Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av cetex »

Jag har sett att liknande frågor lyfts upp flera gånger tidigare, men jag kör ändå då mina önskemål känns lite annorlunda och jag inte hittat något svar på mina frågor nån annan stans.

Jag håller på att bygga en krets som kräver 3.3v 1A, för att testa grejorna skulle jag behöva ett labbaggregat som kan leverera mer än detta, ett labbaggregat med 0-30V och 0-3 eller 0-5A skulle fungera ganska fint här. Men det får gärna ha hyffsat hög precision, jag tror att jag drar gränsen nånstans vid 100mv fel, när det gäller strömbegränsningen är jag inte säker på att det är lika viktigt.. Hur noggranna är vanliga labbaggregat?.

Jag behöver även till samma krets som har delad jord kunna koppla in något som (initialt) kan ge 15-30A hyffsat stabil DC kontinuerligt för att se att dom delarna av kretsen fungerar som tänkt, vill mäta temperatur på ledningsbanor, temperatur över nån IC, se när grejorna släpper ut den magiska röken vid överbelastning för att se om dom kommer att fungera för mina tankar i längden, verifiera att jag har förstått databladet korrekt o.s.v. Jag misstänker att jag behöver en "flytande utgång" då det i princip ska kopplas samman med ett annat labbaggregat.

Om de initiala testerna fungerar så kan utökade tester med andra designer mellan 30-150A vara intressant. Motståndet är nära noll ohm, vad finns det som har flytande jord som kan leverera detta?

Då jag bor i en 2rums lägenhet om 63kvm med en sambo så skulle jag helst vilja ha ett labbaggregat som kan leverera bägge delarna samtidigt, två flytande justerbara utgångar.. Men jag misstänker att det kan komma att få en svets att se ganska fjantig ut..

Nån som har tips på något som levererar något liknande? en kombination av grejor som kan åstadkomma det jag önskar utan att kosta skjortan?
Ser helst grejor för <5000kr ex, men om det krävs så kan grejor för uppåt 10k sek vara intressant.
Alternativet annars är väl annars ett litet billigt labbaggregat samt ett 12v bilbatteri och någon form av strömbegränsning på det..
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av Hobbyisten »

Mitt MINIMALISTISKA Velleman labbagregat, köpt på electrokit för 800 kr, levererar 0-16 V, 0-3 A, med 1 decimal på spänningen och 2 decimaler på strömmen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av grym »

fulvarianten att få stora strömmar med inställning är en vridtrafo till lämplig vanlig trafo, sedan likriktare och konding, och säkring/överströmsskydd, har man en trafo med låg utspänning ex 9v ac och 500va så kan man plocka 50A utan bekymmer

har annvänt den metoden många gånger, enkelt och funkis


vill man ha ännu mera ström så kan man få linda om saker själv

riktigt roligt får man med en punktsvets :mrgreen:
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av opampen »

Cetex: Det första lite enklare aggregatet är inte svårt att lösa om du vill bygga själv med en spänningsregulator LM317. Titta på databladet här: https://www.elfa.se/Web/Downloads/ta/_e ... data_e.pdf

Om du tittar på sidan 16 i pdf:en se du exempel på hur du kan bygga ett mycket kraftig aggregat upp till en 5-6 A.

Däremot det andra kravet på upp till 150 A. så rekommenderar jag faktiskt ett svetsaggregat eller ett bli batteri! Tänk på att ett kraftig batteri kan ha väldigt höga kortslutningsströmmar!

För flera år sedan råkade jag av misstag lägga ett sågblad, bågfil mellan polerna på ett bilbatteri och sågbladet började att glöda! Det gick säkert en 300 A. genom bladet. Så du får passa dig för ljusbågar och liknande när det gäller så höga strömmar. Men bara du vet vad du gör!
Senast redigerad av opampen 2 oktober 2018, 15:07:46, redigerad totalt 1 gång.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1319
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av Fortran »

Nått sånt här?
DSC_1206.JPG
0-24V, 0-100A
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av metric »

Jag beställde ett sådant för några dagar sedan.
Kan ju löse en del av dina krav iallafall.
https://www.ebay.com/itm/RD-DPS5020-Com ... 2208840640
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av limpan4all »

metric: Du får jättegärna dokumentera hur pass bra dom där fungerar.
Jag har en fundering om att handla 8 st sådana för att bygga ett nätagg som skall genom serie eller parallellkopplingar kunna levererar väldigt mycket ström eller spänning...
Jag borde ha handlat några stycken själv för att labba med men det har inte blivit av. Så beskriv gärna hur pass bra dom funkar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av 4kTRB »

Drar man 100A ur ett bilbatteri misstänker jag att polspänningen sjunker rejält.
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av opampen »

Ja, det är klart att spänningen sjunker men lite beroende på vilken styrka batteriet har. Är det ett batteri på 250Ah (typ: för bussar och lastbil) så blir ju spänningsfallet mindre vid ett uttag på 100 A.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av cetex »

nybörjarnörd skrev:Mitt MINIMALISTISKA Velleman labbagregat, köpt på electrokit för 800 kr, levererar 0-16 V, 0-3 A, med 1 decimal på spänningen och 2 decimaler på strömmen.
Det löser första delen, problemet är väl att jag inte vet om det har flytande utspänning, d.v.s om man kan koppla ihop det med något annat powersupply för att driva olika delar av kretsen.
grym skrev:fulvarianten att få stora strömmar med inställning är en vridtrafo till lämplig vanlig trafo, sedan likriktare och konding, och säkring/överströmsskydd, har man en trafo med låg utspänning ex 9v ac och 500va så kan man plocka 50A utan bekymmer
...
Har kollat runt lite men är inte direkt expert på vilka grejor som är lämpliga.
Helst skulle jag vilja ha något färdigt, tänker köpa det i företaget och vill ha något som mer eller mindre "bara fungerar".
opampen skrev:Cetex: Det första lite enklare aggregatet är inte svårt att lösa om du vill bygga själv med en spänningsregulator LM317. Titta på databladet här: https://www.elfa.se/Web/Downloads/ta/_e ... data_e.pdf
...
Däremot det andra kravet på upp till 150 A. så rekommenderar jag faktiskt ett svetsaggregat eller ett bli batteri! Tänk på att ett kraftig batteri kan ha väldigt höga kortslutningsströmmar!
Jag är inte så sugen på att bygga själv, köper hellre något färdigt så jag kan fokusera på projektet jag håller på med.
Bilbatteri har ju problemet att det inte direkt är reglerbart. Det känns säkrare med en färdig enhet som har strömbegränsning o.s.v om något går fel. Risken finns väl att mindre batterier överhettas om man ska lasta med 100-150A i några minuter, och att ett större batteri levererar långt mycket mer än 100-150A..

Kommer dessutom att hålla på i lägenheten primärt, tror försäkringsbolaget kan ha lite åsikter om något går fel och ett batteri skulle börja kasta ur sig syra eller något liknande..
När det gäller svets så är väl något i stil med en liten invertersvets nåt som kan vara vettigt storleksmässigt. Hur tror ni något likt http://www.swedol.se/invertersvets-fucu ... c-mma.html skulle fungera?, kan ju vara bra då jag ändå måste svetsa om några spruckna svetsfogar på badbryggan på båten..
Fortran skrev:Nått sånt här?
<Bild>
0-24V, 0-100A
Ja, nåt sånt vore ju trevligt. Vart hittar man något liknande? Pris?
metric skrev:Jag beställde ett sådant för några dagar sedan.
Kan ju löse en del av dina krav iallafall.
https://www.ebay.com/itm/RD-DPS5020-Com ... 2208840640
Rätt intressant.
Kräver dock matning av något annat.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av grym »

finns färdiga, men kostar då med därefter

dock, det finns nätdelar för 5v som kan ge mycket ström, och med 100A så kan man lite fult ha effektmotstånd i form av remsor med rostfri plåt som funkar som strömbegränsning

eller kollar man efter beg labbutrustning, det finns en hel del om man inte har bråttom
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av cetex »

Vad innebär det att jag ska förvänta mig med "kostar därefter" för något färdigt i detta fall då? 5 000kr? 25 000kr? 100 000kr?

När det gäller något som kan leverera uppåt 150A så är just den biten inte så bråttom, det kommer ta ett tag innan jag blir begränsad av att jag måste testa för att komma vidare.

Tidsmässigt så kommer jag behöva lägga en beställning inom någon dag för att få hem ett nätanslutet labbagg med nånstans runt 0-30v och minst 0-5A så att jag kan fortsätta utvecklingen.
Köper helst inom EU så att det finns en chans att få hem grejorna om c:a en vecka.
Tar gärna emot tips på fler alternativ, gärna två separata utgångar så att jag kan köra ut t.ex 9v och 3.3v samtidigt, helst flytande utgångar så de kan kopplas ihop eller kopplas till andra saker med delat jordplan o.s.v om det nu är möjligt.

Utökar även frågeställningen lite, behöver hitta en vettig varmluftslödstation. Ska bland annat löda dfn-6 o.s.v, Luftflödet måste gå att justera ner ganska rejält så att komponenterna helt enkelt inte blåser iväg. Tempen bör ju också vara ganska stabil. Vad mer bör man kolla efter?
Nån som har ett vettigt märke / modell att rekommendera?, så klart inte onödigt dyrt men heller inte snikvarianter, nånstans runt 2000-5000kr känns väl rimligt.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av Borre »

Alla normala labbagg har flytande utgång som gör att du kan koppla dem som du vill, i serie för plus/minus-spänning eller bara dubbel spänning, eller parallellt för högre ström osv.
Många har tre uttag där det är plus, minus och skyddsjord, ofta sitter det ett metallbleck mellan minus och skyddsjord, denna tar man bort om utgången ska vara helt flytande.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1319
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av Fortran »

cetex skrev:
Fortran skrev:Nått sånt här?
<Bild>
0-24V, 0-100A
Ja, nåt sånt vore ju trevligt. Vart hittar man något liknande? Pris?
Går med lite tur att få tag på begagnade. Nya faller garanterat under "onödigt dyrt" :)
Hade tänkt anodisera aluminium med den, men kan sälja om priset är rätt.
Vad är du beredd att ge?
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Labbaggregat med höga strömstyrkor?

Inlägg av cetex »

"Onödigt dyr" för en ny gör mig nyfiken, cirka vad kostar dom ny?

Inte så säker att jag kommer köpa nåt för att testa om priset är vagt, i alla fall inte utan mer erfarenhet av hur mycket det kostar att få det testat hos nån annan med rätt grejor. Kan jag lika gärna köpa det som en tjänst av någon som vet vad de gör så är ju det mer värt. Dock vet jag ju inte vad det kostar heller.. Faktiskt pris väger högt.
Borre skrev:Alla normala labbagg har flytande utgång som gör att du kan koppla dem som du vill, i serie för plus/minus-spänning eller bara dubbel spänning, eller parallellt för högre ström osv.
Många har tre uttag där det är plus, minus och skyddsjord, ofta sitter det ett metallbleck mellan minus och skyddsjord, denna tar man bort om utgången ska vara helt flytande.
Låter bra. Men har ingen nåt konkret tips på ett vettigt aggregat?

Jag har kollat runt lite men det är enligt mig en jungel som jag helst skulle vilja undvika att behöva sätta mig in i då det tar tid att hitta nåt som generellt sett är vettigt och förstå alla detaljer runt dom..
Skriv svar