Frågor ang Värmeelement

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14892
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Frågor ang Värmeelement

Inlägg av rikkitikkitavi »

Haralt skrev:När man mäter resistansen med multimetern då är värmeelementet kallt och har helt annan resistans än då det är idrift då det kanske blir flera hundra grader varmt. Glödande brödrost? Därför kanske inte förväntade 7,5 Ohm mäts på ett kallt värmeelement utan betydligt lägre, skulle jag tro om det är kanthaltråd i värmeelementet.
Kanthaltråd har låg positiv temperaturkoefficient, det är en av poängerna med dessa legeringar. Resistansen ändras bara några % upp till ca 6-700 grader

Jag är benägen att hålla med TomasL, det är en svår lösning att anpassa ett element för 110V till 230V genom fasvinkel. Och det är väldigt osäkert med isolationen.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Frågor ang Värmeelement

Inlägg av Mindmapper »

Wheatlorz skrev:Tack för alla svar! fick 7-8 på multimetern, håller på att kolla genom en kollega på nytt element som jag kan byta ut i enheten,
annars får de bli en sån från England å fixa så kontakterna passar.
Du har ingen möjlighet få ett 230V element från där du köpte det. Om elementet är till en 230V maskin och den är köpt från samma firma där du köpte elementet borde de ju ha 230 V element som du borde få byta till. Förmodligen mot fraktkostnad och möjligen någon avgift.

Angående att fixa det hela med elektonik så bör det gå att få ganska säkert om man ser till att förutom en styrning som inte skickar ut för höga spänning, göra en strömbegränsning som slår av om strömmen blir för hög. Den hjälper då till att se till att spänningen inte blir för hög. Detta tillsammans med en riktig avsäkring som slår av om den strömbegränsningen skulle fallera.

Nackdelen med den fasvinkelstyrning eller PWM för att begränsa spänningen är väl att till-/frånslag sker med snabba omslag som skapar massor med övertoner. Det finns ingen garanti för att elementet tål att jobba med dessa övertoner och livslängden på elementet kan bli kort ifall att isolationen i elementet ger upp snabbt. Är det skyddat med riktig jordning och tidigare nämnda åtgärder så bör det vara säkert. Men om ts är den som klarar av att få till det låter jag vara osagt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14892
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Frågor ang Värmeelement

Inlägg av rikkitikkitavi »

Enklaste är att släppa genom var fjärde halvperiod som mest. Då ger elementet samma effekt på 230V som om det vore direktinkopplat på 115V.

Och inget jox med fasvinkelstyrning. Men visst , det blir skitful ström på elnätet. Elementet tar knappast stryk av detta utom möjligen att livslängden blir något kortare pga energin kommer i pulser där maxeffekten är 4ggr vad elementet är dimensionerat för. Och alla komponenter bör dimensioneras efter maxström i kretsen :)

Som ett teoretistk resonemang alltså.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frågor ang Värmeelement

Inlägg av TomasL »

Ja men snälla nån, är ni helt utan kunskap, elementet är konstruerat för 110v , DET KLARAR INTE 230V
Isolationsavstånden är för små för 230V.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14892
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Frågor ang Värmeelement

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hur vet du det? Du vet inget.

Jag säger inte att du har fel, mitt eget resonemang är lika.

Utan att veta bör man anta att det. Om man inte vet skall man överväga möjliga konsekvenser, dvs brand, skada, elchock, död på att spara några kronor.

Men som en rent teoretisk övning kan man diskutera metoder att strömbegränsa elementet.

Sedan VET du inget om de standarder elementet är byggt efter.

Elementen tillverkas genom att man för in värmetråden centrerat i röret, omgivet av Al eller Mg oxid. Detta ger också isoleringen. För att kunna bocka elementen måste de de ha en viss tjocklek. Då får du isolering god nog.
På bilden har dessutom anslutningstrådarna en isolerstrumpa omkring sig. Öppna spisen där hemma. Det har du inte där.

Men strunt samma, jag tror att TS bör ta reda på vad som gäller om elementet av säljaren.

Sedan tittar vi på alternativ.

Det sitter väl i någon form av värmeplatta som värmet på tröjan som skall ha trycket. Eftersom det ser ut att vara ngn form av kamflänselement undrar jag hur det fungerar. Sådana värmer nämligen luft.


@TS , posta gärna lite bilder på apparaten
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frågor ang Värmeelement

Inlägg av TomasL »

Jag vet att man alltid kostnadsoptimerar alla produkter, behöver inte elementet klara 230V så tillverkar man inte det för att klara 230V.
Eftersom det kommer från US, så klarar det väl knappt 120V.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Frågor ang Värmeelement

Inlägg av grym »

nuförtiden kan kostnadsoptimering innebära att man tillverkar allt likadant så mycket som möjligt , samma saker för 110 till 240 men bara ändrar kantaltråden :)

för min del
byta element
trafo
spartrafo

fulswitchande hemmabygge
har man stora säkringar och annan last kan man kanske gå på fasvinkelstyrning eller pwm

har man massor av kondingar kan man ta kapacitiv spänningsdelning, halft orealistiskt
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Frågor ang Värmeelement

Inlägg av Marta »

Finns där fläktmotor är där ytterligare problem. Kanske utöver spänningen även med 50Hz till en 60Hz motor. 20% lägre varv och kanske mättning.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14892
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Frågor ang Värmeelement

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL, du vet ingenting om detta. Du kan inte uttala dig tvärsäket höger om vänster som du gör.

Till TS- om du gör någon form av effektreglering för att kunna använda ditt värmeelement mot 230VAC finns det en risk att det kan orsaka skada pga bristande isolering eller övervelastning.

Ingen här på forumet kan här och nu med den informationen som finns avgöra hur stor risk det är.

Men om det inträffar är du som du säkert förstår ensam ansvarig för konsekvenserna.
Det är ditt beslut hur du vill göra.

Personligen hade jag försökt hitta ett element med rätt märkspänning. Både för att det tar tid och kostar bra pengar att lägga på att anpassa något som är fel från början men också pga isolationsproblemet och risken för överbelastning. Det är bara om det öht INTE går att få tag på reservelement jag hade övervägt en hacklösning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frågor ang Värmeelement

Inlägg av TomasL »

Exakt, och om man inte känner till spänningståligheten, så utgår man alltid ifrån att den inte är tillräcklig.
Wheatlorz
Inlägg: 6
Blev medlem: 31 augusti 2018, 11:13:23

Re: Frågor ang Värmeelement

Inlägg av Wheatlorz »

Hej,

Varit i kontakt med den jag beställde från och dom skulle "kolla" om dom kunde fixa fram
ett nytt, blir säkerligen inget där men blir att jag beställer ett nytt som är gjort för 220v
så att jag slipper riskera något då jag inte är så pass kunnig att jag kan bygga något
för att begränsa eller dylikt.
Skriv svar