Airbag lampan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Airbag lampan

Inlägg av TomasL »

Nja, det berodde knappast på radion i sig, utan sannolikt något annat, dock utan att läsa artikeln.

Det går inte att hitta ett enda exempel via google på detta.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Airbag lampan

Inlägg av Biker »

Spaningsgrupper hade sina bärbara radios oftast fastsatta på ratten och det skall ha inträffat.Dock var det länge sedan.

Dröjde typ till 2010 innann samhället anpassat sig till en kraftigt störd miljö av RF främst från mobiltelefoni

Edit

Tillägg

Avklassifierad information

Det kanske inte var så smart att ha kardborrefästen mitt på ratten för spaningsradion i bilar
med krockkudde för folk som inte kunde köra.

Inträffa lite olyckor och tja om radion satt där när kudden åkte ut så blev det inte så bra :mrgreen:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Airbag lampan

Inlägg av Glenn »

Biker skrev:Tyskland kör ju ombesiktning för en fågelskit på taket - fordonet är förändrat
I tyskland har man ju valt att "allt" ska skrivas in i regbeviset, men det är å andra sidan ganska lätt att göra det, bara grejerna är godkända osv så gör man nån slags besiktning och så står dom med sen och är lagliga.

Problemet med det är ju att det är nationella särregler, vilket gör att bilar med sådana ändringar inte per automatik inte går att registrera i andra länder.

..Det är samma med våra nationella särregler om amatörbyggda och ombyggda fordon (som är mycket generösa), om jag bygger en bil från scratch och registrerar den i sverige kan man ju tro att den ska gå att exportera till vilket land inom Eu som helst, men icke, andra länder kan välja att lita på svenska myndigheter, eller totalnobba helt lagligt.

..En kul grej är ju dock att i norge har dom stenhårda regler för det mesta som har med fordon att göra, där kan man över huvud taget inte registrera egenbyggda eller ombyggda fordon lagligt, alltså är exempelvis beachbuggys omöjliga att regibesiktiga där.. ...MEN.. norge har som policy att lita på svenska myndigheter, vilket gör att en norrman kan åka till sverige, köpa en beachbuggy, köra hem den och lagligen registrera den i norge (efter att ha betalt alla ockeravgifter) :)

Det gör i sin tur att många beachbuggys exporteras till norge varje år, dom är värda rätt lite i sverige och det finns gott om dom, medans det är hett att ha i norge och dyrt att köpa, dessutom har dom låg effekt så dom blir relativt billiga att äga där.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Airbag lampan

Inlägg av TomasL »

Biker, en radio oavsett effekt (om vi nu pratar om normala forsdonsmonterade enheter upp till säg 100-200W kan aldrig någonsin trigga kudden i sig, det krävs betydligt högre fältstyrkor än det.
Dock kan elektroniken, dvs givare och styrdator må dåligt.
Dock givarna sitter i fronten och i baken, samt ev i B-stolparna, så de kan inte störas, datorn sitter i motorrummet, och den störs inte heller, så det där med radios på ratten borde rimligtvis vara en skröna
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Airbag lampan

Inlägg av Biker »

Ja det är klarlagt men en myndighet som monterar stenhårda radios på ratten
och sedan råkar smacka lite har sedan anställda utan framtänder o krokig näsa
i viss mån då en Motorola eller senare en Sepura ofta är en ganska stabil pjäs
kvalitets och viktmässigt när den får lift av en airbag.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Airbag lampan

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: Dock givarna sitter i fronten och i baken, samt ev i B-stolparna, så de kan inte störas, datorn sitter i motorrummet, och den störs inte heller, så det där med radios på ratten borde rimligtvis vara en skröna
Inte på alla bilar, Volvos äldre modeller har en "klump" under mittkonsolen mellan sätena som innehåller allt och är inte större än två cigarettpaket ovanpå varandra. Gamla Audi har sina under baksätet så man kan hitta dom på många märkliga ställen där dom fick plats. Dom äldre innehåller fö. inget annat än en retardationssensor och är ytterst "dumma" i konstruktionen och vill man smälla alla påsarna så tar man en hammare och helt sonika knackar på dom på ena gaveln för då blir det tilt. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Airbag lampan

Inlägg av Biker »

Haha
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Airbag lampan

Inlägg av Icecap »

I min Opel Vectra B sitter airbag-boxen under handbromsen. Sensorer är jag tveksam på var och om de sitter.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Airbag lampan

Inlägg av Teknikern »

Kan vara likadant att det saknas sensorer, jag vet att samma årsmodell och från samma tillverkningsmånad så kan det skilja och det är inget man ser på stamritningen annat än med en parentes. Jag har lärt mig genom åren att bilars scheman ska man aldrig ta för givna, det verkar ibland som det varit "nä men titta vad jag hittade på lagret, den lådan måste vi göra slut på" för det kan vara gammalt och nytt blandat under samma år och den nyaste kan ha äldre delar i sig och tvärt om och det kan vara originalmontage från fabriken.
Skriv svar