Felsöka varvmätare på motorcykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Felsöka varvmätare på motorcykel

Inlägg av Shimonu »

Hej

Har fått lite lustigt beteende på min varvmätare på motorcykeln och tänkte se om det kan finnas någon input för felsökning.

Börjar med att säga att det är en gammal motorcykel från -92 so jag misstänker att varvmätaren är av relativt simpel konstruktion.
Felet jag fått är att varvmätaren börjat visa dubbla varvtalet. Det började för några veckor sedan och har varit lite sporadiskt. Första gången så var jag bara ute 30 min kanske för jag vände hemåt när jag upptäckte det. På vägen hem så återvände mätaren till att visa rätt värde. Andra gången så var mätaren fel redan när jag startade hojen. Jag tog en längre tur för att se om den skulle bli bättre vilket den blev. Den var lite sporadisk först men efter kanske en halvtimme så visade den konstant rätt. Idag tog jag en tredje sväng och nu var det bara fel hela tiden. Så det känns som det skett en klar degradation.

Vad jag fått för mig så går varvmätaren på tändningspulsen för någon cylinder men jag misstänker att det är något i instrumentklustret som faktiskt tar periodiciteten och omvandlar till rörelse för nålen. Är det ett enkelt servo av något slag eller kan det finnas mer inblandat?

Jag har misstänkt dålig jordning på hojen, jag har mätt spänningen mellan minuspolen och olika punkter på hojen och vill minnas att jag läste av något i stil med 0.24V. Av vad jag fått höra så är det högt. Har ni några mer tankar? Jag vill mest ha så mycket info som möjligt innan jag börjar riva ner hojen och leta fel. Den går ju fortfarande fint att köra och det är en del kvar på säsongen.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Felsöka varvmätare på motorcykel

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Kan det finnas en bygling för antalet cylindrar, som blivit glapp?
Borde ju kunna ge resultatet dubblering t.ex?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Felsöka varvmätare på motorcykel

Inlägg av Janson1 »

Märke och modell? Har du ett elschema så är det också bra, annars går det säkert att hitta på nätet.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Felsöka varvmätare på motorcykel

Inlägg av kilimanjaro »

Ett känt fenomen på BMWs äldre K-modeller är att det kommer in fukt i huset för instrumenten och det kan resultera i olika problem. Har egen erfarenhet av det men jag minns inte om det var på det här sättet som du beskriver. Minns iaf att mätarna fladdrade och att jag fixade det genom avfuktning.

Med vänlig hälsning, // Karl Bergman
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Felsöka varvmätare på motorcykel

Inlägg av Shimonu »

Det är en Yamaha FJ1200 -92

Jag har kikat lite på elschemat i manualen och jag ser ingen bygling för antal cylindrar. Däremot ser det ut som man styr 2 cylindrar med en tändspole och det är 4 cylindrar totalt. Tändspolen för cylindrar 2 och 3 går till varvmätaren och tändningsenheten medan tändspolen för 1 och 4 endast går till tändningsenheten. Jag hittar inget elschema på nätet och det är lite knepigt att ta bra bilder i manualen men tror ni det hjälper kan jag ta bilder på vissa delar.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Felsöka varvmätare på motorcykel

Inlägg av Janson1 »

Det är vanligt att en tändspole driver två tändstift, bägge gnistrar samtidigt men bara den ena cylinder ligger i komp/tändläge åt gången.
Den ger alltså en tändpuls per motorvarv och där tror jag inte det blir fel utan att motorn påverkas... Så felet bör ligga i varvräknarelektroniken. Om bild så på varvräknaren i så fall; dess baksida och elektronik.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Felsöka varvmätare på motorcykel

Inlägg av Shimonu »

Tack Janson1, jag är medveten om wasted spark och hur det funkar. Jag hoppades lite att det skulle finnas någon som hade god koll på hur det funkar och kanske visste direkt vad det kunde vara. Jag kommer nog ta loss instrumentpanelen och kika lite. Eventuellt ber jag om tips då om hur jag kan felsöka.
Skriv svar