Spänningsaggregat med live, neutral, och ground

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JohnnyElman
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 oktober 2018, 19:55:49

Spänningsaggregat med live, neutral, och ground

Inlägg av JohnnyElman »

Jag har köpt ett spänningsaggregat där ingången är markerad för L, N och jord. Se bild nedan.

Med multimetern så kan jag hitta nollan och fasen, och det fungerar bra, 230 V in och 24 V ut. Men nu till frågan, om jag vänder kontakten i uttaget, så kommer ju fasen och nollan att byta plats! Blir det något problem, eller funkar det lika bra?

mvh

John
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Spänningsaggregat med live, neutral, och ground

Inlägg av Tekko »

Har ingen som helst betydelse, det är jordledningen som ser till att inget blir strömförande.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Spänningsaggregat med live, neutral, och ground

Inlägg av Hobbyisten »

Som Tekko sa. Se primärsidan i transformatorn (230 V in) som en krets där strömmen går åt båda hållen. Sen tror jag inte det finns nån standard i om fasen ska sitta i vänstra eller högra hålet i vägguttaget heller.
Senast redigerad av Hobbyisten 23 oktober 2018, 21:23:59, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Spänningsaggregat med live, neutral, och ground

Inlägg av Nerre »

Normalt ska det inte spela nån roll, det är ju inte alla länder som har jordad nolla så i princip alla produkter betraktar nollan som lika spänningsförande som fasen.

Det som kan påverka är att om det sitter en säkring sitter den kanske bara på L. Det gör att du bli beroende av gruppsäkringens utlösning om det blir överledning från N till jord (på grund av att fas är ansluten till N och inte F). I Sverige så är det helt ok att luta sig på gruppsäkringen för sånt för de flesta typer av produkter, men vissa standarder kräver att båda matningspolerna är avsäkrade. Då får man helt enkelt sätta ett apparatintag med dubbla säkringar på sin apparat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Spänningsaggregat med live, neutral, och ground

Inlägg av MadModder »

Ansluter man L och N enligt märkningen på baksidan av vägguttaget och monterar det med texten rättvänd, hamnar nollan till vänster.
Håller du kontakten på din bild med det franska jordhålet uppåt, kabeln neråt, och stiften ifrån dig, är nollan på vänster stift.
Men det är inget man ska lita på...
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Spänningsaggregat med live, neutral, och ground

Inlägg av Janson1 »

Vad jag förstår så har många länder orientering på att fas och nolla blir rätt. Men som sagt i detta fall spelar det ingen roll...
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Spänningsaggregat med live, neutral, och ground

Inlägg av Hobbyisten »

I mitt kök sitter fasen i vänstra hålet och nollan i högra hålet.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14870
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Spänningsaggregat med live, neutral, och ground

Inlägg av rikkitikkitavi »

I vanliga Schukouttag är det normalt fas på vänster stift, neutral på höger. Men elektriker kan slarva...och det är inget formellt krav. Det är nice to have, inte must have.

På ditt nätagg med PE anslutet spelar det ingen roll vilket håll du vänder anslutningarna OM det inte uttryckligen är beskrivet i manualen att det är Fas och Nolla anslutet. Då är det avsett för FAST anslutning. Då får du inte använda stickpropp som du gör eftersom den inte är polariserad.
CEE är polariserade tex.

Det ser ut som ett Kinanättagg och då är det väl si och så med den delen...

Så länge du ansluter PE och du har jordfelsbrytare är du hyfsat säker ialla fall, så säker man kan bli med ett sådant nätagg :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Spänningsaggregat med live, neutral, och ground

Inlägg av TomasL »

Är det ett väldigt billigt och dåligt konstruerat Switchat aggregat, så kan det vara så att det bara sitter nätfilter mellan L1 och jord.
Skriv svar