Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av daspunner »

Tangentbord med klistriga tangenter, blir galen. Nån har väl spillt nån skit i det nån gång antar jag. Vad gör man?

/D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av mrfrenzy »

Skruva isär det, plocka bort alla tangenter och dela på innehållet. Tvätta med alkohol.
Det fungerar utmärkt
Jag gjorde det en gång i tiden när ergonomiska tangentbord var dyra, nu är det nog enklare att slänga och köpa nytt...
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av Nerre »

Vet inte om "slänga och köpa nytt" är så billigt om det gäller en laptop...?

De brukar ju inte vara så lätt att få isär heller.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av mrfrenzy »

Det beror helt på, ibland kan man hitta för några hundralappar och ibland kostar det över 1000kr.
En bild på datorns märketikett skulle hjälpa för att leta.

Men det är som sagt inget roligt arbete att rengöra.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av lillahuset »

Ursäkta inhopp.
Jag har ett rejält skitigt tangentbord jag verkligen gillar i övrigt som jag skulle vilja göra rent. Ett gammalt Compaq. Av någon anledning är de enda två produkter från Compaq jag gillat tangentbord. :)
Det känns som om det vore ganska brutalt att bryta bort tangenterna med en skruvmejsel. Är det "riskfritt"?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av mrfrenzy »

Man använder ett sånthär verktyg:
https://www.maxgaming.se/ovriga-tillbeh ... uller-tool

Du som är lite händig kan säkert klura ut att tillverka ett själv om du inte vill beställa för 49kr.

Bara bryta med skruvmejsel brukar resultera i märken och avbrutna delar.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av limpan4all »

Det finns rengörningsklet att köpa på välsorterade kontorsvaruhus, ser ut som en sorts tjockare slime och är grönt. Det löser sakta upp det mesta. Sedan så kan man ju lägga på en fuktig microfiberduk och sedan torka topparna.
Men kan det inte vara så att dina tangentbordstoppar är gjorda av någon sorts gummi som börjat att läcka ut sin mjukgörare, i så fall funkar talk ganska bra (barnrumpevarianten i livsmedelsbutiken (parfymering valfri)). In med talken i en strumpa och sedan badda på de kladdiga delar därefter sug bort med dammsugare.
Jobba långsamt och låt det ta tid oavsett om du tar den fuktiga eller torra metoden, annars så förstör du säkert något.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av Hobbyisten »

Det beror kanske lite på hur tangentbordet ser ut, jag rengjorde med framgång ett gammalt "rejält" tangentbord där man lätt ploppade upp tangenterna med en vanlig skruvmejsel, kom bara ihåg att bara ta några i taget, annars kanske du får huvudbry hur dom ska sitta :lol:
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av daspunner »

lillahuset skrev:Ursäkta inhopp.
Jag har ett rejält skitigt tangentbord jag verkligen gillar i övrigt som jag skulle vilja göra rent. Ett gammalt Compaq. Av någon anledning är de enda två produkter från Compaq jag gillat tangentbord. :)
Det känns som om det vore ganska brutalt att bryta bort tangenterna med en skruvmejsel. Är det "riskfritt"?

Är det ett vanligt trådat tangentbord så se till o skruva isär så mycket som möjligt bara o ta ur all elektronik som går sen e det bara o köra. Av med alla tangenter, hölje o membran. Såpa o varmvatten rekomenderar jag o veva runt i en hink med tangenterna o låt ligga i nån halvtimma. Töm tangenterna i durkslag o skölj, låt torka. Tandborste, såpa o varmvatten tar jag till själva höljet också. Har ett kärt verkstadstangentbord som åker på detta en gång om året ungefär.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av daspunner »

Då själv elektroniken för laptop-tangentbord verkar sitta på moderkortet valde jag o köra samma metod som jag beskrev ovan för vanliga tangentbord. Själva "bordet" ligger nu på tork i ugnen på 50 grader o tangenterna ligger i varmvatten o såpa. Det är lite vinst o förlust. Vi får se om det funkar. Men fyfan vad skitigt det var...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av lillahuset »

mrfrenzy: Tyvärr gick min händighet över för ca tre fyra år sedan. Det där verktyget verkar ju både billigt och bra. Beställer nog ett om jag skulle behöva "batta" med någon av mina paddor. Tack för tips.
Sedan läste jag nybörjarnörds inlägg och tönkte, va fan jag testar på tre av de riktigt onödiga tangenterna. Och när jag gjort det insåg jag att lösningen troligen är att skruva av toppen med tangenter och sedan trycka loss tangenterna underifrån. Eller varför inte bara lägga hela toppen i blöt i diskvatten och sedan skölja rent och låta torka.

nybörjarnörd: Jag har fotografiskt minne. :D
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av daspunner »

Tryckluft när det är torkdags är rätt effektivt med...
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av swesysmgr »

lillahuset skrev:Ursäkta inhopp.
Jag har ett rejält skitigt tangentbord jag verkligen gillar i övrigt som jag skulle vilja göra rent. Ett gammalt Compaq. Av någon anledning är de enda två produkter från Compaq jag gillat tangentbord. :)
Det känns som om det vore ganska brutalt att bryta bort tangenterna med en skruvmejsel. Är det "riskfritt"?
Att ta loss tangenterna tycker jag är att ta i, spraya lite ajax på en Smart mikrofiberduk och gnugga tangenterna medans du håller tangentbordet uppochner. Då rinner inget rengöringsmedel ner i det och mycket hårstrån m.m. ramlar ut. Gör det på balkongen eller i duschen :)

Sitter det Coca-Cola eller liknande (Jolt?) stenhårt fast, gör på samma sätt som ovan fast med en gammal tandborste.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av lillahuset »

Själva topparna på tangenterna är väl OK, det är sidorna som är grisiga så det stör. Dessutom efter att jag hade vänt tangentbordet upp och ner kärvade några tangenter.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av RDX* »

Det kanske räcker att bara spraya rikligt in mellan tangenterna med isopropanol.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000022283
Skriv svar