plats för en DRO så småningom också.
image1_f98fd478d2e4636821f6116ca176a46b.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ledlist som arbetsbelysning svarv?

Inlägg av prototypen »

Jag tycker inte du ska göra en hylla ovanför svarven.
Om något ramlar ner från hyllan på chucken eller på det som sitter i chucken så kan det gå illa, riktigt illa.
Det är nog så farligt allt man lägger på spindelhuset som kan ramla ner på chucken.

Min svarv har ett 18 W lysrör och en Ledu skrivbordlampa konverterad med en 50 W halogen som går rikta fram för allt in i hål man svarvar.

Protte
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Ledlist som arbetsbelysning svarv?

Inlägg av CPMS »

Det har du ju alldeles rätt i, tyvärr är det ju en sånt fint ställe att ställa verktygshållarna på. :)
Det lär nog bli en hylla iallafall men jag får sätta en list i framkant så dom åtminstone inte kan vibrera ner så lätt.

Nu gillar inte kameran direktljus men 21W LED blev bättre än vad jag trodde, blir nog bra tillsammans med punktbelysningen.
2018-11-05 18.54.03.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar