UPS skiftar inte snabbt nog till batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: UPS skiftar inte snabbt nog till batteri

Inlägg av Tekko »

Jag menade de där med en eller 2 stora trafos i, där invertern agerar laddare åt ena hållet, och inverter åt andra hållet.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: UPS skiftar inte snabbt nog till batteri

Inlägg av Pen »

Precis så fungerar mina APC SmartUPS. Fundrade också på varför det inte kan gå momentant eftersom hela konvertern är gemensam åt båda hållen (samma MOSFET array - samma drivkretsar). Problemet är antagligen att reläerna mot det matande nätet måste hinna bryta innan konvertern vänder - annars skulle den behöva mata hela nätet och det är nog lite tufft.

Med tyristorer skulle man kunna bryta på en halvperiod istället och endast ha reläet för galvaniskt säker separation.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: UPS skiftar inte snabbt nog till batteri

Inlägg av gkar »

Nej, inte alla bordsmodeller.
Eaton har en del små online.
http://www.eaton.com/us/en-us/catalog/b ... 0-ups.html
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: UPS skiftar inte snabbt nog till batteri

Inlägg av MadModder »

Jag, Tekko och Pen pratar specifikt om APC Smart-UPS. Nu skrev jag dock inte det i just det inlägget, men jag tänkte att då TS började prata APC så fortsätter vi på samma spår. :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: UPS skiftar inte snabbt nog till batteri

Inlägg av Tekko »

Jag har en sån där liten ups med ett litet 12v sla i, och en 4-5 st iec kontakter varav en eller 2 ej är upsade, har funderat på att koppla in den men strömavbrott är så sällsynta och korta där jag bor att jag skulle slänga bort massa pengar på batterier utan att ha fått nån nytta ur dom.
Skriv svar