byta laddningsbara batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

byta laddningsbara batteri?

Inlägg av tomasb »

Fick en liten tanke jag vill prova, köpte nyligen en ny skäggtrimmer då batterierna i den gamla inte överlevde många minuter. I dessa tider av hållbarhetstänk och med tanke på att den nya redan efter ett halvår börjar tappa laddtid så funderar jag på om det inte bara gick att byta ut batterierna. Skruvade isär, hittade två uppladdningsbara nickelmetallhybrid aaa-batterier på 750 mAh styck. Med 2 nya av samma styrka och samma typ borde det ju inte vara någon skillnad med tanke på att laddningen är inbyggd i maskinen? Om man skulle stoppa i batteri med fler mAh, skulle laddningen fixa detta tror ni eller är risken stor att de aldrig blir fulladdade?

Plan b är att sätta batterierna under en lucka så det går att sätta i dem i extern laddare istället.

Tacksam för lite tankar och ideér, kanske någon redan gjort något liknande?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: byta laddningsbara batteri?

Inlägg av Hobbyisten »

Jag ledsnade på rakapparater/trimmers som sakta dog självdöden, så köpte en som drivs med 2 utbytbara AAA-batterier, Remington heter den och är billig, bara att ladda AAA-batterierna i en vanlig separat laddare och köra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: byta laddningsbara batteri?

Inlägg av grym »

kan jag så sätter jag i bättre batterier, oftast med högre kapacitet, det brukar funka bra
hm, inte haft bekymmer någon gång förresten

kan man så ta matchade batterier, samma uppmätta mAh, brukar hålla längre
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: byta laddningsbara batteri?

Inlägg av arvidb »

Jodå, jag har gjort något liknande. :)
SAM_1458.jpg
Jag fick en hårtrimmer av en bekant som är frisör. Batteriet var i princip slut; oavsett hur länge den satt i laddaren så blev det ingen riktig sprutt i den. Dessutom var laddaren gjord för kontinuerlig laddning ("trickle charging"), d.v.s. perfekt för användning hos en frisör som använder den korta stunder flera gånger om dagen, men betydligt mindre bra för mig som använder den typ max en gång i veckan för att trimma lite runt öronen. (Dels sliter det på batteriet och dels vill jag inte ha laddaren ståendes inkopplad hela tiden.)

Så jag öppnade den och bytte till ett Eneloop med låg självurladdning samt kopplade förbi den extremt simpla interna laddkretsen (som bestod av en serieresistor, om jag inte minns fel) och drog ut en liten kabel direkt från batteripolerna istället, för laddning.

Detta var i oktober 2017 och jag har faktiskt inte behövt ladda den ännu, men det är ändå fortfarande full fart i den när den behövs!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar