Felsökning av SMPS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Felsökning av SMPS

Inlägg av bos »

Jag har en Behringer-mixer som stänger av sig lite titt som tätt. En googling på problemet visade att en annan person hade samma problem, och hans lösning var att byta två små elektrolyter på primärsidan i strömförsörjningen. Jag gjorde detta, men problemet kvarstår.

PSU:n är kopplad till fyra dotterkort i mixern; ett processorkort (som även har hand om displayen på framsidan), och tre kort som verkar ha hand om ingångarna, utgångarna, och något okänt. När jag kopplar ur alla kort utom processorkortet startar mixern upp som den ska; displayen visar, jag kan vrida på rattar osv och få respons, och oscilloskopet säger att 5V-linan är så rak som den kan bli.

Kopplar jag in ett av de tre andra korten bootar allt upp, men 5V dras ner till ~3.5V och är väldigt skakig, men displayen funkar som den ska fortfarande. Samma beteende oavsett vilket av korten jag kopplar in.

Kopplar jag in två av de tre andra korten så bootar mixern, men dör efter väldigt kort stund. 5V ser hemsk ut.

Det finns +40V, +5V, +12V och -12V från PSU:n. Jag har mätt upp alla fyra när bara processorkortet sitter i och då är alla rena och fina, men när jag sätter in ett kort till och får spänningsdipparna så jag har mätt dem igen, och samtliga har rasat till en nivå på 80-85% av det värde de egentligen ska ha. Eftersom felet är konsekvent för alla spänningslinor drar jag försiktigt slutsatsen att det är inte korten som är fel på, utan det är PSU:n som är boven.

Jag har ingen isolationstransformator och vågar därför inte gräva och mäta alldeles för djupt i en SMPS, så jag behöver någon sorts startpunkt här.

Är det för våghalsigt att misstänka att det är något i feedback-loopen som spökar? (De två kondingarna jag nämnde tidigare sitter mitt i feedback-nätet, resten är mer eller mindre passiva komponenter)


En bild säger mer än tusen ord:
BehringerX32_PSU _Controllcircuit.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av breflabb »

Kan du ta en skarp bild på det inrutade området så man kan förstora det ordentligt.
Jag tycker mig ana lödfel på ett ställe
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Marta »

Tycker jag också.
Den inringade lödningen ser ut att vara väldigt mör. Är ett vanligt fel att ultraljud från en switchtrafo luckrar upp lödningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av breflabb »

Det var just den jag tänkte på. Sen skadar nog inte att löda om
hela trafon och dom som alstrar mycket värme
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av bos »

Blargh, naturligtvis glömde jag ta ett foto innan jag skruvade igen allt.

Jag lödde iallafall loss trafon och rengjorde pins/pads (lika bra, liksom), och lödde om allt jag kunde komma åt. Samma fel.

Gav sen upp och ska beställa ny PSU. Kostar inte blodigt dyrt.

.
Skriv svar