Fyrkantsvåg för högspänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 februari 2015, 22:25:37
Ort: Lund

Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av Louis de Broglie »

Om man vill alstra en slags fyrkantsvåg för högspänning; hur gör man då? Går det? Finns någon apparatur att köpa eller bygga som är flexibel, där man kan välja precis hur (tider och så) spänningen ska växla mellan plus och minus? Kan man lägga in en paus mellan spänningen, så att det är noll under en viss period, emellan, så att säga?

Låt säga att man redan har ett aggregat som alstrar högspänningen, och vill bara ha någon apparat som "switchar" spänningen. Finns sådana? Råd och allmänna kommentarer?

Tänker initialt jobba med kanske 10 kV, men senare ca 50-100 kV.
test.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har inget svar, men du måste räkna med spänningsderivatan/stigtiden.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av gkar »

Louis de Broglie skrev:Om man vill alstra en slags fyrkantsvåg för högspänning; hur gör man då?
Drivsteg och transformator. Drivsteget kan vara ett switchandedrivsteg eller en förstärkare.
Louis de Broglie skrev:Går det?
Ja!
Louis de Broglie skrev:Finns någon apparatur att köpa eller bygga som är flexibel, där man kan välja precis hur (tider och så) spänningen ska växla mellan plus och minus?
Kan man lägga in en paus mellan spänningen, så att det är noll under en viss period, emellan, så att säga?
En arbiträrgenerator, arbitrary generator, samt en förstärkare/drivsteg med transformator som klarar den lägsta och den högsta frekvensen du använder dig av.
Om du har en dödtid mellan pulserna sjunker din frekvens, det måste förstärkaren och transformatorn klara.
Louis de Broglie skrev:Låt säga att man redan har ett aggregat som alstrar högspänningen, och vill bara ha någon apparat som "switchar" spänningen. Finns sådana?
Ja, men det är besvärligt. IGBTer eller kanske en tyratron? :-)
Louis de Broglie skrev:Råd och allmänna kommentarer?
Tänker initialt jobba med kanske 10 kV, men senare ca 50-100 kV.
Det är farligt, låt bli!
Kare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 december 2012, 09:04:00
Ort: Enköping

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av Kare »

Jag vet inte vilken frekvens du tänker använda, men det kan nog vara på sin plats att även fundera på vilka övertoner som skapas och filtrering av dessa.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 februari 2015, 22:25:37
Ort: Lund

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av Louis de Broglie »

Louis de Broglie skrev:Finns någon apparatur att köpa eller bygga som är flexibel, där man kan välja precis hur (tider och så) spänningen ska växla mellan plus och minus?
Kan man lägga in en paus mellan spänningen, så att det är noll under en viss period, emellan, så att säga?
En arbiträrgenerator, arbitrary generator, samt en förstärkare/drivsteg med transformator som klarar den lägsta och den högsta frekvensen du använder dig av.
Om du har en dödtid mellan pulserna sjunker din frekvens, det måste förstärkaren och transformatorn klara.
Louis de Broglie skrev:Låt säga att man redan har ett aggregat som alstrar högspänningen, och vill bara ha någon apparat som "switchar" spänningen. Finns sådana?
Ja, men det är besvärligt. IGBTer eller kanske en tyratron? :-)
Louis de Broglie skrev:Råd och allmänna kommentarer?
Tänker initialt jobba med kanske 10 kV, men senare ca 50-100 kV.
Det är farligt, låt bli!

Jag vet att det är farligt, men jordens energiförsörjning hänger på detta, så jag är beredd att ta en del risker. Jag får läsa på naturligtvis om farorna med högspänning...

Om arbitärgeneratorn; den alstrar alltså en hel mängd frekvenser med växelström, och sedan sker en addition av dem. En slags Fourier transform, eller vad man ska kalla det. Och då får man fram en (ungefärlig) fyrkantsvåg. Sedan transformerar man upp allt till högspänning. Är detta korrekt?

En annan sak; om man redan har en högspänning, kan man "switcha" den med någon form av högspänningsanpassad halvledare?
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av SvenW »

Om man behöver snabba flanker år det nog gasfyllda rör som gäller.
Jonventiler eller tyratroner kallade man dem. Om de går att köpa numera vet jag inte, men i såfall blir det nog en god slant.
Om flankerna är långsamma, ca 1 ms eller längre vid 10 kV, kan det gå att bygga en transformator.
Bäst är då ferritkärnor som är fysiskt stora. Alla transformatorer har läckinduktans och andra begränsningar, men större kärnor kan ge snabbare flanker och högre spänningar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av lillahuset »

LdB: gkar svarade på din sista fråga.

Jag svarar på din fråga om arbitrarygenerator: Nej, så vitt jag vet, är det ingen som summerar sinusvågor med olika frekvenser för det här. Man har en tabell med vågformen och skickar ut nivåerna sekventiellt via en DAC.
Ett tips: Isolera transformatorn väl.
Ett ännu bättre tips: Vänd dig till ABB i Ludvika med en jobbansökan.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av ToPNoTCH »

Louis de Broglie skrev:men jordens energiförsörjning hänger på detta, så jag är beredd att ta en del risker.
En rejäl cliffhanger här må jag säga.

De sista individerna som kommit med liknande påståenden har visat sig vara idioter.

Idiot + 100Kv = Darwin award

Mitt råd är att vad du än tänker göra så gör det inte.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 februari 2015, 22:25:37
Ort: Lund

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av Louis de Broglie »

En arbiträrgenerator, arbitrary generator, samt en förstärkare/drivsteg med transformator som klarar den lägsta och den högsta frekvensen du använder dig av.
Om du har en dödtid mellan pulserna sjunker din frekvens, det måste förstärkaren och transformatorn klara.

Okej, nu undrar jag hur det funkar här va; är det så här: arbiträrgeneratorn alstrar först lågspänning i form av en fyrkantsvåg, sedan har man en förstärkare som förstärker signalen, och sedan kör man in den i en trafo, som tar upp spänningen till högspänning?

Vad händer generellt om man kör in fyrkantsvåg i en trafo? Fyrkantsvågen borde vara en summa av olika sinusvågor. Kan trafon hantera de frekvenserna borde man få ut en fyrkantsvåg som ser ungefär likadan ut, utom att den har högre spänning, eller?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av TomasL »

Varför skriker du, typ?


Detta är ett konstigt sätt att begå självmord på, må jag säga. :humm:
Det lär ju dock hjälpa till lite grand med jordens energiförsörjning, då det lär bli några färre personer att energiförsörja :bravo:
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Om du kör in en fyrkantvåg i en transformator får du inte ut en fyrkantvåg utan en avrundad sådan.
Beroende på induktanser och kapacitanser blir den olika avrundad.

Om du vill switcha in säg 330V primär, men linda trafon så du får ut säg 50kV kommer du ha problem med hög swtichfrekvens.

Drivelektroniken är det enkla.

Design av en trafo som håller och inte får genomslag är det svåra. Här är en snubbe som kämpat på.

http://uzzors2k.4hv.org/index.php?page=hvxfrmrwinding

Att linda en högspänningstrafo med högt omsättningsförhållande är inte så lätt. Du har inte talat om hur fort du vill switcha, om du vill switcha av på upprepade gånger (alltså fyrkant) eller hur dt är tänkt.

Och du, vill du vi skall ta dig på någon form av allvar så ser du till att sluta skrika. Annars kommer dina trådar snabbt bli ignorerade.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du skriker ju!!!!!!! Du kan prata i normal samtalston. :wink:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av säter »

TomasL skrev:Varför skriker du, typ?
Det är inte första gången han håller på så där. :tumner:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av Glenn »

Om valet faller på en Thyratron så kräver jag att det filmas när den är igång :)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Fyrkantsvåg för högspänning?

Inlägg av Andax »

Mitt tips är att köpa något färdigt. Då är lågsignaldwlen och HV ofta isolerade ifrån varandra. Se http://www.behlke.com
Skriv svar