Förlänga mikrofon-"sladden" på en RGB LED Music Controller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zamb
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 mars 2018, 23:10:13

Förlänga mikrofon-"sladden" på en RGB LED Music Controller

Inlägg av zamb »

Hej!

Jag har skaffat en billig RGB LED Controller som kan känna av musiken.
Typ denna: https://www.aliexpress.com/item/DC12-24 ... 03800.html

Nu har jag satt denna lite dolt i stereo-bänken, och för att musiken ska synka bra, så måste man spela ganska högt (den blir väl isolerad i bänk + boxen), notera även att det är ett litet hål i höljet, men mikrofonen sitter inte där, utan på andra sidan bakom kretskortet...

Så jag gjorde så här:
* Lödde bort micken.
* Lödde dit två tunna ledare som var ca 1,5 meter lång, så att de räckte till att tejpas fast på högtalarens baksida.

Men, det känns som att jag har skapat en antenn istället.. :) Med allt inkopplat så blinkade det inte bara i takt till musiken, utan det skiftade färger mest hela tiden. Även om den dessutom följde musiken.

Jag inser att det kanske inte var så att man bara kunde förlänga denna med 1,5 meter kabel.

Har provat att ha 30 cm kabel, och det blir samma.
Har även kopplat bort mikrofonen från sladdarna och samma frekventa blink uppstår. Fast så klart ingen musik-synk..:)

Jag har lite koll på +, -, A och V kan man säga, och lite teori. Men där tar det nog slut... Så hur ska jag lösa detta? Typ något filter? Hade även en fundering på att koppla den till förstärkarens lågnivå-utgång.

Tack för lite idéer o support!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Förlänga mikrofon-"sladden" på en RGB LED Music Controll

Inlägg av prototypen »

Har du koll på plus och minus på mikrofonen.
Kan bli bättre med en skärmad kabel till mikrofonen.

Protte
zamb
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 mars 2018, 23:10:13

Re: Förlänga mikrofon-"sladden" på en RGB LED Music Controll

Inlägg av zamb »

Pluss o minus har jag kopplat som den var monterad på kretskortet.

Har provar med en lågnivå ljud kabel(där minus är skärmen), men med samma resultat, kanske lite ”placebo”-bättre bara...
Hade ca 3 cm oskärpas kabel i varje ände(skarvade med sockerbit bara).

Om bara två sladdarumpar på ca 3 cm är ditsatta på kretskortet, så blinkar inte ljuset. Som förväntat. Men om jag ansluter en ca 1 meter lång sladd till plus-polen på kretskortet så börjar det blinka. Obs, utan minus eller mikrofon ansluten.


Jag har alltså prövat med följande sladdar:
2st flerkardeliga ledare, först tvinnade, sedan otvinnade, ner till 1 meter.
1 meter skärmad sladd, typ audio kabel.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Förlänga mikrofon-"sladden" på en RGB LED Music Controll

Inlägg av Marta »

Är Du säker på att mikrofonen är ansluten till anordningens jord och inte "hänger i luften" i någon magisk patentkoppling?

Är så fallet behöver Du en skärmad dubbelledare. Helst en sådan med två tvinnade trådar i gemensam skärm. Skärmen till jord på kortet och öppen vid miken. Båda mikens anslutningar via de skärmade trådarna.
zamb
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 mars 2018, 23:10:13

Re: Förlänga mikrofon-"sladden" på en RGB LED Music Controll

Inlägg av zamb »

Nä, det är jag nog inte.
Borde väl kunna mäta fram det via - på inkommande och - på mikrofonens anslutningspunkt? Om resistansen är typ noll?

Så en kabel med 2 ledare och en skärm har jag i te provat. Tyvärr har jag ingen sådan. Vad jag vet. Kan du tipsa om kabel?
Typ en gammal USB kabel, som man kan slakta?...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Förlänga mikrofon-"sladden" på en RGB LED Music Controll

Inlägg av Marta »

Förutsatt att nu mikrofonen "hänger löst", prova med två separat skärmade sladdar.
Kabeltypen brukar kallas just mikrofonkabel och är för mikar som ansluts balanserat.
zamb
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 mars 2018, 23:10:13

Re: Förlänga mikrofon-"sladden" på en RGB LED Music Controll

Inlägg av zamb »

Ok, nu har jag haft framme multimetern och mätt.
På kretskortet mellan högra mik-anslutningen och nätadapterns minus kontakt så är resistansen noll.
Tolkar jag det rätt att jag då har en riktig koppling till jordplanet.

Så åter till kabeln.
Måste skärmen vara av folie-typ? Misstänker att den jag provade med kanske inte klassas som riktigt skärmad. Det är en lågnivåkabel typ denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... bel-p39662
Den på bilden är för stereo, men jag tog ”halva” denna. Så röd ledare till plus på kretskortet och plus på mikrofonen. Sedan skärmen till minus på kretskort och mikrofon. Men denna har ju som sagt ingen folieskärm, är det för dåligt tro?..

Jag är inte med på hur jag i så fall ska koppla två skärmade kablar? Blir väl bara i så fall tre anslutningar till minus/jordplanet?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Förlänga mikrofon-"sladden" på en RGB LED Music Controll

Inlägg av Marta »

Miken "flyter" _inte_ så den kabel Du har skall funka fint. Anslut kabeln där miken skall sitta. Mät polariteten på dessa anslutningar ock koppla minus till skärm och innerledaren till plus. Du kanske vände på det när det inte funkade?
zamb
Inlägg: 28
Blev medlem: 13 mars 2018, 23:10:13

Re: Förlänga mikrofon-"sladden" på en RGB LED Music Controll

Inlägg av zamb »

Ska kolla igen sedan.
Då när jag testade så gjorde jag bara en snabb-ful-koppling:
Kretskort - 1 cm oskärmade kablar - Sockerbit - lågnivåkabeln - Sockerbit - 5 cm oskärmad kabel - Mikrofon

Så några cm oskärmat blev det där. Ska göra ett mer seriöst försök.. :)
Tack så länge!
Skriv svar