Nätbrum i aktiva högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av sparcraft73 »

Ikväll tog denna sagan slut. Jag kopplade in förstärkaren och skulle mäta och då small det... och sedan slocknade det helt. Jag kan inte se vad det är som smällt men jag tror dessvärre att den är bortom räddning. Förmodligen har transformatorn fått sig en smäll och det lär inte bli billigt att fixa...
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av Tekko »

Jag tvivlar högaktligen på att trafon har skadats på något sätt, det skulle synas och kännas på lukten isof.

Min gissning var högfrekvent oscillation i förstärkardelen med högt strömuttag från nätdelen som resultat = rippel och brum och slutligen totalhaveri.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av breflabb »

Slutsteget ( Effekttransistorerna) ligger närmare än trafon. Det skall mycket till att
trafon ryker
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av sparcraft73 »

Vänner, jag vägrar ge mig. Har nu sett att säkringen gått så det är därför den dog helt och hållet. Nu funderar jag på varför säkringen gått och om jag vågar sätta i en ny säkring eller om jag skall försöka mäta lite innan. Jag har nu fixat ett oscilloskop så jag har lite att mäta med men jag behöver lite hjälp.
Skulle verkligen uppskatta om någon skulle kunna tipsa mig:

Vad tror ni det är som gjorde att säkringen gick? Är det ett följdfel på att det är konstant nätbrum när förstärkaren inte har någon insignal? Vågar jag sätta i en ny säkring?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av mrfrenzy »

Om det small när du mätte gjorde säkringen sitt jobb. Förmodligen kommer det funka som innan om du sätter i en ny säkring.

Fundera på vad som hände så du inte gör samma misstag igen.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av Tekko »

NEJ! En säkring går endast av en anledning, aldrig bara spontant.

Mät först med en multimeter på effekt och driv trissorna i slutsteget så du inte har kortis där, annars kan ett säkringsbyte orsaka ytterligare skada som är svårare att repa. Ser du minsta lilla tvivelaktiga mätvärde så är det löslödning av den suspekta transistorn och efterkoll an både transistorn out of circuit samt efterkoll på kretskortet för att se om det suspekta mätvärdet kvarstår.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av 4kTRB »

Ett par tips jag hittade:
You are looking for tiny voltages – 5mV at line level is plenty to give you hum, even though your signal of interest is say 1V p-p. Use a scope to identify hum areas by connecting scope ground to different GND points and then measuring other GND points. A good starter is to connect scope GND to the PCB’s GND star point and measure from there. Its amazing how simple thick tracks can still allow hum to appear. Also bear in mind that amplifier GND is very important to be compared with other IC GND’s – follow the signals path around your PCB.
Try shorting different GND points togther to see if that removes the hum. If it does try soldering a wire link in and see if its still gone. If it is then try breaking the original track to see if its still good. If so you now have a new PCB track to add in place of the old.
Skriv svar