Hitta rätt elektronik-komponenter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Heian
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 juli 2008, 07:45:58
Ort: Svedala

Hitta rätt elektronik-komponenter

Inlägg av Heian »

Hej!
Jag har lite grundläggande elektronikkunskap och kan läsa de flesta datablad.
Men jag är lite trött på att behöva öppna varenda datablad för att kolla om komponenten lever upp till det jag behöver.

Hur gör ni när ni t.ex. skall ha en transistor till ett projekt, ni vet exakt vilka strömmar och spänningar som är krav,
Hur gör ni för att hitta namnet på den? Hur vet ni att ni skall ha en "5243U" Transistor (Nummret plockat ur tomma luften)

Min fråga gäller i princip alla elektronikkomponenter.

Mitt mål är att lära mig konstruera från grunden.
Det finns säkert en färdig lösning där ute där de listar alla komponenter man behöver för kretsen som jag försöker bygga

Extra läsning för kontext:

I mitt projekt behöver jag:
DIL-relä med sockel
Dioder till ovan relä
Resistorer
Säkringar
Optokopplare

(Projektet är att ha en 24/5 V digital I/O omvandlare för Arduino)

Hälsning

Med Vänliga Hälsningar
/Tom Johansson
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Hitta rätt elektronik-komponenter

Inlägg av Janson1 »

Det finns inget bra och snabbt svar på denna fråga, typ "Quick fix" utan det är flera års konstruktioner användning, felsökningar, omkonstruktioner, ja den hårda vägen och en massa litteratur i ämnena som gäller. Däremot underlättar det om man har sk. komponentkit hemma av motstånd, elektrolytkondensatorer, små vanliga kondensatorer, transistorer, dioder. mm Som skyddsdiod (frihjulsdiod) över reläspole så brukar jag välja 1N4148 till små relän och 1N4007 till stora relän, det har nog alltid funkat. När man använder högohmiga motstånd i 5-12-24 volt s grejer behöver man sällan räkna på effekten, tycker man det börjar närma sig nåt tak så är det ju bara att kontrollräkna... För det mesta så använder man elyt/kondensatorer bara för avkoppling och då är det heller inte så kvistigt vilka värden man använder, bara det sitter nåt...
Men allt detta får nog alla blivande elektroniknördar genomgå innan det blir någon reda med funktionerna. Att läsa datablad är nog ofrånkomligt så fort det gäller nåt extra eller om man är osäker på nåt visst som kan bli/vara kritiskt. Tex förstärkningsfaktorn hos kraftiga effekttransistorer kan skilja nåt enormt mellan typerna, då kollar man just hfe på kanske tio olika datablad tills man hittar en som man tror passar. Ju längre man håller på ju mer sitter i huvudet och desto mindre tid går åt att jämföra datablad... Att sitta och jämföra hur andra har gjort vid samma/liknande problem är också lärorikt, följa nån tråd här på forumet tex. Hur gjorde x där? Varför då? blev det bra ändå? osv. Mao. bara att traggla vidare tills nån slags baskunskap infinner sig... Lycka till!
Edit: felstavat...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hitta rätt elektronik-komponenter

Inlägg av prototypen »

Om du börjar att gissa din konstruktion och lägger upp ett schema så kommer du att styras in på rätt väg.
Min bana har kantats brända komponenter och skrotade prototyper och läsande av datablad, det har gett en kunskapsbank att använda i nya projekt.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hitta rätt elektronik-komponenter

Inlägg av Icecap »

Mitt sätt är att designa enl. hur det perfekt set bör fungera. Sedan får man kolla på vad som finns av komponenter, med erfarenhet har man ett "bibliotek" av komponenter man känner väl - och dom har man hittat på sidor med parametisk sökning.

Sedan får man antingen hitta komponenter som klarar biffen om det finns speciella behov - eller ändra kraven på designet.

Sedan behöver komponenter inte att vara exakt på gränsen av parameterna.
Ett motstånd tål en viss maximal effekt - men fungerar alldeles utmärkt med lägre effekt.
En transistor klarar en maximal spänning & ström - men fungerar väldigt bra på mycket lägre värden.

Men ja, det kan bli mycket i början men man får snart ett standard-bibliotek i skallen.
Skriv svar