Behöver UPS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Behöver UPS

Inlägg av xxargs »

har också en 900W av biltemas typ - dock körd väldigt lite

Är det Kipor som är bakom bygget (dom gör elverk under sin egen 'brand' också) i biltemas maskin så är dom i anständig kvalitet, men skall man ha det bästa och oftast tystast version så är det honda orginal som gäller - och man får betala därefter, men å andra sidan så kanske det är den enda köpet man behöver göra...

BLDC-motorer är något helt annat att starta upp på med mjukstart och hela kitet i jämförelse med en resistiv-startad kompressor av traditionell typ med PTS-motstånd/relästart

Modernare 'traditionella' kompressorer/vitvaror har också driftkondensator då det förbättrar effektfaktorn och gör att kompressorn får något mindre med kopparförluster (strömmen fördelar sig över mer koppararea då båda lindningarna nu används och med lägre toppström - inte bara en...) - samt att det få kompressorn att starta igen vid korta 1-2 sekundström-avbrott - paketet kallades tidigare för tropisk kit - inte för att det var varmare utan för att strömkvaliten var för dålig för ofta och start med PTC-motstånd enbart skulle inte fungera där då PTC-motståndet helt inte hann svalna mellan tillfällena och kompressorn skulle stå och klicka på klixson (temperatur och överströmsskyddet...) mest hela tiden och dåligt med kyla i vitvaran...

Men skall man få ned startströmmen för start för tex elverksdrift för även modern vitvara med driftkondensator måste man lik förbaskat idag år 2018 få den här PTC-motståndet att sluta att fungera (öppna upp slingan) och låta kompressorn helt leva på starten med driftkondensator - dom tål det, starten med driftkonding är betydligt säkrare och kan starta mot i de flesta fallen fullt tryck - vilket det inte kan göra med en PTC-resistans-start...

Att tillverkarna envisas fortfarande med PTC-motstånd (och idag ännu värre - en elektronisk variant av samma sak för att minska dom här 2 W som PTC-motståndet annars drar för att hålla värmen när kompressorn kör, för att kunna sätta ytterligare ett + i A i energideklarationen) beror bara på lagerhållningen och att samma startapparat skall kunna användas i vitvaror även utan driftkonding då samma startapparat används över en stor modellflora av aktuella kompressormodeller för tillverkaren...
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Behöver UPS

Inlägg av adent »

Glycol79 skrev:Fiberkonvertern behöver du nog inte oroa dig för vid strömavbrott. De flesta Noder jag varit ute på har ingen reservkraft inte ens UPS. Så strömavbrott sänker fibernätet direkt. Behöver såklart inte vara så på alla orter. Det kan du testa vid nästa strömavbrott.
Annars är en router med 4g modem och automatisk omkoppling bra.

Angående elverk så klarar mitt billiga biltema inverterverk på 900W att köra både kyl och frys i köket samt hålla liv i cirk.pumpar och pannstyrning.
Det är modellen som ser ut som Hondas EU10 elverk. Har gått över 1500 timmar nu utan problem.
Kyl och frys från Samsung har inverterkompressorer av BLDC typ så det är väl därför de går igång på ett såpass klent elverk.
Jönköpings energi påstod att de hade UPS:at hela vägen, större knutpunkter även med elverk som jag förstod det.
Återstår väl att testa när jag nu snart får fiber och sätter UPS på grejjerna hemma.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Behöver UPS

Inlägg av GastonDeVille »

Glycol79 skrev:Fiberkonvertern behöver du nog inte oroa dig för vid strömavbrott. De flesta Noder jag varit ute på har ingen reservkraft inte ens UPS. Så strömavbrott sänker fibernätet direkt. Behöver såklart inte vara så på alla orter. Det kan du testa vid nästa strömavbrott.
Annars är en router med 4g modem och automatisk omkoppling bra.

Angående elverk så klarar mitt billiga biltema inverterverk på 900W att köra både kyl och frys i köket samt hålla liv i cirk.pumpar och pannstyrning.
Det är modellen som ser ut som Hondas EU10 elverk. Har gått över 1500 timmar nu utan problem.
Kyl och frys från Samsung har inverterkompressorer av BLDC typ så det är väl därför de går igång på ett såpass klent elverk.
Har knappt tänkt tanken att en så viktig grej skulle haverera. :| Borde var prioritet på basala funktioner.
Likaväl som att vi baxade in och bytte ut batterier på mobilstationerna.
Men vid närmare eftertanke, eftersom vi har "hemmatelefon" inkopplad på fibern så har jag ett svagt
hum om att den funkade för ett tag sen när det blev ett avbrott en längre stund. Gammaldags trådlösa telefoner.
Fast hur var det nu, basenheten går via en spänningsadapter och då funkar det ju inte.
Kanske inbillning eller önsketänkande. :humm: Ännu en pryl som ska kopplas till UPS:en :?

Kyl och frys får vänta ett tag. Man får ta det i etapper. Jag tackar för alla kloka råd!
Hade inte varit kul att stå där och se säker ut och visa frun vad bra det funkar.. så här funkar det vid strömavbr... ojdå :kortis: :vissla:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Behöver UPS

Inlägg av GastonDeVille »

En dumfråga så här mitt i veckan angående UPS-grejen.
Om jag kör min UPS och vill skicka starkström (230V) till ett annat rum :roll:
Skulle det vara godkänt med en fast installation med ett "elintag"
av valfri, godkänd sort och att det mynnar ut i ett annat rum som ett
uttag också med en för ändamålet godkänt uttag?
Kanske en udda kontakt för att det inte ska kunna förväxlas med annat och även märkt "endast XX dator"

"elintag" från UPS-rummet
IEC C14.jpg
"eluttag" i datorrummet
IEC C13.jpg
Tillkommer förstås anslutningskablar som passar i vardera uttag.
Är tanken helt åt skogen?
Vill inte göra fullösningar med gummikabel klämda i dörrar och ventilationskanaler.
Skulle vara skönt att slippa ha UPS:en trängandes i samma rum plus router och annat löst krafs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Behöver UPS

Inlägg av lillahuset »

Ducka nu för snart kommer expertstormen. :)
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Behöver UPS

Inlägg av LarryXz »

Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Behöver UPS

Inlägg av GastonDeVille »

lillahuset skrev:Ducka nu för snart kommer expertstormen. :)
Ser fram emot det!
Alltid kul att få sköna inlägg.
:bravo:
Funderade lite till och egentligen kan det väl räknas som nån sorts minicentral?
Jake
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 februari 2006, 20:59:30

Re: Behöver UPS

Inlägg av Jake »

Tror knappast det är godkänt :)
Varför inte använda vanligt uttag?
Ha två olika uttag märkt typ i stilen med "ALLMÄN" och "DATA" som det brukar finnas på vissa kontor, sjukhus m.m.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Behöver UPS

Inlägg av GastonDeVille »

Nä, det är väl nånstans i gränstrakterna till det förbjudna.
Men visst en sån trevlig liten installation med "DATA" 8)
Men å andra sidan kan jag få en elbehörig att välsigna det hela (eller inte :doubt: ) när det är dags.
Tänkte göra grovjobbet, som att själv dra fram rör som ändå måste göras för modernisering.
Annars tänkte jag en egen UPS-elcentral med UPS:en inuti och plintar för vidarekoppling.. typ.
Får se var det slutar... skulle helst göra om hela elinstallationen eftersom vissa rum har jord och andra inte.
I köket blandat :doh: både och. 50-talsvilla lätt ombyggd på det glada 70-talet.
Bra byggt och så men lite varierande stuk på eldragningen.
vespaman
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 december 2007, 22:13:58
Ort: Sundbyberg

Re: Behöver UPS

Inlägg av vespaman »

Nu fick du ju tag på en men annars kan ett tips vara att att kolla med bekantskapskretsen, det verkar som att nuförtiden så byter man inte nödvändigtvis batteri på UPS:ar, utan man byter hela UPS:en när batterikapaciteten börjar dala. Tog hand om en sådan på jobbet i somras som var 2-3 år. Har kompisar som gjort motsvarande på sina arbetsplatser.

Har sedan tidigare UPS på server, PoE switch, fiberbox o brandvägg/router. PoE switchen matar sedan ut i huset för passer, kameror, accesspunkter och annat småkrafs. Bryr mig inte om attt backa arbetsdatorn eftersom sparar allt på servern, samt bor i stad, och det relativt sällan är strömavbrott här. Brukar vara jag själv som åsamkar dom flesta avbrotten ... :) Har nog inte råkat ut för att internet har försvunnit trots att hela kvarteret blivit strömlöst, men det kan ju bero på att vårt kvarter inte ligger på samma anslutning som andra sidan av fibern.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Behöver UPS

Inlägg av GastonDeVille »

Där slog du huvudet på spiken.
Ville helst ha två separata UPS på grund av hur det ser ut med tillgänglighet och kabeldragning plus
att det blir nån sorts ful-redundans, om en UPS fejlar så dras inte allt ner i samma röra.
Murphys lag mm mm och att det inte finns ekonomskt utrymme för utsvävningar.
Ändå vill man ha det perfekt :humm:
Ja hursomhelst så fick jag en UPS av en snäll människa utöver den jag inhandlade relativt billigt.
Batterierna var inte så friska, de funkade så mycket att det gick att testa UPS:en.
Bäst före datum var passerat med hästlängder.
Men själva UPS:en fungerar perfekt, den t o m pratar via USB-uttaget vilket den andra inte gör utan att
man måste löda in sig på kretskortet eftersom jag inte har lust att specialbeställa ett tiopoligt RJ-don.
Nu gäller det att hitta ett par hyfsade 12 volt- / 24 volt batteri till den fådda UPS:en. :roll:
Gammalt lastbilsbatteri? :lol:
Skriv svar