Skall testa en lös 12v generator till bil.
Skall testa en lös 12v generator till bil.
Hej!
Vill veta om jag fattat grejen rätt.
Jag har alltså en generator med enbart B+ och D+.
B+ går till + på batteriet och D+ till ena polen på en lampa. Andra polen på lampan går till jord på batteriet och likaså höljet på generatorn. Sen koppla på rätt hylsa på en borrmaskin och sedan spinna upp generatorn. Förväntar mej inte full laddning såsom i bil då varvtalet antagligen inte räcker till, bara en fingervisning om den alls är med i matchen.
Val av lampa? Tänkte 5w för det är väl vad som sitter i instrumentpanelen på en bil.
Har jag tänkt rätt?
/D
Vill veta om jag fattat grejen rätt.
Jag har alltså en generator med enbart B+ och D+.
B+ går till + på batteriet och D+ till ena polen på en lampa. Andra polen på lampan går till jord på batteriet och likaså höljet på generatorn. Sen koppla på rätt hylsa på en borrmaskin och sedan spinna upp generatorn. Förväntar mej inte full laddning såsom i bil då varvtalet antagligen inte räcker till, bara en fingervisning om den alls är med i matchen.
Val av lampa? Tänkte 5w för det är väl vad som sitter i instrumentpanelen på en bil.
Har jag tänkt rätt?
/D
Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.
Jeps, 5W bör duga. Behövs mer brukar det betyda att den ska varvas upp till högre varvtal innan den kommer igång på riktigt.
Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.
Är det verkligen så?daspunner skrev:Andra polen på lampan går till jord på batteriet och likaså höljet på generatorn.
Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.
Ja, det ska fungera om det är en "normal" generator.
Du måste ha ett batteri inkopplat också.
Du måste ha ett batteri inkopplat också.
Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.
När generatorn laddar går D+ hög och då slocknar laddningslampan.
Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.
Tackar för svar!
Vad tror ni om varvtalet för att den faktiskt skall ladda "normalt", dvs >13.5volt? Remskivan på motorn tenderar ju o vara ganska mycket större jämfört med remskivan på generatorn. Vad jag egentligen undrar är vad 800-900 rpm i tomgång på motorn motsvarar på generatorn i runda slängar.
/D
Vad tror ni om varvtalet för att den faktiskt skall ladda "normalt", dvs >13.5volt? Remskivan på motorn tenderar ju o vara ganska mycket större jämfört med remskivan på generatorn. Vad jag egentligen undrar är vad 800-900 rpm i tomgång på motorn motsvarar på generatorn i runda slängar.
/D
-
- Inlägg: 1443
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.
Jag gjorde detta en gång, snurrade generatorn med en borrmaskin, och en provisorisk drivrem. Inte så väldigt högt varvtal, men när lasten kopplades till, en H1 glödlampa, bromsades generatorn kraftigt och min provisoriska drivning med borrmaskin slirade.
Dock fick jag tydligt svaret att generatorn funkade.
Vill man dra nytta av generatorn krävs förstås en mer funktionell drivanordning. Generatorn går verkligen tungt när den skall generera el.
Sen gick den i alla sina dagar i sin bil.....
Roy
Dock fick jag tydligt svaret att generatorn funkade.
Vill man dra nytta av generatorn krävs förstås en mer funktionell drivanordning. Generatorn går verkligen tungt när den skall generera el.
Sen gick den i alla sina dagar i sin bil.....
Roy
Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.
Lyckad den höja spänningen över batteriets vilospänning så finns det funktion i den.
Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.
Växelströmsgeneratorer behöver ibland lite hjälpström som går igenom laddningslampan för att få en smula magnetism i rotorn så att den kan börja mata sig själv med ström (och magnetisera upp rotorn) - dvs att boot-strappa sig själv.
Likströmsgeneratorer behövdes ofta inte laddlampströmmen för att boot-strappa sig själv för där hade man inte dubbel diod-övergång som hindrade utan generatorn kunde hjälpa upp sig själv från delar av volt som bildades av kvarvarande remanensen.
växelströmgeneratorer kan bootstrappa sig själv om man varvar mycket (så att kvarvarande remanensen ger nog hög spänning för att överbrygga diodövergångarna) - och somliga kan tom. har en liten magnet instoppad och kommer igång vid lägre varvtal
---
När du provar med borrmaskin - räkna med att det kan bli ganska rejäl motstånd när generatorn 'tänder' och bootstrappar sig själv - rotorn vill ha rätt mycket ström för att få upp magnetflödet så att spänningen så hög att generatorn börja reglera, den strömbehovet minskar ju högre generatorn varvas om ingen annan last drar effekt samtidigt. - en rotor kan dra mellan 50 - 80 Watt vid full magnetisering och det kommer att kännas i borrmaskinen.
En bilgenerator har inte så bra verkningsgrad och man kan nog räkna med upp till 50% av den mekaniska energin blir värme i generatorprocessen även vid hög/full last, det finns anledning varför bilgeneratorer är ordentligt fläktade, då en generator med bra verkningsgrad (> 90%) behöver inte någon fläktkylning...
Likströmsgeneratorer behövdes ofta inte laddlampströmmen för att boot-strappa sig själv för där hade man inte dubbel diod-övergång som hindrade utan generatorn kunde hjälpa upp sig själv från delar av volt som bildades av kvarvarande remanensen.
växelströmgeneratorer kan bootstrappa sig själv om man varvar mycket (så att kvarvarande remanensen ger nog hög spänning för att överbrygga diodövergångarna) - och somliga kan tom. har en liten magnet instoppad och kommer igång vid lägre varvtal
---
När du provar med borrmaskin - räkna med att det kan bli ganska rejäl motstånd när generatorn 'tänder' och bootstrappar sig själv - rotorn vill ha rätt mycket ström för att få upp magnetflödet så att spänningen så hög att generatorn börja reglera, den strömbehovet minskar ju högre generatorn varvas om ingen annan last drar effekt samtidigt. - en rotor kan dra mellan 50 - 80 Watt vid full magnetisering och det kommer att kännas i borrmaskinen.
En bilgenerator har inte så bra verkningsgrad och man kan nog räkna med upp till 50% av den mekaniska energin blir värme i generatorprocessen även vid hög/full last, det finns anledning varför bilgeneratorer är ordentligt fläktade, då en generator med bra verkningsgrad (> 90%) behöver inte någon fläktkylning...
Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.
Ja, testet gick ju över förväntan. Med borrmaskin fick jag över 14 volt och maskin bromsades rejält med en H1:a tillkopplad.
(Kolen byttes även samtidigt för de var sådär längd på.)
Laddlampan i instrumentpanelen är hel. Det var så vi märkte att den inte laddade.
Några idéer?
(Kolen byttes även samtidigt för de var sådär längd på.)
Laddlampan i instrumentpanelen är hel. Det var så vi märkte att den inte laddade.
Några idéer?
Senast redigerad av daspunner 31 augusti 2018, 13:12:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: Skall testa en lös 12v generator till bil.
Du har inte beskrivit något problem.vad kan det vara då?