Får inte igång all el efter srömavbrott - brytare slår ifrån

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johanpetersson
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 september 2018, 13:21:17

Får inte igång all el efter srömavbrott - brytare slår ifrån

Inlägg av johanpetersson »

Hej,

Jag kan i princip ingenting om el/proppskåp mer än att byta propp och slå på jordfelsbrytaren, så ni får ursäkta om mina benämningar inte är helt korrekta. Det jag skulle behöva hjälp med är att ta reda på varför jag inte får igång all el igen efter strömavbrottet jag drabbades av igår.

Jag bifogar två bilder, en på proppskåpet och en på beteckningarna. Jag "ritade" lite på bilden för att kortet blev en aning suddigt.

Problemet är:

Jag kan inte längre slå på jordfelsbrytaren längst ner med beteckning "11 11 11" som är för tvättmaskin&torktumlare utan att strömmen i hela huset slår av. Det har funkat kanon i 3 år men inte längre. Vad jag kan se så har ingen propp gått heller. Var hittar man proppen för "11 11 11" och "12 12 12".

Är det något jag kan göra själv eller ska jag ringa elektriker som får kolla på det på en gång?

Mvh
Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Får inte igång all el efter srömavbrott - brytare slår i

Inlägg av Klas-Kenny »

"11 11 11" är ingen jordfelsbrytare, det är en säkring.

När du säger att strömmen för hela huset slår av så antar jag att det är jordfelsbrytaren (till vänster om centralen) som slår av.
Det finns alltså något jordfel i gruppen för tvättmaskin och torktumlare. Sannolikt i någon av maskinerna.

Prova att dra ut sladden till maskinerna (eller slå av säkerhetsbrytaren om de inte sitter med stickpropp) och slå på säkringen. Fungerar det så koppla in en maskin i taget för att se vilken maskin som strular.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Får inte igång all el efter srömavbrott - brytare slår i

Inlägg av Sverige »

efter strömavbrottet jag drabbades av igår.

Var det jordfelsbrytaren som löste ut i samband med att tvätt/tork kördes?
Löste även säkring gr.11 då?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Får inte igång all el efter srömavbrott - brytare slår i

Inlägg av MadModder »

Längst ner på gruppförteckningen finns ett rutnät som är en karta över alla säkringar/proppar. När flera har samma nummer är det för flerfasförbrukare. T.ex 1 är trefas för spisen.
Det är dags att felsöka tvätt/tork som det mest troligt blivit fel på.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Får inte igång all el efter srömavbrott - brytare slår i

Inlägg av Tekko »

Troligen en strömspik i samband med/orsak till strömavbrottet som sköt någon komponent mot jord, tex en nätfilterkonding.
Skriv svar