Ljusövervakning passat
Ljusövervakning passat
Hoppas jag kommit rätt med min fråga!
Har monterat ett relä som matar mina ledlister när orginalbelysningen är igång.
Styrströmen till detta relä tog jag från original belysning, det har dock visat sig att bilens ljusövervakning är tillräcklig för att hålla reläet draget.
Så under körning och om bilen ör olåst så dras reläet vilket resulterar i att ledlisterna lyser.
Funkar dock när jag låser bilen, förmodar att ljusövervakningen sätts ur spel då..
Kan man sätta nått motstånd eller liknande på kabeln med styrströmen som förhindrar lägre ström/ampere (eller vad det nu heter) att ta sig igenom?
Har monterat ett relä som matar mina ledlister när orginalbelysningen är igång.
Styrströmen till detta relä tog jag från original belysning, det har dock visat sig att bilens ljusövervakning är tillräcklig för att hålla reläet draget.
Så under körning och om bilen ör olåst så dras reläet vilket resulterar i att ledlisterna lyser.
Funkar dock när jag låser bilen, förmodar att ljusövervakningen sätts ur spel då..
Kan man sätta nått motstånd eller liknande på kabeln med styrströmen som förhindrar lägre ström/ampere (eller vad det nu heter) att ta sig igenom?
Re: Ljusövervakning passat
Välkommen till forumet.
Du bör beskriva exakt hur du har kopplat in ditt relä, jag misstänkar att du har kopplat tokigt med de effekter du har.
Du bör beskriva exakt hur du har kopplat in ditt relä, jag misstänkar att du har kopplat tokigt med de effekter du har.
Re: Ljusövervakning passat
Är ett enkelrelä slutande 40a.
Kopplat som följer
Anslutning 30 till + batteri.
Anslutning 85 till - batteri, samt ledlisternas jord.
Anslutning 87 till + ledlister
Anslutning 86 till + kontakt på bilens original bagagerums belysning.
Va jag förstår så skickar nyare bilar ut ström som en ljusövervakning.
Min tanke är om denne är tillräcklig för att reläet ska dra via anslutning 86, varpå reläet släpper igenom + från anslutning 30 till 87. Därav lyser ledlisterna under körning samt om bilen är olåst.
Hoppas det förklarade det hela
Kopplat som följer
Anslutning 30 till + batteri.
Anslutning 85 till - batteri, samt ledlisternas jord.
Anslutning 87 till + ledlister
Anslutning 86 till + kontakt på bilens original bagagerums belysning.
Va jag förstår så skickar nyare bilar ut ström som en ljusövervakning.
Min tanke är om denne är tillräcklig för att reläet ska dra via anslutning 86, varpå reläet släpper igenom + från anslutning 30 till 87. Därav lyser ledlisterna under körning samt om bilen är olåst.
Hoppas det förklarade det hela
Re: Ljusövervakning passat
Stämmer bra!
Är en passat alltrack av 2014 års modell, om det nu skulle vara nån skillnad på ljusövervakningen....
Är en passat alltrack av 2014 års modell, om det nu skulle vara nån skillnad på ljusövervakningen....
-
- Inlägg: 207
- Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
- Ort: Hurva
Re: Ljusövervakning passat
Ljusövervakning, ser olika ut på modellerna, beroende på om de är utrustade med glödtrådslampa(Halogen), Xenon, eller LED.
Sen beror det på var i kretsen du har kopplat in dig.
Sen beror det på var i kretsen du har kopplat in dig.
Re: Ljusövervakning passat
Det handlar väl om en lampa i bagageutrymmet, inte om bilens yttre belysning. Så jag har svårt att tro att det skulle vara övervakning på den lampan.
Det ligger nog till såhär, bilen skickar bara spänning till lampan under vissa förhållande.
På min bil funkar det såhär.
Bilen låses upp och +12v finns vid lampan.
Öppnas bagaget sluts jordkretsen och lampan lyser.
+12v finns bara vid lampan om bilen är olåst. Börjar man köra och bilen låser så försvinner spänningen.
Problemet är säkert att lampan styrs med slutning mot jord och att +12v styrs via något relä.
Du får testa att mäta ordentligt vid lampan.
PS Jag kör inte VW så det behöver inte fungera likadant på din bil.
Det ligger nog till såhär, bilen skickar bara spänning till lampan under vissa förhållande.
På min bil funkar det såhär.
Bilen låses upp och +12v finns vid lampan.
Öppnas bagaget sluts jordkretsen och lampan lyser.
+12v finns bara vid lampan om bilen är olåst. Börjar man köra och bilen låser så försvinner spänningen.
Problemet är säkert att lampan styrs med slutning mot jord och att +12v styrs via något relä.
Du får testa att mäta ordentligt vid lampan.
PS Jag kör inte VW så det behöver inte fungera likadant på din bil.
Re: Ljusövervakning passat
Åhh, där sa du nått
Självklart brukar det ju vara så att det ör jorden som bryts till innebelysning
Självklart brukar det ju vara så att det ör jorden som bryts till innebelysning