Styrning 12V impulser med timer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hentiki
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 september 2018, 18:45:23

Styrning 12V impulser med timer

Inlägg av Hentiki »

Hej,
har stött på ett styr-/reglerproblem som jag behöver idéer på. Jag har 16 elektriska 12V lås (normalt stängd) som öppnas med impulser på 1 sekund. Dessa är grupperade i två grupper om 8 lås. Jag behöver med hjälp av timer kunna styra när det skall skickas en impuls till en grupp så att låsen öppnar sig. Vill dessutom kunna frånkoppla systemet och skicka impulsen med knapptryck vid behov.

En kompis har i ett annat projekt använt en sådan här: https://www.conrad.se/p/plc-styrningsmo ... sQQAvD_BwE

för att styra 12V av/på under vissa givna tider men jag är som sagt ute efter korta impulser. Någon som kan förklara vad det är jag letar efter? Går det att använda en sådan jag listat men med ngn form av sekundärkrets (relä + kondensator) ?

Alla tips mottages tacksamt!
Med vänliga hälsningar
Henrik
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Styrning 12V impulser med timer

Inlägg av ojkroken »

såna där smarta reläer eller mini plc eller va man kan kalla dom skriver man ju koden till själv ju. jag använder mig ofta av en siemens logo. du skriver programmet i datorn och skickar de sen till enheten. och den borde klara av allt du vill göra. förklara gärna mer funkrionen du eftersöker. mvh pehr
Hentiki
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 september 2018, 18:45:23

Re: Styrning 12V impulser med timer

Inlägg av Hentiki »

Ah ok, det var ju riktigt bra.

Jag har 8 st foderautomater i varsin box i stallet. Varje foderautomat har två givor hö som hålls av ett lock låst i elektroniskt 12V lås. Vid angiven tid (tex 16:30) vill jag att styrenheten skickar en impuls till grupp 1 (första facket i varje foderautomat) så att denna öppnar låset och hö faller ner. Sedan på nästa klockslag, tex 21:00, vill jag att nästa grupp får en impuls så att giv 2 faller ner. Många har löst detta problemet med att ha elektromagneter som håller luckan med varje giv men jag vill inte ha ström på så länge, dels av ekonomiska skäl, dels av säkerhetsskäl eftersom magneter kan bli varma och det finns gott om brandfarligt material i direktkontakt.

Det bör alltså gå att programmera en sådan här styrenhet för att skicka en puls på angivet klockslag?
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Styrning 12V impulser med timer

Inlägg av ojkroken »

ja det går aldeles utmärkt. ja kör med samma system fast jag har magneter till mina lådor här i stallet. jag har 2 st lådor ute i hagen och 2 inne i stallet. de som är ute så släpper den ena vit 0700 och dem amdra vid 1200. . skicka gärna pm så ska jag förklara lite mer hur ja byggt upp det. du kan få mitt nummer där om du vill ventilera lite över telefon. mvh
Skriv svar