Grannens trasiga svets LÖST

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Grannens trasiga svets

Inlägg av kilimanjaro »

Finns via Ebay och China för ynka 3 US så det ligger redan en beställning. Ska bli intressant att se om fanskapet hoppar igång när det är nya tyristor i den. Bra tips om halogenlampa det ska testas.

Stort tack så länge // Karl B. / Tommy P.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Grannens trasiga svets

Inlägg av Tekko »

Där har du gjort bort dej tyvärr då de på ebay mer eller mindre garanterat är förfalskningar och troligen kommer smälla vid första testsvetsning. Dessa transistorer kostar det de gör på tex elfa av en anledning.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Grannens trasiga svets

Inlägg av Danny »

IXGH40N60B2D1 slutade att tillverkas Maj 2014.
Ersättare är IXGH48N60B3D1

Tysk lev:
https://www.ebay.com/itm/1-pc-IXGH48N60 ... ctupt=true
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Grannens trasiga svets

Inlägg av kilimanjaro »

Tekko: Tja det är ju trist om det förhåller sig så, men vi får se och i värsta fall får de här fyra bli experimentmaterial vid uppstarten. Hade säkert handlat av Elfa om deras webb-butik varit öppen. Tyvärr är den under omkonstruktion just denna helg.

Invaliden: Tack för klargörande om utgående uttag. Med ett bättre och riktigt schema kanske det gått att se direkt.

Återkommer i tråden efter fortsätt laborerande.

Med vänlig hälsning, // Karl B.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Grannens trasiga svets LÖST

Inlägg av kilimanjaro »

Hej forumet nu är det här projektet reparerat och provkört. Fyra nya trissor (IXGH48N60B3D1) från China anlände förra veckan och efter montering idag, vi bytte alla fyra trots att det bara var två som var kortslutna, fungerar svetsen perfekt. Jämn och stabil båge och riktigt skön att svetsa med. Kostnaden 3x4 US$ för trissorna samt 84 kr till postens avgifter. Billigt för så mycket nöje och kunskap.

Stort tack för hjälpen, er input är alltid guld värd när egen kunskap saknas.

MVH // Karl B.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Grannens trasiga svets LÖST

Inlägg av bearing »

Kul!

Hur kommer det sig att propparna gick med 47 ohm i serie?
Borde ju inte blivit mer än 5A. Eller stängde relät trots att de brända transistorerna borde ha förhindrat spänningen att stiga?

Nu tror jag att jag förstår. Om det bara var ena halvan av halvbryggan som var bränd, så förhindrade ju inte transistorerna kondensatorn från att laddas. Men sen när relät stängt, och de fungerande transistorerna slogs på, så blev det ju omedelbart kortslutning. Så jag gissar att detta hände.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Grannens trasiga svets LÖST

Inlägg av Danny »

Gott att det funkade :tumupp:
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Grannens trasiga svets LÖST

Inlägg av kilimanjaro »

Bearing: Din analys är nog riktig och logisk så därmed lägger jag in den i filen "laga Biltemasvets".
Verkar som att grannen köpt sig en ny svets medans vi väntade på leveransen från China så jag lägger nog ett bud på den här. Liten till formatet, god att svetsa med samt lite att meka med för att testa TIGfunktionen, har ju ett gammalt slitet handtag och slang liggande.

MVH // Karl B.
Skriv svar