byta säkring i multimeter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

byta säkring i multimeter?

Inlägg av teljemo »

Gör man det?.. Har aldrig behövt det innan men i en felsökning för några veckor sedan så klantade jag mig med samma fel 2ggr med 2 multimetrar.. haha
Bara bil el så inga höga strömmar.. Tänker att om säkringen gjort sitt jobb så kanske de ebara är att byta eller kan man ha skadat multimetern så att man inte kan lita på den även om man byter säkring??
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av Bjaellerud »

Ofta finns säkringar för strömmätningen, som skyddar shuntar och den elektonik som instrument kopplas till.
En stor för 10 A området och en lite säkring för 1 A läget är vanligt.

I spänningsmätning kan inte ett bilbatteri få sönder en sådan mätare.

"Bara i bilen" säger du, där finns väl ström tillräckligt för att smälta ner det mesta.
200 A är inga problem från bilbatteriet.


Hemma på elnätet är de flesta vägguttag avsäkrade med 6 till 10 A.

Roy
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29992
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av MadModder »

Det beror på. Många billiga har ingen säkring alls. Halvbilliga brukar ha bara på mA-läget. Bra multimetrar har alltid säkring på 10A-läget också.
Det är bara att byta. Notera att det inte ska vara glasrörssäkring för 10A, utan sandfylld med keramisk kropp som tål att tråden brinner av likt en explosion vid höga strömmar.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av limpan4all »

Och dom är skitdyra, vanligen runt 100:- per st så man köper inte ett tiopack bara för att det är bra att ha...
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av Hobbyisten »

Din multimeter har antagligen inte tagit skada, det är ju det säkringen är till för. I min halvbilliga multimeter brände jag glasrörssäkringen som var på 250V 500mA, köpte ett gäng nya på kjell, billigt. Mitt 10A uttag är osäkrat.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av breflabb »

limpan4all skrev:Och dom är skitdyra, vanligen runt 100:- per st så man köper inte ett tiopack bara för att det är bra att ha...
Vem tar så mycket betalt för en sandfylld säkring??
I dom flesta TV apparater sitter det en sådan, men jag har aldrig betalat mer än 10 kronor
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av Bjaellerud »

breflabb, de stora det talas om, med sand, är inte de vi ser i TV, det finns tröga 5 x 20 mm säkringar som är billiga.
De stora man finner i exvis FLUKE på 10 A är c:a 10 x 40 mm stora.
Kanske priset för att de är sällsynta, eller för att de håller större noggrannhet, dvs bryter vid en mer noga spelad ström.

Som nämnts, billiga mätare kan använda kretskortet och ledningar som säkringar. En rep blir lite dyrare då det handlar om att köpa en ny mätare då.

Har för mig min FLUKE 87 piper om man försöker med testsladdarna i strömätning och vredet på spänning, så man får en förvarning om att nåt är felkopplat.
Trots det har en tidigare ägare bytt säkringar, eller rättare sagt försökt byta, men mätaren var obrukbar sen.
Med en vass mejsel har man spettat ut säkringen, med kretskortet som mothåll, och skadat kortet.
Det gick att laga efter viss felsökning i mikroskop.

Snacka om att "laga sönder" och att laga sönderlagade saker.

Roy
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av GFEF »

Bjaellerud

>De stora man finner i exvis FLUKE på 10 A är c:a 10 x 40 mm stora

Som sagt klarar att bryta flera 1000[A] vid spänningar upp till 1000[V] utan att normalt skada mätinstrumentet.

MEN det har hänt flera dödsfall felanvänd av FLUKE vid försök att mäta på högspännings system med flera kV spänning.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av breflabb »

Sandens funktion är väl för att förhindra en sprängning av glaset.
Sen finns det olika längder och olika snabbheter. Men att en glassäkring kan kosta 100;
Har iallafall jag inte hört talas om.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av limpan4all »

Det är tom värre än så.
Till min Fluke 289 från ELFA (det finns billigare leverantörer jag vet men bara så att man vet vad man ger sig in på).
133-19-472 11A/1000V 341:-
133-19-415 440mA/1000V 78:-

Ja dessa säkringar är supersnabba och tämligen "säkra" i hur dom beter sig när dom löser ut men ändå.
Det gäller att inte skjuta dom för att man är klantig, för då syns det i plånboken.

Men om det kostar 341:- för att skydda ett mätinstrument för drygt 6 000:- så tycker inte jag att det är helt orimligt.
Verkar gå att hitta från digikey mfl för ungefär en tredjedel.
Men jag skulle INTE handla en sådan från Ali, DX Bangod eller tveksamt ens från eBay, för om den inte gör vad den ska...
Senast redigerad av limpan4all 16 september 2018, 18:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av Klas-Kenny »

breflabb skrev:Sandens funktion är väl för att förhindra en sprängning av glaset.
Nä, sandens funktion är för att släcka en eventuell ljusbåge.
Dessa säkringar brukar ha en brytström på typ 10kA, behövs inte mycket spänning för att hålla igång en ljusbåge på det avståndet vid de strömmarna.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av xxargs »

Dom där bussman-säkringarna är berömt dyra - men så är det någon historia i glasfiberliknande hölje, sandfylld och är av katastrofbrytande typ - gissar att glasfiberhöljet är till stor del för att hålla ihop säkringen när det är 10 kA och kanske över 1000 Volt som skall brytas då sådant skulle spränga både glasör och keramiksäkringar av den mindre sorten och man skulle få en ljusbåge brinnande i säkringhållaren istället - skall ljusbågen släckas så måste sanden vara kvar och inte sprängas ut av tryckökningen som sker.

Det är DC-strömmen som är absolut besvärligast att släcka om det etablerat sig en ljusbåge - och kan säga att redan vid 48 Volt med blybatterier i andra ändan så är det inte så kul att missa på ström eller spänningsläget på multimetern - även om multimeterns säkring går så brukar en bit av spetsen av mätpinnarna också saknas efteråt...
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av Mindmapper »

I slutet på 80- talet var det en elektriker som skulle spara pengar åt arbetsgivaren. Istället för 70 kr köpte han en säkring för 1 kr. Antar att han ångrat det många ggr.

Han skulle kolla spänningen i ett trefasuttag på jobbet, Volvo Umeverken. Tyvärr stod multimetern inställd på strömmätning. Multimetern exploderade i handen på honom. Vredet för inställningar flög förbi örat och svedde bara bort lite skinn. Tänk om han hållit i riktning mot ögonen. Handen som höll i multimetern blev skinnflådd och jag tror han tappade 2.5 fingrar. Efter detta gjorde bl.a. Fluke videor där de sprängde instrument under mer eller mindre sönderdelning.

Den här elektrikern köpte en billig säkring det som händer om den utsätts för kraftiga överströmmar är att metallen i tråden finfördelas i ett metallgasmoln. Under den fasen är luften i säkringen bättre ledande än innan säkringen löste. Metallgasen slungas ut mot glashöljet och metalliserar glaset. De flesta har säkert sett säkringar med metaliserat glas. Då vet man att det varit en skaplig överström.

Säkringen ska lösa snabbt för att hindra energin i en kortslutning att gå in i instrumentet, oftast är ju instrumentet den svaggaste länken i kedjan. Tänk er själva ett trefasuttag kanske avsäkrat för över 100A. Hur snabbt löser dessa säkringar. Inte så snabb förmodligen, de kan säker släppa igenom någon kA under väldigt kort tid. En annan hjälp för att begränsa strömmen är ledningsresistansen. I en trefaskabel avsäkrad för höga strömmar får vi ingen större hjälp. De brukar ha en skaplig area.

Låt säga att vi får 400 V 1 kA in i instrumentet. En skaplig effekt in i instrumentet, 400 kW. Ni kan ju ta mindre strömmar 200 A ger 80 kW. Hinner säkringen lösa innan instrumentet exploderat.

Nu säljes ju instrument klassificerade i categorier cat 2 - 4, där cat 4 är avsedd för mätningar där höga strömmar kan förekomma. Byter man säkringen i instrumentet mot en annan säkring gäller inte cat märkningen längre.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av Mindmapper »

teljemo skrev:Gör man det?.. Har aldrig behövt det innan men i en felsökning för några veckor sedan så klantade jag mig med samma fel 2ggr med 2 multimetrar.. haha
Bara bil el så inga höga strömmar.. Tänker att om säkringen gjort sitt jobb så kanske de ebara är att byta eller kan man ha skadat multimetern så att man inte kan lita på den även om man byter säkring??
Tänk på att om någon annan får tag på multimetern kanske de inte vet att den bara är för mätning i 12V kretsar med tunna ledningar!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av mrfrenzy »

Eevblog säljer 10kA och 30kA säkringar av bra kvalitet men för tillfället är dom slut i lager.

https://www.eevblog.com/product/multimeter-fuse-pack/

Definitivt måste man köpa dessa säkringar av en pålitlig leverantör.

Vill man ha dubbel säkerhet vid mätning på matningar finns även avsäkrade prober.
Skriv svar