Hjälp felsöka receiver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Hjälp felsöka receiver

Inlägg av okhan »

Hej.

Har fastnat i felsökningen av en vintage receiver. Med er hjälp kanske jag får rätt på det hela.
Det ha delar om en Sony STR 6036.

Felet är att den smäller säkring på höger kanal. (en gång 2A säkring som sitter efter slutsteget och en gång en 1AT säkring som matar höger kanal med spänning.

Jag har bytt de tvivelaktiga kondensatorerna. De tre stora kondensatorerna mäter bra (glöttning och utgångskondensatorer). Samtliga transistorer har också mätts och de är ok. Dioder samt motstånd mäter också ok.

Spänningar verkar rimligt överallt i viloläge. Det är först när höger kanal får signal som sluttrissorna går ordentligt varma med säkring som går som följd.

Jag har provat skicka in signal till vänster kanal och då funkar de fint. När jag istället testar skicka denna signal så händer däremot något jag inte blir klok på. Bilderna på scope visar först när vänster kanal får signal.
Bilden där två signaler syns är när höger kanal får signal. (märk att trots att höger kanal matas med signal så visar vänster kanal starkare utsignal.

Signalerna skickas direkt in till slutsteget så vi kan eliminera fel där.

Någon som har idéer? Tacksam för hjälp!

Har bifogat schema.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Hjälp felsöka receiver

Inlägg av YD1150 »

Kollat 47µF 50V som avkopplar förspänningen till ingångssteget?
Är den dålig så kan insignalen gå över till den andra kanalen.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp felsöka receiver

Inlägg av breflabb »

Kollat Q603,och runt den. Det är bias spänningen som den reglerar.
Har du kollat hur den spänningen beter sig på den jämfört med den kanal som fungerar.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Hjälp felsöka receiver

Inlägg av okhan »

0.47 uf 50V elytkondensator är bytt.

Spänningarna runt biastransistorn var ok vill jag minnas. Ska jämföra och se om det blir lite skillnad med signal på. Vet dock att jag plockat ut varje enskild transistor ur kretskortet och mätt att de varit ok. Därav helt lost på vart det sliter sig.
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Hjälp felsöka receiver

Inlägg av peo007 »

Bild nr4, med 2st kurvor på oscilloscopet så ser ju den undre
inte riktigt ut som en ren sinuskurva (ser spetsig ut i botten)
mac
Inlägg: 130
Blev medlem: 7 februari 2004, 10:01:14
Ort: Stockholm

Re: Hjälp felsöka receiver

Inlägg av mac »

Ett tips är att kolla alla likspänningar utan någon signal in. Att mäta bas-emitterspänningar på samtliga transistorer kan också avslöja var felet är.

Har lagat en hel del audioprylar och har bara en enda gång råkat ut för ett fel som inte några snabba likspänningsmätningar pekat ut (I det fallet var det en omkopplare som förvandlats till ett brusigt motstånd).
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Hjälp felsöka receiver

Inlägg av okhan »

Hann kolla lite till idag och samtliga spänningar ser ok ut. Bytte ut biastransistorerna också men ingen skillnad. Riktigt lurigt!

En grej som jag märker är att när jag probar med multimetern eller oscilloskop på basen av första transistorn i slutsteget (q601) så hör man tydligt sprak(eller små elektriska gnistor) på den dåliga kanalen men ej den andra.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp felsöka receiver

Inlägg av breflabb »

Ta loss dom två slutstegstrissorna och mät mellen C-E i begge riktningar
i OHM läge och se så det inte är högohmit överledning. Det förekommer inte så ofta
men det gör det .
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Hjälp felsöka receiver

Inlägg av okhan »

Ska prova detta. Vilket värde är OK i ohmläge?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp felsöka receiver

Inlägg av breflabb »

Vissa effektare kan läcka mer vissa mindre. Men Det skall inte vara under ett megaohm.
Ju högre desto bättre är det
Skriv svar