Lite frågar om China solcellslampor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
madmange
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 maj 2011, 23:41:45

Lite frågar om China solcellslampor

Inlägg av madmange »

Hej gruppen,
tänkte ta tag i mitt odugliga kunskapsfrånvarande inom elektronik, normalt jobbar jag med data men saknar kunskap inom elektronik. jag är lite nyfiken på att börja labba med solceller, gick ut på tomten o slaktade 5 stycken solcellsLampor, dom man kan köpa på ICA för 5kr/st. Tänkte att det är bra att börja billigt ;) Tog bort alla komponenter och dom innehöll ett styck YX8018, motstånd, batteri och lysdiod. Insåg snabbt att YX8018 växlar mellan laddning av batteri och drift av diod när det inte finns "laddning" genom solcell. Jag gillar ju ettor och nollor så jag mätte några motstånd för att kunna sätta detta i ohm's-lag för att kunna förstå detta på ett mattematiskt vis ;) det som förbryllar mig är att dessa motstånd mäter (Har en Fluke 23 så den bör ju visa hyffsat okej) mellan 9-12ohm. När jag tittar på tabeller för färgerna så borde dessa motstånd ge helt andra siffror. Är detså illa att dessa motstånd är "fejk" (har köpt en låda med motstånd från Kjell.com o dessa visar alla okej på samma mätare).
//Mange
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lite frågar om China solcellslampor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan inte något "motstånd" vara en drossel?
madmange
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 maj 2011, 23:41:45

Re: Lite frågar om China solcellslampor

Inlägg av madmange »

Hmm jag har ju noll koll på saker inom elektronik men googlade på "drossel" och har svårt att tro att detta är vad jag har på bilderna. skall kanske förtydliga att det bara är en/ett "motstånd" per enhet. Att bilden innehåller flera är mera för att visa att dom har olika färgmärkningar men visar ungefär samma motstånd.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Lite frågar om China solcellslampor

Inlägg av xrayspex »

Huggis har säkert rätt en drossel kan se ut som ett motstånd.
Schemat du lagt upp innehåller en drossel men inget motstånd...
madmange
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 maj 2011, 23:41:45

Re: Lite frågar om China solcellslampor

Inlägg av madmange »

Tackar, skall undersöka lite mera om drosslar, tackar för ypperliga svar :)
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Lite frågar om China solcellslampor

Inlägg av svanted »

madmange
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 maj 2011, 23:41:45

Re: Lite frågar om China solcellslampor

Inlägg av madmange »

Kollat lite youtube nu, har jag fattat det rätt så rätar "dosslar" ut fyrkantsvågen lite och i o med att det är en lysdiod så blir skenet lite jämnare!. Kan man inte isåfall använda sig av en konding? (själklart kan jag kolla detta via egna studier men människan är ju lat av naturen :)
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Lite frågar om China solcellslampor

Inlägg av ie »

Kretsen är en boost converter som höjer spänningen fråmn batteri/solcell så att lysdioden kan drivas. Ofta sitter det ett NiMH-batteri, som har nominellt 1,2V spänning, men lysdioden kräver runt 3V om det är en vit.

Spolen är alltså en del i upptransformeringen av spänningen.

Edit: Stavfel
Senast redigerad av ie 6 oktober 2018, 17:13:48, redigerad totalt 1 gång.
madmange
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 maj 2011, 23:41:45

Re: Lite frågar om China solcellslampor

Inlägg av madmange »

Ahhh,, jag har ett gammalt oscilloscope liggandes (tror det är 20år gammalt men digitalt ;)) så skall koppla in det o kolla hur skillnaden blir i kurva o volt :) tackar,, fortsätter vi såhär så klarar jag ju att byta batteri i min gamla klockradio :) Detta osilloscope hade jag i bilbranchen för 20 år sedan för att kolla ABS-bromsar's kuggar o dyligt. Är det nått som funkar i dagens lättare elektronik som ni fattar att jag har nivå för :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar