Skall testa en lös 12v generator till bil.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av daspunner »

Hej!

Vill veta om jag fattat grejen rätt.

Jag har alltså en generator med enbart B+ och D+.
B+ går till + på batteriet och D+ till ena polen på en lampa. Andra polen på lampan går till jord på batteriet och likaså höljet på generatorn. Sen koppla på rätt hylsa på en borrmaskin och sedan spinna upp generatorn. Förväntar mej inte full laddning såsom i bil då varvtalet antagligen inte räcker till, bara en fingervisning om den alls är med i matchen.

Val av lampa? Tänkte 5w för det är väl vad som sitter i instrumentpanelen på en bil.


Har jag tänkt rätt?




/D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av Icecap »

Jeps, 5W bör duga. Behövs mer brukar det betyda att den ska varvas upp till högre varvtal innan den kommer igång på riktigt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av säter »

daspunner skrev:Andra polen på lampan går till jord på batteriet och likaså höljet på generatorn.
Är det verkligen så?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av danei »

Lampan brukar väl ligga mot +polen
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av säter »

Ja, via tändningslåset.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av daspunner »

Så från D+ till B+ med lampa emellan?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av säter »

Ja, det ska fungera om det är en "normal" generator.
Du måste ha ett batteri inkopplat också.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av LeCanard »

När generatorn laddar går D+ hög och då slocknar laddningslampan.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av daspunner »

Tackar för svar!

Vad tror ni om varvtalet för att den faktiskt skall ladda "normalt", dvs >13.5volt? Remskivan på motorn tenderar ju o vara ganska mycket större jämfört med remskivan på generatorn. Vad jag egentligen undrar är vad 800-900 rpm i tomgång på motorn motsvarar på generatorn i runda slängar.


/D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av säter »

På vilket sätt ska du belasta generatorn?
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av Bjaellerud »

Jag gjorde detta en gång, snurrade generatorn med en borrmaskin, och en provisorisk drivrem. Inte så väldigt högt varvtal, men när lasten kopplades till, en H1 glödlampa, bromsades generatorn kraftigt och min provisoriska drivning med borrmaskin slirade.
Dock fick jag tydligt svaret att generatorn funkade.
Vill man dra nytta av generatorn krävs förstås en mer funktionell drivanordning. Generatorn går verkligen tungt när den skall generera el.
Sen gick den i alla sina dagar i sin bil.....

Roy
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av danei »

Lyckad den höja spänningen över batteriets vilospänning så finns det funktion i den.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av xxargs »

Växelströmsgeneratorer behöver ibland lite hjälpström som går igenom laddningslampan för att få en smula magnetism i rotorn så att den kan börja mata sig själv med ström (och magnetisera upp rotorn) - dvs att boot-strappa sig själv.

Likströmsgeneratorer behövdes ofta inte laddlampströmmen för att boot-strappa sig själv för där hade man inte dubbel diod-övergång som hindrade utan generatorn kunde hjälpa upp sig själv från delar av volt som bildades av kvarvarande remanensen.

växelströmgeneratorer kan bootstrappa sig själv om man varvar mycket (så att kvarvarande remanensen ger nog hög spänning för att överbrygga diodövergångarna) - och somliga kan tom. har en liten magnet instoppad och kommer igång vid lägre varvtal

---

När du provar med borrmaskin - räkna med att det kan bli ganska rejäl motstånd när generatorn 'tänder' och bootstrappar sig själv - rotorn vill ha rätt mycket ström för att få upp magnetflödet så att spänningen så hög att generatorn börja reglera, den strömbehovet minskar ju högre generatorn varvas om ingen annan last drar effekt samtidigt. - en rotor kan dra mellan 50 - 80 Watt vid full magnetisering och det kommer att kännas i borrmaskinen.

En bilgenerator har inte så bra verkningsgrad och man kan nog räkna med upp till 50% av den mekaniska energin blir värme i generatorprocessen även vid hög/full last, det finns anledning varför bilgeneratorer är ordentligt fläktade, då en generator med bra verkningsgrad (> 90%) behöver inte någon fläktkylning...
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av daspunner »

Ja, testet gick ju över förväntan. Med borrmaskin fick jag över 14 volt och maskin bromsades rejält med en H1:a tillkopplad.

(Kolen byttes även samtidigt för de var sådär längd på.)

Laddlampan i instrumentpanelen är hel. Det var så vi märkte att den inte laddade.

Några idéer?
Senast redigerad av daspunner 31 augusti 2018, 13:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.

Inlägg av säter »

vad kan det vara då?
Du har inte beskrivit något problem.
Skriv svar