Fråga om stora elektrolyt kondingar rörförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Fråga om stora elektrolyt kondingar rörförstärkare

Inlägg av tokfan »

Tjena!
Tänkte byta elektrolyter till nätdelen i en gammal rörförstärkare.
Har aldrig gjort det tidigare och klurar på hur jag ska veta vad jag ska beställa eller om jag kan trixa till det med några jag har hemma.

Dom som sitter i nu verkar vara fästa med några "stödben" på undersidan.
Är det någon slags standardmått?
Har det något speciellt namn?
Hur hittar jag likadana med samma fästning?

Jag har annars ett gäng hemma som har skruvar istället för ben. Finns det något hemligt trick så man kan installera dessa istället? (den blå på bilden)

Blir otroligt tacksam för svar.
Är helt vilsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fråga om stora elektrolyt kondingar rörförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Återkommer.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Fråga om stora elektrolyt kondingar rörförstärkare

Inlägg av YD1150 »

Är elektrolyterna dåliga? Har du mätt dem eller hörs det 100Hz brum?

Finns fästen som är som en "slangklämma" med två L-formade fötter.
Slangklämman sitter runt kondensatorn, de L-formade "fötterna" fäster man i chassit med två skruvar.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Fråga om stora elektrolyt kondingar rörförstärkare

Inlägg av SM4UKE »

Elektrolyterna i en gammal rörförstärkare kan vara i vilket skick som helst - det är nog bra att byta.
Jag har ett gammalt Oltronix labbaggregat med rör som lämnar uppemot 500V DC. Det verkade
funka utmärkt tills det en dag sköt en elektrolyt. Massor med geggigt papper överallt. Jag bytte
alla elektrolyter. Har man otur kan en kass elektrolyt lasta ner nätdelen och elda upp nättrafon.

Räkna inte med att hitta något som passar rakt av. Men det behöver inte vara något problem. En ny elektrolyt med samma värden som den gamla (spänning & kapacitans) är avsevärt mindre i storlek. Skulle tro att det enklaste är att köpa lödstöd som skruvas fast i chassit och sedan löda fast ledningar och kondensator där. Sådana där kondensatorer kan vara både enkla, dubbla och mer därtill i samma kanna - syns på texten och hur många ledningar som är anslutna. Löd loss det som är anslutet till
de gamla elektrolyterna och vrid på "stödbenen" med en tång. Kanske är enklast att klippa av
med en grov avbitare.
Den där blå Mallorykondensatorn har sannolikt avsevärt större kapacitans än befintliga. Har förstärkaren rörlikriktare (ser ut som det är halvledardioder på kretskortet) bör man inte ha allt för stor kapacitans eftersom det kan överbelasta likriktarröret vid start. Brukar stå i databladet hur
stor maxkapacitans man kan ha. Vill minnas att något typiskt rör som GZ34, 5Y5, 5U4 mm kan ha
max 50 uF direkt efter röret. Det låter lite om man är van från halvledare men tänk på att spänningen är mycket högre. Blir det överslag någonstans är det också en nackdel med ohemult stora elektrolyter i nätdelen då energin i kondingarna eldar upp mycket mer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fråga om stora elektrolyt kondingar rörförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är svårt att hitta kondingar som passar där dina gamla sitter. Ett litet tips är www.tubesand.more, men jag skulle säga, välj en ny och lös fastsättningen med antingen "fästringen", nämnd ovan, eller löd ner kondingen på ett experimentkort och skruva fast det i chassit.

När du väljer konding, kör samma parametrar - kapacitans och spänning (eller högre spänning) och gärna 105-graders. Om förstärkaren har rörlikriktare och du plockar in större kapacitans är risken stor att skjuter likriktaren. Dessutomm brukar vinsten inte vara så stor att biffa på med massa Farad.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Fråga om stora elektrolyt kondingar rörförstärkare

Inlägg av tokfan »

Tackar för bra svar!
Kondensatorer a som sitter i nu är 2st 220uF och en 330uF
350V och 450V.
De blå jag har är 250uF 450V.
Tänkte att det borde funka om man hade något bra sätt att sätta fast den på.
Känns bara som att man inte vill göra något taffligt och bränna upp/spränga allt.
Kanske går att skruva fast någon plastplatta under och skruva fast dom i. (eller köpa andra)
Sitter dioder som likriktare.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Fråga om stora elektrolyt kondingar rörförstärkare

Inlägg av tokfan »

HUGGBÄVERN skrev:Det är svårt att hitta kondingar som passar där dina gamla sitter. Ett litet tips är http://www.tubesand.more, men jag skulle säga, välj en ny och lös fastsättningen med antingen "fästringen", nämnd ovan, eller löd ner kondingen på ett experimentkort och skruva fast det i chassit.

När du väljer konding, kör samma parametrar - kapacitans och spänning (eller högre spänning) och gärna 105-graders. Om förstärkaren har rörlikriktare och du plockar in större kapacitans är risken stor att skjuter likriktaren. Dessutomm brukar vinsten inte vara så stor att biffa på med massa Farad.
Pallar ett experimentkort dessa spänningar och strömmar? Lät som en bra plan.
Eller kan det funka att skruva de jag har i ett plastkort och skruva fast sådana där öglor som man kan klämma fast och löda på sladdar?
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Fråga om stora elektrolyt kondingar rörförstärkare

Inlägg av tokfan »

YD1150 skrev:Är elektrolyterna dåliga? Har du mätt dem eller hörs det 100Hz brum?

Finns fästen som är som en "slangklämma" med två L-formade fötter.
Slangklämman sitter runt kondensatorn, de L-formade "fötterna" fäster man i chassit med två skruvar.
Det där lät ju toppen!
Vad heter dessa? Vart hittar jag dom.
Matningen är låg i förstärkaren och 5-8V rippel här och var.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Fråga om stora elektrolyt kondingar rörförstärkare

Inlägg av tokfan »

https://www.svalander.se/shoppen/kompon ... erde/150-f

Kan detta funka?
25kr bara.
Är det för klent med 85 grader eller kan det funka?
En som har stenkoll på dessa förstärkare skrev att 100uF räcker gott och väl.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fråga om stora elektrolyt kondingar rörförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

tokfan skrev:Pallar ett experimentkort dessa spänningar och strömmar? Lät som en bra plan.
Eller kan det funka att skruva de jag har i ett plastkort och skruva fast sådana där öglor som man kan klämma fast och löda på sladdar?
Spänningarna ska de väl klara. Jag har kört med pertinax utan koppar och experimentkort med hål och kopparöar runt hålen. Tror jag har "pillar bort" koppar mellan anslutningsbenen ... just in case.
Skriv svar