Få igång en ac motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tezzlan
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 augusti 2018, 12:41:01

Få igång en ac motor

Inlägg av Tezzlan »

Hej, försöker hitta information om vad jag behöver för att få igång en motor till en bandslip jag byggt, har frågat några andra forum och har fått olika svar nästan överallt.
Motorn är från ett löpband som skrotat av försvaret, all info om motorn syns på bilden, 4 kablar ut ur "motorn" och ca 10 småkablar från bakdelen av motorn som jag tror har gått till displayen på maskinen.
Tackar för svar /Staffan Bild

Skickat från min SM-J700T via Tapatalk
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Få igång en ac motor

Inlägg av tecno »

Som typskylten säger så är det en AC Servo Motor, baddare som behöver en redig servo förstärkare.

De 10 är höst troligt resolver/encoder ev broms styrning.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Få igång en ac motor

Inlägg av Icecap »

Ordet "servo" betyder att det måste ett drivsteg för att driva motorn. Detta finns i styrningen av löpbandet och min <gissning> är att det i grunden är en BLDC-liknande motor.

Fördelen är att man kan driva den med konstant hastighet och ha överbelastningsavkänning, nackdelen är att styrelektroniken MÅSTE vara med, antingen som den nuvarande eller som ett annat till samma typ motor.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Få igång en ac motor

Inlägg av H.O »

Fin motor men om du inte har drivsteget till den så blir det nog billigare att köpa en vanlig 3-fas induktionsmotor och eventuellt en frekvensomformare (om du vill styra varvtalet). Om du kan leva med betydligt begränsad effekt så har GraniteDevices ett drivsteg (Argon) som sannolikt kan köra motorn.

En del frekvensomformare kan tydligen köra permanentmagnetiserade motorer men det är inget jag har personlig erfarenhet av. Det kan vara värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Få igång en ac motor

Inlägg av arvidb »

Icecap skrev:... min <gissning> är att det i grunden är en BLDC-liknande motor.
Jupp, det står ju till och med på typskylten: Type: PMSM d.v.s. Permanent Magnet Synchronous Motor. :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Få igång en ac motor

Inlägg av Tekko »

I princip samma sak som en BLDC motor, skillnaden är att det är sinewave drive på en AC servo motor för minimerat momentrippel och tystare/renare gång jämfört med trapezoidal drive på en BLDC motor.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Få igång en ac motor

Inlägg av Icecap »

Tezzlan: kontentan av ovanstående är att det går utmärkt att använda motorn - men det ska ett drivsteg in. De många ledningar på baksidan är nog sensorer för position osv.

Till ett löpband är det ett bra val av motor: mär väl drivsteget och styrningen av detta är avklarat är hastighetsstyrningen mycket simpel och stabil - alltså perfekt till ett löpband.

Jag anser att den kan fungera på en bandslip men att det nog ville vara enklare och mer "standard" med en normal motor. Om bandslipen byggs för att skulle fungera i många år ville jag DEFINITIVT rekommendera en standardmotor för att denenkelt kan lagas eller bytas i framtiden.

Olika fabrikater erbjuder ofta motorer med samma formfaktor och infästning vilket gör livet enklare.
Skriv svar