Skonsammare o "normalladda" mobil som stödjer snabbladdning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Skonsammare o "normalladda" mobil som stödjer snabbladdning?

Inlägg av daspunner »

Tja!

Har ny lur som stödjer snabbladdning. Själv är jag tveksam till grejer som innehåller ordet "snabb". Om tiden finnes borde det väl vara snällare emot batteriet i längden o ladda utan "snabb"?

Kan nån komma med en kvalificerad åsikt kring detta? Skall villigt erkänna att jag kan alldeles för lite i frågan! 8)


/Dave
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Skonsammare o "normalladda" mobil som stödjer snabbladdn

Inlägg av Zkronk »

Så vitt jag vet så kör väl i princip alla mobiltelefoner med en 1S Lithiumcell, dvs. omkring 3,7-3,8 V nominell spänning.
Det enda sättet att ladda snabbare är ju genom att höja laddströmmen, och då kommer värmeförlusterna p.g.a. batteriets inre resistans att bli större.

Så mer värmeutveckling vid snabbladdning jämfört med "normalladdning" borde vara oundvikligt. Dock kanske temperaturen ändå håller sig inom vettiga nivåer, dvs. nivåer som inte minskar batteriets livslängd (kapacitet och antal möjliga urladdningscykler).

Till min LG G6 fick jag med en snabbladdare, men jag brukar köra med en vanlig laddare då jag oftast ändå inte har så bråttom.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skonsammare o "normalladda" mobil som stödjer snabbladdn

Inlägg av Nerre »

Det handlar ju primärt om att man höjer spänningen för att kunna ta ut högre effekt.

I stort sett alla mobiler idag laddas ju med 5 V, och de tunna kablarna klarar inte mycket mer än de 2-2,5 A som normala laddare brukar kunna ge. Det blir ju max 10 W man kan ta ut.

Snabbladdare höjer spänningen, jag tror de flesta kör med typ 9 V, ungefär dubbla mot 5 V, vilket då ger dubbla effekten.

Sen vad man max bör ladda en cell med har jag ingen riktig koll på.
Borre
Inlägg: 4566
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Skonsammare o "normalladda" mobil som stödjer snabbladdn

Inlägg av Borre »

Ja men det är ointressant, frågan gäller hurvida strömmen batteriet laddas med påverkar livslängden, inte vad laddkretsarna matas med.

Men jag sannolikt påverkas livslängden negativt av att laddas med den högre strömmen. Hur mycket, ja det är svårt att veta. Men tror man att det påverkar och man har tid att ladda normalt så gör det.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skonsammare o "normalladda" mobil som stödjer snabbladdn

Inlägg av Nerre »

Enligt den här sidan verkar det inte vara nåt problem med att ladda på ett par timmar.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries

Det som styr livslängden på litiumbatterier verkar vara till vilken spänning man laddar dem (lägre spänning ger längre livslängd men också mindre batterikapacitet) och hur djupt man laddar ur dem.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Skonsammare o "normalladda" mobil som stödjer snabbladdn

Inlägg av xxargs »

batterierna är så mycket större idag gentemot förr och räknat i mA per cm^2 aktiv elektroyta så är det förmodligen inte mycket mer än tidigare i ladd-belastning.

dvs. med mindre batterier så var även 500 mA 'hård laddning'.

det viktigaste ändå är att temperaturen inte rusar iväg och i äldre lösningar där man brände av mellanskillnaden i spänning till värme så bidrog laddkretsarna till en stor del av uppvärmningen (telefonen blev varm under laddningen), medans dagens snabbladdande chip med buck-omvandlare ger inte alls lika mycket värme trots att batteriet laddas hårdare med högre ström än tidigare.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Skonsammare o "normalladda" mobil som stödjer snabbladdn

Inlägg av netrunner »

Man får väl iofs hoppas att laddningskretsen i mobilen på något sätt har en DC-DC step down funktion för ta ut "fulla 2,5W" (5V x 500mA) för att ladda batteriet

Idag har många (alla?) mobiler batterier på 2500mah+ så även vid laddning med 1,2A - 1,5A (som är vanligt med dom mobiler jag har testat) så ligger man rimligen inom gränsen för "normal" laddning.

Allt detta förutsätter att mobilen kan identifiera att det finns en laddare med "högre kapacitet" så att den aktiverar snabbladdning.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Skonsammare o "normalladda" mobil som stödjer snabbladdn

Inlägg av Hobbyisten »

Används buckconverters i mellanskillnaden mellan 5 V och 4.2 V (eller vad nu ett LiJon batteri ska laddas med) ? Effektvinsten kan inte bli så stor jämfört med att bara kapa bort 0.8 V, men däremot om man skulle höja inspänningen till mobilens laddkrets till 20V. På min relativt gamla motorola laddade jag först med en gammal ericssonadapter som gav ut bara 350 mA tror jag, nu laddar jag med en helt ointelligent laddare som kan leverera 2.4 A, och laddningen går MYCKET snabbare (säkert flyter mer än 500 mA). USB 3.0 tillåter upp till 900 mA. Och som netrunner säger så kanske mobilen "identifierar" hur mycket ström som finns tillgänglig.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skonsammare o "normalladda" mobil som stödjer snabbladdn

Inlägg av Nerre »

Dels finns det ju logiken med:

1. Om det finns en USB-host i andra änden så förhandlar med om strömmen
2. Finns det ingen USB-host så kollar man resistansen mellan data-trådarna, det finns i alla fall praxis för att indikera att laddaren klarar 500 mA respektive 1 A.

Men moderna telefoner provar att ta ut ström och om laddaren stänger ner så noterar de detta som tröskelvärde, bryter laddningen och startar sen om med laddning under tröskelvärdet. Det är dock väldigt beroende av att laddaren har ett mjukt överströmsskydd som återställs när man tar bort lasten.
Skriv svar