Vad menas med "Line Input Gain" i spec. för aktiv högtalare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dwight
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 april 2014, 09:02:34

Vad menas med "Line Input Gain" i spec. för aktiv högtalare?

Inlägg av Dwight »

Hej,

Jag har har ett gäng aktiva JBL EON högtalare av två olika modeller, närmare bestämt EON 515XT och EON 615. I specifikationen för båda modellerna så finns "Line Input Gain" listat (se bilder). 515 modellen anger "Infinity to +4dBu" och 615 modellen anger "Infinity to 26.8 dBu". Kan någon hjälpa mig att förstå vad som menas? Jag förstår att högtalarna har en Max Input level för högsta signalen (dBu) som de kan hantera, men vad menas med Line Input Gain? Är inte signalen bestämd av steget före i signalkedjan (mixern) och vridkontrollen på högtalaren ändrar bara "känsligheten" som det beskrivs i understa bilden? Ursäkta att jag inte vet vad de korrekta benämningarna är på svenska. Vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig att förstå detta. Inser att jag troligtvis har fått allt om bakfoten...
EON515xt.jpg
EON615.jpg
515 back.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vad menas med "Line Input Gain" i spec. för aktiv högtal

Inlägg av MadModder »

Det står - (minus) infinity, vilket borde vara helt tyst, upp till +4dB som då förstärker signalen innan slutsteget.
Använder du bara en insignal kan man väl säga att det är en volymkontroll, men du justerar ju nivån så att den totala förstärkningen och då ljudtrycket blir lagom avstämd ihop med volymkontrollen på din stereo.

Vissa steg har både signalnivåjustering (gain), och sen en separat volym (ex. level). Man justerar in så att varje insignal är precis strax under vad max VPP (1V är vanligt) ska vara före mixern , och sen har man en ratt för att dämpa alltihop till lagom nivå.

Om du har en ljudmätare vid lyssningspositionen kan du köra ut en ton till en högtalare i taget och justera gain så att det låter lika högt från alla.
Dwight
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 april 2014, 09:02:34

Re: Vad menas med "Line Input Gain" i spec. för aktiv högtal

Inlägg av Dwight »

Tack! Det är alltså en signalförstärkning. Precis som du säger så har 615 modellen även en "level" kontroll förutom de individuella signalnivåjusteringarna. Jag är lite förvirrad av sättet de skriver ut det på dock. Om man skriver +4dBu så tolkar jag det som att man kan öka signalen med maximalt 4dBu oavsett nivå på insignalen. Stämmer det?

På 615 modellen skriver man inte "+26.8dBu" utan bara "26.8dBu". Betyder det samma sak, alltså att jag kan öka signalen med 26.8dBu genom att justera gain oavsett nivå på insignalen?

Hoppas ni förstår hur jag tänker :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vad menas med "Line Input Gain" i spec. för aktiv högtal

Inlägg av MadModder »

Ja precis. Med eller utan + är samma.

Men du ska normalt inte behöva förstärka signalen. Ett slutsteg har alltid en fast förstärkning, så om du kopplar t.ex en DVD-spelare (som inte har någon volymkontroll) direkt till högtalarna måste du dra ner nivåerna med rattarna om du vill vara i samma rum... :D
Skriv svar