Lördagsmys och Helgpyssel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
schnilsch
Inlägg: 76
Blev medlem: 11 juni 2014, 18:14:16

Re: Lördagsmys och Helgpyssel

Inlägg av schnilsch »

Vi kör endast märkning om kunden vill ha det.

En gång beställde en kund den bökiga märkningen för att de ville veta vad det var för något. Personen som byggde skåpet var inte glad.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Lördagsmys och Helgpyssel

Inlägg av bobobo »

Jag kör Partex Promark märkmaskin (av en äldre snarlik modell än den som säljs nu) som skriver på en halvstyv pvc slang "ovalprofil". Märkningarna kostar c:a 40-50öre st, och går mycket mycket snabbare att montera än att hitta och pilla på 3 lösa partex. Man slipper krympning av krympslang eller lindning av märktejp.
Dock verkar maskinen ha gått upp rejält i pris sedan jag köpte.
En nackdel med iaf min gamla maskin är att den fungerar väldigt dåligt om maskin och tubmaterial är kallare än 18-20 grader. Om tubmaterialet legat mer än något år så behöver man torka av det med t-sprit för att texten ska fästa bra. Antagligen går det ur lite mjukgörare ur materialet som lägger sig på ytan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lördagsmys och Helgpyssel

Inlägg av TomasL »

bobobo skrev:Tomas: Just det.
For safety reasons, the colour GREEN or the colour YELLOW should not be used where there is a possibility of confusion with the bicolour combination GREEN-AND-YELLOW.
Har svårt att se att det inte skulle finnas någon möjlighet till förväxling i ett apparatskåp.
Det är det riskanalysen är till för.
Hade jag använt gul och grön till 230V/400V så hade det kunnat finnas förväxlingsrisk, men jag har gjort analysen att förväxlingsrisken är minimal till obefintlig.
Skriv svar