Inkoppling element

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nordica
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 september 2018, 13:25:25

Inkoppling element

Inlägg av Nordica »

Hej hej,

Fundera kring inkopplingen av elementet.

Idag finns det 4st trådar som kommer ut genom väggen.
I proppskåpet finns det två brytare en per fas?

Tidigare inkoppling:
Svart med tejp = Till typ jordbläck/höljet
Röd = Ej inkopplad
Svart = Till fas misstänker jag
Grå = Till fas misstänker jag

Mäter jag mellan (med bägge brytarna i skåpet på)
grå och svart = 400 v
grå och svart med tejp = 230v
svart och svart med tejp = 230v
röd tycks inte användas till något.

Mäter jag mellan (med en brytaren i skåpet på)
grå och svart = 0 v
grå och svart med tejp = Går säkringen
svart och svart med tejp = 0 v
röd tycks inte användas till något.

Mäter jag mellan (med andra brytaren i skåpet på)
grå och svart = 0 v
grå och svart med tejp = 0 v
svart och svart med tejp = Går säkringen
röd tycks inte användas till något.

Min misstanke:
Svart ledare med tejp = Nolla (jord?)
Svart ledare = fas1
Grå ledare = fas2
Röd ledare = någon bra att ha ledare

Mvh / Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Inkoppling element

Inlägg av mrfrenzy »

Du måste öppna proppskåpet och kolla vilken av ledarna som är kopplad till jord respektive nolla.
Att gissa är livsfarligt.

Det vi kan vara säkra på är att grå och svart är varsin fas.
Röd borde vara jord men det måste kollas som sagt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Inkoppling element

Inlägg av AndLi »

Varför går säkringen om man spänningsmäter mellan misstänkt fas och jord, att en jordfelsbrytare löser kan jag förstå, men en vanlig säkring?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Inkoppling element

Inlägg av TomasL »

I detta fallet RING en elektriker, gör du fel så blir det fullständigt livsfarligt.
Kabeln som kommer ur väggen bör/skall bytas.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Inkoppling element

Inlägg av Bo.Siltberg »

Nordica skrev:Min misstanke:
Svart ledare med tejp = Nolla (jord?)
Svart ledare = fas1
Grå ledare = fas2
Röd ledare = någon bra att ha ledare
Mvh / Johan
Din misstanke är god, det är troligen så det ligger till. Man kopplar dock inte på misstankar så du behöver gå vidare och kontrollera andra kopplingspunkter, inkl elcentralen så att du vet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Inkoppling element

Inlägg av TomasL »

grå och svart med tejp = Går säkringen
Du har nog ett allvarligt fel om säkringen går med ett mätinstrument.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Inkoppling element

Inlägg av Mindmapper »

AndLi skrev:Varför går säkringen om man spänningsmäter mellan misstänkt fas och jord, att en jordfelsbrytare löser kan jag förstå, men en vanlig säkring?
Om man har ett instrument som är avsäkrat med 20A och har en trög säkring i instrumentet bör nog C10 lösa innan instrumentets säkring om man mäter med strömmätområdet.

Livsfarligt att inte ha en riktig PE fram till elementet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Inkoppling element

Inlägg av TomasL »

Ja kabeln måste bytas.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Inkoppling element

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag tycker du skall ringa 'trikaren och be dem byta kabeln.
När han gör det är inkopplingen av dosan för elementet en bisak. Det finns en potentiell livsfara i anläggningen nämligen.
Två alternativ finns.:

Tejplindad svart kabel är kopplad som nolla = saknas PE ledare.
Du FÅR inte koppla in elementet utan PE, skyddsjord. FÅR INTE! Never. Glöm det.

Är den kopplad som PE är det inte lika illa, men PE skall vara gröngul. Då saknar du nolla men element för 400V behöver inte nolla. Men att använda svart PE är så illa att det inte finns ändå.

Enda sättet att veta säkert är att öppna i centralen som Bo.Stiltverg skriver. Du kan inte mäta fram om det är PE elelr ej med multi.eter.

I detta läget är det absolut dags att ringa elektriker för att dra ny kabel dock även om det är så att den tejpade svarta kabeln är kopplad som PE.

Den röda är antingen oanvänd eller tändtråd/styrtråd för kaskadkopplade element. Det är osannolikt att den är jord, det var 50 år sedan (även om detfuskats med röd jord senare)

Hemma har vi massor av färgerpå den kabel mest gull eller grön för kaskadkoppling mellan elementen.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Inkoppling element

Inlägg av grottan »

Det behöver inte vara fel att den svart-tejpade kabeln är jord - av färgerna på väggen och även ledarfärger kan vi med stor säkerhet säga att installationen är pre 1970 och den tidens "EKLK" hade en grövre biledare som kunde användas som skyddsjord, på den tiden var det inte så noga med färger utan röd kunde vara både tändtråd och jord och något krav på gul/grönt fanns inte alls.

Men, oavsett bör detta kollas upp då resultatet av mätningarna inte är konsekvent, säkringen skall inte gå om man spänningsmäter. Har man en spänningsprovare med LED så kan JFB lösa ut när man mäter mot PE p.g.a läckström i provaren (borde iofs löst vid alla tillfällen då)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Inkoppling element

Inlägg av Teknikern »

Apropå färgsättning och återanvändning av gammal kabel, jag återanvänder kabel här som har legat på kabelstegar som jag fick ta reda på från ett fd. hönseri. 50-meterslängder som troligen var sista generationen innan gul-grön kom in som standard kastar åtminstonde inte jag bort så alla dom kablar som sätts upp här får en gul-grön krympslang på den röda ledaren i båda ändar, då finns det inga tveksamheter om vad som är vad för nästa ägare till fastigheten. Blymantlad är den också, perfekt, då är den också råttsäker för råttor gillar inte bly. :tumupp:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inkoppling element

Inlägg av Marta »

Det har ju funnits en tidigare installation under massor av år som med stor sannolikhet varit korrekt utförd. Ledaren med tape är helt klart en kabel med biledare från tiden då jag var ung och frisk. Det finns inget påbud att sådana skall bytas när en inkopplad apparat ersätts. Gör inte det enkla svårare än det är.

Är det ett nytt 400V element som skall upp, sätt upp det. Är det ett 230V som skall upp, ring elektriker då det krävs en nolla.

JFB kan vara inkonsekvent om felströmmen ligger precis på gränsen. Finns massor med obskyra förklaringar till det. Är mätinstrumentet en LED-stapel är allt sannolikt ok.

Finns där oro så prova med en lampa mellan tapeförsedd biledare och valfri fas. JFB skall lösa omedelbart.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Inkoppling element

Inlägg av rikkitikkitavi »

Rent legalt får man koppla in kabeln på nytt. Men inte återanvända på annat ställe (skäms Teknikern, tänk om någon skall dosa av dina hemmabyggen... ;)

Men du måste märka upp i gruppcentralen att även svart biledare används som jord.

Detta gäller såklart givet att den tejpade kabeln ÄR PE. Vi gissar bara. Man gissar inte med PE.
(även om jfb skyddar centralen)
Man kontrollerar.

Intressant att man dessutom valt att byta ut gruppcentralen , installera jfb osv men inte rört de gamla kablarna.
Det är helt ok att göra så, men om det inte är en komplicerad installation kan jag tycka att det är snålt.

Att mätningen löser jfb endast när ena fasen är inkopplad är intressant. Jag får inte ihop det. Kan någon ge en rimlig förklaring?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Inkoppling element

Inlägg av Teknikern »

Nej du, jag tänker inte skämmas det minsta för i centralerna (finns 6 st undercentraler här) framgår det med all tydlighet att ursprungsfärgen på kabeln som numera är jord gäller, det är alltså bara en ring gul-grön i början där den är inskruvad i jordskenan och därför är gamla höljet synligt. Dessutom är enbart röd eller gul-grön på nya kablar använda som jord, ingen annan färg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inkoppling element

Inlägg av Marta »

Hur tydligt det än märks ut, sådan kabel får inte återanvändas. Det bara är så. Har dessutom en aning om att nyuppsatta undercentraler skall vara 5-ledare med separat PE. Målet är ju att allt skall bli 5-ledare i takt med att det renoveras, med undantag i regelverket så ett litet skitfel inte skall resultera i en orimlig kaskadreaktion av renovering.

Biledare kan endast vara PEN eller PE, givetvis aldrig nolla som blir dödsfarlig när nollskruven släpps. På bilden av kabeln är det tape kring hela längden, som det ofta gjordes på den blanka biledaren. Är det något annat än en blank biledare så skall där in en gröngul PE om allt skall gå rätt till.
Skriv svar