Tjuvström V70 årsmodell 2001

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av okhan »

Jag har felsökt genom att koppla Multimeter i serie med batteriet samtidigt som jag plockat ut säkringarna en efter en för att hitta felet.

Har lyckats upptäcka att larmet drar runt 300mA tjuvström. Plockade bort säkringen och viloströmmen landade då på 35mA. Är 35mA fortfarande för hög förbrukning i vila? Nackdelen med att inte ha säkringen till larmet är att fjärrlåset ej fungerar längre men jag får inga varningslampor tända iallafall.

Någon som har erfarenheter med detta?

Märkte även att jag kunde få ner viloströmmen till 11mA ifall jag plockade bort säkring till elektronikmodul-tak. Är detta tecken på tjuvström här med eller är det normalt att den ska förbruka ström? Inga lampor lyser så jag vet ej vad som drar ström här. Om jag kör utan denna säkring så funkar dessvärre inga lampor inne i bilen så denna säkring vill jag gärna inte plocka bort.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av xxargs »

30 mA skulle jag inte bry mig då det handlar om 5 Ah per vecka i urladdningsström och kör du bilen mer ofta än så kommer laddningen av batteriet kompensera det rätt fort

300 mA är däremot lite väl mycket med tomt batteri inom en vecka typ.

förmodligen har du ett fel i larmdelen som gör att det drar mycket ström.

---

det är annars inget ovanligt att en modern bil drar batterierna tomma på typ 1 månads tid vid uppställning/långtidsparkering
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av mrfrenzy »

Om du ska mäta genom att lossa säkringar måste du göra på följande sätt:
Koppla in mätare vid batteriet.
Forcera bagagelåset till låst läge.
Öm du jobbar med säkringsdosan innanför dörren så forcera dörrlåset till stängt läge.
Lås bilen med fjärrkontrollen.
Vänta fem minuter.

Nu är bilen i viloläge och du kan dra ut en säkring i taget. Sätt inte tillbaka dom för då lämnas viloläget.
Finns även risk att lämna viloläge när man kopplar ur säkringar för cem och larm.

Det bästa är att inte dra ut säkringar alls utan mäta spänningsfallet på varje säkring genom testhålen och därmed räkna ut strömmen.

I sirenen sitter ett NiMh batteri som alltid underhållsladdas, prova koppla ur den ifall batteriet blivit dåligt (ger tillslut felkod).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av Glenn »

Ja, att inte låta bilen somna först är ett klassiskt misstag, precis som MrFrenzy skriver så måste alla dörrar och huv vara stängda och man måste vänta in att bilen "somnar", alltså kommer in i viloläget. Hur lång tid detta tar varierar mellan bilmodeller också.

Dessutom brukar ofta förbrukningen komma stötvis, så det är svårmätt ändå.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av okhan »

Hej och tack för era svar!

Jag var medveten om detta med att lägga baklucka och sidodörr i lås och vänta 15 minuter tills systemet hade kommit ner i viloläge.
Jag kommer leva med 35mA förbrukning i tomgång och se om de orsakar några problem. Kommer som sagt inte något felmeddelande om att larmet ej fungerar trots att jag har säkringen bortplockad. Hade larmet varit mer lättåtkomligt hade jag försökt öppna upp och reparera men nu sitter den i höger hjulhus fram bakom skärmen.

Hur snabbt laddas ett batteri upp egentligen med bilens generator?
Säg att bilens batteri hypotetiskt är laddat till 100% (74Ah batteri) och att bilen drar 35mA i viloström.
Om bilen står oanvänd i 2 veckor kommer den då ha dragit 11.76A om jag räknar rätt.
1. Räcker batteriets laddning då för att starta bilen?
2. Hur lång tid måste bilen (generatorn) vara igång för att batteriet ska uppnå "full laddning" igen?
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av Spazze »

Sirenen i min V70 2003 har ett inbyggt backup-batteri som gick sönder alldeles nyligen och den verkade dra ur bilbatteriet efter ett tag. Är din siren bytt om det är samma konstruktion? Annars är backup-batteriet troligen kasst och du behöver en ny siren för 2000kr. Det finns folk som har försökt byta ut backup-batteriet men det brukar läcka på kretskortet i sirenen så att det blir förstört.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av svanted »

okhan skrev:Hej och tack för era svar!
1. Räcker batteriets laddning då för att starta bilen?
2. Hur lång tid måste bilen (generatorn) vara igång för att batteriet ska uppnå "full laddning" igen?
1: ja, om det inte är smällkallt, bilen går bilen att starta med bara några procent kapacitet kvar, givetvis inte om den är svårtstartad av andra skäl.
2: tror itne det finns något generellt svar då laddströmmen beror på typ av batteri, generatorspänning/kapacitet, temperatur e.t.c.

men skulle gissa på en timme på tomgång.

vad föranleder tråden?
blir du utan ström i batteriet ibland?
i 9 fall av 10 beror det på dålig generator, delar släpringarna genomslitna.
eller korta körsträckor, typ 3 minuter till jobbet.
och ännu svårare i kombination med bränslevärmare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av Glenn »

Hur lång tid det tar innan batteriet är fulladdat är omöjligt att svara på då det ju beror på kapaciteten på generatorn och hur mycket övrig elektronik i bilen förbrukar.

Tomgång eller fullvarv ska egentligen inte spela nån roll förutsatt att tomgångsvarvet är "tillräckligt" för full kapacitet, men det brukar bara behövas ett ganska lågt varvtal på växelströmsgeneratorer, värre med likströmmare.

När jag jobbade med bilar i forntiden så kunde man iaf konstatera att vissa bilar har kraftigt underdimensionerad generator, alltså så klen att den precis orkar med bilen med förbrukare påslagna, detta upptäckte vi ju genom att taxibilar av den modellen helt enkelt körde slut på batteriet medans dom körde, taxiutrustningen (taxameter och radio typ) drog helt enkelt mer än överskottet när övriga bilen tagit sitt, vilket fick till följd att batteriet dränerades snarare än laddades vid körning.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av mrfrenzy »

Generatorn är på minst 70A beroende på vilken motor som sitter i.
Även om man har all utrustning påslagen så blir det ett överskott om minst 20A, alltså är det bara batteriets interna resistans och dom kemiska processerna som begränsar laddningen.
Redan dessa gamla bilar har automatisk höjning av tomgången om det behövs för att ladda. Laddspänningen styrs av temperaturen och mäts nära batteriet.
sc3
Inlägg: 173
Blev medlem: 10 januari 2011, 11:05:40
Ort: Umeå

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av sc3 »

Jag har en V70 -99, den drar ur batteriet ibland. För några år sedan då jag forskade på det var det att det satt induktiva? givare i dörrarna som ibland fick för sig att tro att dörren var öppen. Även om jag har släckt innerbelysningen så drar det ur, undrar om det är varningsljusen i dörrarna som tänds. Jag har inte orkat ta tag i det, jag laddar vid längre stillestånd, så jag är intresserad om du hittar felet.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av okhan »

Spazze skrev:Sirenen i min V70 2003 har ett inbyggt backup-batteri som gick sönder alldeles nyligen och den verkade dra ur bilbatteriet efter ett tag. Är din siren bytt om det är samma konstruktion? Annars är backup-batteriet troligen kasst och du behöver en ny siren för 2000kr. Det finns folk som har försökt byta ut backup-batteriet men det brukar läcka på kretskortet i sirenen så att det blir förstört.
Jag misstänker också läckande batteri i sirenlådan med kortslutning av något som följd då den drar ström från bilbatteriet (hoppar mellan 150-350mA).
svanted skrev:vad föranleder tråden?
blir du utan ström i batteriet ibland?
i 9 fall av 10 beror det på dålig generator, delar släpringarna genomslitna.
eller korta körsträckor, typ 3 minuter till jobbet.
och ännu svårare i kombination med bränslevärmare.
Jag blir utan ström ja. Jag ska se om batteriet håller laddningen nu när jag har ryckt ut säkringen till larmet. Jag kör även väldigt korta sträckor med bilen oftast (3min är vanlig sträcka för mig).
mrfrenzy skrev:Redan dessa gamla bilar har automatisk höjning av tomgången om det behövs för att ladda. Laddspänningen styrs av temperaturen och mäts nära batteriet.
Intressant och kul fakta. Det trodde jag aldrig!
sc3 skrev:Jag har en V70 -99, den drar ur batteriet ibland. För några år sedan då jag forskade på det var det att det satt induktiva? givare i dörrarna som ibland fick för sig att tro att dörren var öppen. Även om jag har släckt innerbelysningen så drar det ur, undrar om det är varningsljusen i dörrarna som tänds. Jag har inte orkat ta tag i det, jag laddar vid längre stillestånd, så jag är intresserad om du hittar felet.
Gör som föreslaget i tråden och dra säkringarna en i taget medan du övervakar med multimeter strömförbrukningen i Vila. Borde gå att hitta felet då.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av Mindmapper »

En modern bil har ofta problem med batteriet. En sak som ställer till det är stadskörning med mycket stopp. I och med att bilen slår av motorn och startar vid de flesta småstopp så laddar inte bilen så mycket som man tror. Dessa ständiga starter tar också en del energi. Inte så mycket men ändå så påverkar detta, speciellt om man kör mycket kallkörning.

Med dieselvärmare kan detta bli riktigt katastrofalt.

Att se till att man har en batteriladdare monterad i bilen som laddar batteriet när man ansluter motorvärmaren löser en hel del av dessa problem.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av Elman »

Kolla batteriet ..jag har bytt standard batterier efter 4,år flera gånger på mina dieselbilar. 5min radio /dörr ljus räckte innan start vid lastning när dom gav upp .. startade man direkt fungerade dom... Och körde bilen varje dag inga problem ...dagens batterier är det tunna plattor i ,lättare, mer ström ,men tål inte vibrationer så länge .
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av xxargs »

okhan skrev:Hej och tack för era svar!

Jag var medveten om detta med att lägga baklucka och sidodörr i lås och vänta 15 minuter tills systemet hade kommit ner i viloläge.
Jag kommer leva med 35mA förbrukning i tomgång och se om de orsakar några problem. Kommer som sagt inte något felmeddelande om att larmet ej fungerar trots att jag har säkringen bortplockad. Hade larmet varit mer lättåtkomligt hade jag försökt öppna upp och reparera men nu sitter den i höger hjulhus fram bakom skärmen.

Hur snabbt laddas ett batteri upp egentligen med bilens generator?
Säg att bilens batteri hypotetiskt är laddat till 100% (74Ah batteri) och att bilen drar 35mA i viloström.
Om bilen står oanvänd i 2 veckor kommer den då ha dragit 11.76A om jag räknar rätt.
1. Räcker batteriets laddning då för att starta bilen?
2. Hur lång tid måste bilen (generatorn) vara igång för att batteriet ska uppnå "full laddning" igen?
De första 70% från helt tom batteri går på 2-3 timmar om generatorn orka ladda minst 20 Ampere när alla normala förbrukare har tagit sitt (batterier brukar inte ta emot mycket mer än 20 ampere den första tiden ändå efter de första 5 minuternas laddning). Dom sista 30% till full laddning tar däremot tid på sig med en fallande laddström hela tiden. Skall batteriet bli väldigt nära 100% så pratar vi om 1-2 dygn.

För att starta bilen räcker det med typ 10-20% laddning kvar - men då inte direkt utrymme för att sitta och mala på startmotorn utan det vill till att den är lättstartad.

11.76 Ah på en 55 Ah-batteri så har du ungefär 75% av batteriets laddningskapacitet kvar - och det är goda marginaler att starta en bil på.

De flesta bilar har generatorer för att ha 10-20 A kvar i laddström när motorn är på tomgång (800 rpm) - men drar man på sätesvärmare och elvärme på bakruta samt full fläktfart (kolla vad en sådan fläkt drar på full gas och bli förvånad!!) så kan hela laddningsmarginalen vara borta - samma sak om man har en massa taxi-utrustning som drar ström hela tiden och en stor del av tiden är vid taxi-parkeringsfickor på tomgång och kanske med avstängd motor en del av tiden i väntan på kunder.

Redan när motorn varvas till 1000-1200 RPM så kan laddströmmen öka med upp till 100% till och nå generatorns maxström. - det är därför moderna bilars generatorer är så stora som +140A och beror på att elektroniken drar så mycket och kanske måste ligga på 70 A vid 800 RPM för nollbalans + 20 ampere för laddning i förbrukning.

blybatterier med Kalcium-legerade plattor (läs alla moderna MF-batterier där man inte behöver fylla på vatten i efterhand) är hårdladdade - speciellt i slutfasen i jämförelse med antimon-legerade batterier (de med påfyllningsproppar för destillerat vatten) och i många fall behöver man ladda ända upp till 14.7 Volt för att de skall bli helt fulladdade inom rimlig tid. somliga automatbatteriladdare har sådant läge alternativt att man använder 'snöstjärnan' för laddning av batterier i kyla (fast här i rumstemperatur när man laddar MF-batterier/kalciumlegerade blybatterier) då det också höjer spänningen en smula.


---

Långsam urladdning som vi pratar om här laddar ur batteriet mycket hårdare än att tex. starta med startmotorn tills den knappt orka dra runt motorn - i det sistnämnda fallet så är det mer än 50% kemisk energi kvar i plattorna. medans en kvarglömd kupélampa i bilen på 14-dagarsemester på flygplatsens långtidsparkering kan ladda ur batteriet förbi 0% laddningsnivå och binda all syra att vätskan i denna är nära på drickbart... (och batteriet fryser också väldigt lätt, redan vid enstaka minusgrad)

En sådan djupurladdning brukar ha typisk effekt att dra nära ingen ström alls när man kopplar in laddaren (och automatiska laddare vägrar starta laddningen av batteriet i många fall då de inte känner av batteriet på sina laddsladdar, somliga har dock desulfaterings-mode eller liknande att ta till i dessa fall - men annars är en klassisk laddare med diod eller selen-likriktare den rätta instrumentet den första tiden av laddningen för att få igång batteriet alls när man har fullständigt tom-urladdade batterier och polspänningen är bara enstaka Volt) och det kan dröja åtskilliga minuter till över timme innan laddströmmen överstiger 1 Ampere för att sedan snabbt går till strömgräns i laddaren. - det beror på att syran är så utarmat ur elektrolyten att det är inga joner som kan transportera ström längre och därmed nästan ingen ström genom batteriet trots tämligen hög spänning. När man börja ladda och med den lilla ledningsförmåga som ändå finns kvar, så börja syra återvända ur plattorna ut i elektrolyten igen och öka konduktiviteten sakta, och ju mer ström det leder igenom ju mer syra utsöndras, därför får man effekten "ingenting, ingenting ingenting, lite grand och helt plötsligt full laddström"

Att ladda ur batterier så djupt är inge bra alls, man får kanske tillbaka 80% av full kapacitet om batteriet bara har varit bottenurladdat i någon vecka eller två - har det varit så i ett halvår och mer, max 40-60% och ofta har batteriet börja att svälla. den andra bieffekten vid djup urladdning är att aktiva massan som sitter på gallerna på blyplattan har luckrats upp ganska mycket och bitar och partiklar av ytan kommer att rasa ned mot kärlets botten och byggs upp så mycket efter en tid att det kan delvis kortsluta plattorna med hög självurladdningstakt - när polspänningen börja variera mycket mellan cellerna så är det ofta pga. överledning i botten på kärlet.

startbatterier är rätt risiga och förlorat flera år till sin 'oanvändbarhetsgräns' redan efter ett fåtal rejäla urladdning av typen där det krävs starthjälp för att starta bilen igen.

Moderna AGM-batterier har dock inte den effekten med bortfallande aktiv material i och med invirad i glasullsduk, men även där så sliter djupa laddningar väldigt mycket och att stå med under 50% laddningsnivå mer än 24-48 timmar ökar på sulfateringstakten väldigt mycket (sulfatering drivs av samma mekanism som finkornigt nysnö när den faller på början av vintern omvandlas med tiden till grov issnö på vårkanten - dvs. naturen strävar att minska ytan på kristallerna genom att göra kristaller större genom att lösa upp de mindre kristallerna i sin närmaste omgivning - och när laddningsnivån är 50% och lägre så är det så många blysulfat-kristaller så nära varandra att jonvandring börja sker med märkbar hastighet att de större kristallerna kannibaliserar på de mindre för att själv växa - och när de når en viss storlek så kan de inte reversera vid laddning för att de leder ström så himla dåligt.

Samt att aktiv materia också flyttat sig rent fysiskt (och lämnar plats/hål efter sig) i och med omkristalliseringen och tillväxten bryter sönder den aktiva elektrodpastans struktur som håller ihop det hela och är pressad på plattorna - det är detta som luckrar upp batterierna och bitarna och partiklar/slam av aktivt material sedan börja falla av...
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Tjuvström V70 årsmodell 2001

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Tack för denna mycket utförliga beskrivning.
Är det månne så att du jobbar med detta? :)
Skriv svar