Hur filtrerar jag bort korta strömstötar likström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Markus_SE
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 oktober 2018, 20:48:13

Re: Hur filtrerar jag bort korta strömstötar likström?

Inlägg av Markus_SE »

Relät är specat till 180A och tjongar till ganska bra när spolen drar, så 15w känner inte jag är orimligt?
Nej, biltillverkaren (Dodge Ram 2004) har inga instruktioner om hur man ska koppla in extraljus.
Att koppla styrströmmen över batterispänning är förstås ingen lösning jag är intresserad av iom att jag ställer frågan här :)

Jag har ett oscilloskop i källaren någonstans men vet inte hur jag användet det. Som någon skrev får vi väl anta att testspänningen är betydligt lägre då halogenljusen inte reagerar alls.

Edit: om jag lyckats mäta strömmen över relät fel och fått för högt värde skulle väl det iofs förklara felberäkningen av motståndet?
Senast redigerad av Markus_SE 16 oktober 2018, 07:13:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur filtrerar jag bort korta strömstötar likström?

Inlägg av Icecap »

Testpulserna ger mening om de utförs med en given "låg" ström. Om spänningen stiger för mycket under en puls är det problem.

Alltså behöver man nog bara höja triggerspnningen till extra-relät och det kan göras på olika sätt.
En är att sätta ett motstånd i serie med reläspolen, nackdelen är att värdet "måste" anpassas till varje enskilda relä och det kan bli ganska varmt.

Ett annat sätt är att koppla in en liten spänningsövervakare som inte släpper igenom för låg spänning. Den kan då anpassas till bilen och reläet är inte en del av det kritiska.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur filtrerar jag bort korta strömstötar likström?

Inlägg av 4kTRB »

Lite konstigt med en bil man inte kan ha extraljus på utan att vara vetenskapsman.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur filtrerar jag bort korta strömstötar likström?

Inlägg av MadModder »

4kTRB skrev:Lite konstigt med en bil man inte kan ha extraljus på utan att vara vetenskapsman.
Det är många bilar där det nästan är omöjligt att koppla in extraljus. Särskilt nyare. Det går in en hel kabelstam i slang till lamphuset via en mångpolig kontakt, och i lamphuset finns inga kablar utan där går solida metalledare ingjutna i plastblock fram till respektive lampsockel. Man vill inte in och klippa och ha sig där. Måste nog köpa nån specialkontakt att koppla in sig med nånstans.

Jag tycker det verkar väldigt märkligt att pulser från en glödtrådsvakt klarar att dra ett relä som har en 15W magnetspole i sig.
Då borde ju blinkers, backljus och alla andra smålampor blinka hela tiden. :humm:

Min Saab från 06 kör med känselpulser för lamporna, och de är precis så de tänder LED-lampor, men inte mer. Har bara bytt positionsljusen och det gör inget att de blinkar lite när man låser upp bilen, eller en stund efter man låst, för de är ju alltid på ändå när man kör.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hur filtrerar jag bort korta strömstötar likström?

Inlägg av svanted »

Markus_SE skrev:Tack för alla svar.

Jag nappade speciellt på det ang bilens förmodade lägre testspänning, och att jag kan klara mig på att droppa spänningen till spolen. Jag började att mätte spolen till 1,26A vid 12,3V.

Jag googlade upp nån kalkylator som sa att jag skulle ha 4,7ohm för att få runt 8V, jag hade ett gäng 3,9ohm 3W så jag testade med dessa men fick inte alls samma resultat. Med tre stycken i serie kom jag ner i knappt 9V med en matning på knappt 12V. Vad har jag missat? ..Dock drog relät fint även vid 9V.
om spänningsfallet över 3 st 3.9 motstånd blir c.a. 2.5V

2.5/(3x3.9) = 0.21 = 210mA

det är inte så att du hade instrumentet på 200mA området...
då blir det 126mA vilket låter mycket mera rimligt.
Markus_SE
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 oktober 2018, 20:48:13

Re: Hur filtrerar jag bort korta strömstötar likström?

Inlägg av Markus_SE »

Jag testade häromdagen att mäta strömmen över relät igen, den här gången fick jag det till 350 mA.

Vilket som, jag fick mina motstånd idag, 12ohm. Testade över ett motstånd, spolen drar. Två motstånd, spolen drar men knappt. Det är precis så det blinkar till en millisekund. 3 motstånd 36ohm, nu drar inte spolen längre vid med glödtrådsvakten. Men nu surrar relät vid tillslag istället. :( Jag orkade inte mer så packade ihop för kvällen.

Jag har letat elscheman en stund och konstaterat att skitbilen har bus-signaler ända ut i spaken. Tänkte ta styrström från den annars.

Jag ska testa att sänka motståndet till kanske 30ohm och se om relät slutar surra (jag gissar att det inte är bra). På svaren i denna tråd antar jag att det inte finns mycket mer att göra? Det där med en konding skulle det hjälpa, kan någon förklara :)
Jag funderar på att programmera en arduino som sista utväg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur filtrerar jag bort korta strömstötar likström?

Inlägg av mrfrenzy »

Ok. 24Ohm är alltså det högsta som kan användas utan att reläet surrar.

Prova nu att ha dom två motstånden i serie och samtidigt koppla din kondensator direkt över reläspolen (efter motstånden).
Markus_SE
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 oktober 2018, 20:48:13

Re: Hur filtrerar jag bort korta strömstötar likström?

Inlägg av Markus_SE »

24 ohm och en 2,2mf kondensator gjorde tricket! :D

Tack för all hjälp!
Skriv svar