Kapa serieresistiv markvärmekabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Izze
Inlägg: 24
Blev medlem: 29 juli 2011, 10:55:47

Kapa serieresistiv markvärmekabel?

Inlägg av Izze »

Hejsan!
Jag tänkte använda min fina 88 meter långa HCHH markvärmekabel för att värma upp en lång trappa. Ihålig komposit.
Dock så är anslutningen på den kalla delen för stor för att få in i hålutrymmet i träkompositen.
Dvs är det ok att kapa på ena sidan kabeln på den kalla delen för att få igenom den på kompositen?
All input är välkommen:-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kapa serieresistiv markvärmekabel?

Inlägg av limpan4all »

Att notera följande: Jag VET inte men har lite input ändå.

Att förlägga denna i hålrummen torde vara olämpligt.
Kabeln lämnar 45W/m invändigt i ett slutet brännbart utrymme...
Det är ett recept på mycket stora problem (läs brand).
För att du ens skall fundera på det så skulle du nog labba på värmeledningsförmågan i din träkomposit samt hur den beter sig när den brinner.
Skulle det börja brinna så är jag tämligen säker på att försäkringsbolaget och Polisen har åsikter som inte gynnar dig.
Jag personligen skulle även vara tveksam att använda en självreglerande kabel i denna applikation, och inte en chans någonsin att jag skulle göra det med denna kabel...

Men för att svara på din konkreta fråga.
Varför tar du inte bara ett bågfilsblad och sakta men säkert sågar bort de delar du inte vill ha?
Jag gissar att den runda mässingshylsan har någon form av epoxyguck som tätning, vilket kan filas bort sakta men säkert med en rasp och/eller fil så att diametern minskar utan att skada ledarna om man tar det varligt.
Användarvisningsbild
Izze
Inlägg: 24
Blev medlem: 29 juli 2011, 10:55:47

Re: Kapa serieresistiv markvärmekabel?

Inlägg av Izze »

Limpan4all...
Haha, tack för feedback och jag håller med i allt!
Vet faktiskt inte hur jag kunde tänka mig att en serieresistiv utan någon tempreglering skulle fungera i komposittrallen :roll: brainfarth
Den serieresistiva kabeln får gå ner i garageuppfarten och så får jag försöka leta fram en temperaturmässigt självreglerande kabel för kompositen.


Tack igen :)
Användarvisningsbild
Izze
Inlägg: 24
Blev medlem: 29 juli 2011, 10:55:47

Re: Kapa serieresistiv markvärmekabel?

Inlägg av Izze »

...och för någon annan som är intresserade av samma ide har UPM en (antagligen) lämplig värmekabel för komposittrall.
http://www.upmprofi.se/dack-med-lagt-un ... ablar.aspx

Blir till att bygga några trappsteg i vinter och se hur det fungerar.
Skriv svar