Skärma av antenn nRF24l01+

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MagnusK
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 januari 2015, 22:07:38

Re: Skärma av antenn nRF24l01+

Inlägg av MagnusK »

Jag kan ha missförstått något men vore det inte enklare att man kodar signalen så
bara den mottagaren som har rätt kod inställd behandlar signalen?

För det är väl ändå en microprocessor som tar hand om signalerna?
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Skärma av antenn nRF24l01+

Inlägg av bobobo »

Kafeman: Ang. RFID, jag har inte sagt att det inte duger. För mig är rfid och radio mer eller mindre samma sak. Men det är väl svårt att uppnå 5m räckvidd med rfid utan att det blir en gigantisk antenn? Dvs en slinga på marken eller över huvudet på åkarna, och då kan man inte montera systemet på några minuter som är mitt önskemål.

Magnus: Start och mål-sändaren vet ju inte vilken åkare som kommer och vet alltså inte vilken kod som ska skickas ut...
Om man hade en radio-länk mellan start och mål så skulle man kunna hålla ordning på i vilken ordning åkarna startar och då stoppa den som startat först, men jag tänkte jag skulle slippa ordna en radio med lång räckvidd.
Men... resonemanget gav mig precis en idé. Om start-stationen ger åkarens tidtagarmodul en timestamp.
När sedan mål-stationen triggar (vid aktiverad fotocell) så sänder målet ut en fråga, och alla åkare som är inom räckvidden svarar med sitt timestamp, varvid målstationen sänder ut en signal att stoppa den modul som hade det lägsta timestampet (dvs startde först).
Så länge vi begränsar applikationen till slalomträning så behöver inte omkörningar hanteras.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skärma av antenn nRF24l01+

Inlägg av E Kafeman »

>För mig är rfid och radio mer eller mindre samma sak.
Korv med bröd relativt vegetarisk soppa? Visst är bägge mat liksom att RFID liksom annan radio handlar om EM-vågor men med den kunskapen kanske man skulle ge sej själv lite eftertanke innan man blir kock.

Du borde försöka sondera tidmätnings-marknaden vad som faktiskt används vid t.ex. alpinsporter innan du lägger en enda krona på något som inte verkar genomtänkt mer än någon minut.
Har du undersökt vad marknaden erbjuder och funderat på varför man väljer de lösningar man gör? Google ger massor av info.
Jag är part i målet då jag varit involverad i antenn-problematiken i sådana sammanhang men kan med stor bestämdhet säja att du behöver sjuhelsikes mer på fötterna utan att bara fördärva pengar på något som med stor sannolikhet inte kommer kunna ge vettig tidtagning.

Det brukar vara ett av de större stötestenarna när man sorterar val av teknik i dessa sammanhang att tillförlitligheten är första prioritet. Ett grundtips är att ett radio-system som under värsta omständigheter har sämre funktions-marginal är 10 dB,-> välj något annat. Om inte annat så finns inget mer stressande än när tidtagnings-system fallerar under pågående tidtagning.
Här är en länk till ett företag som sysslar mycket med tidtagning inom skidsporter.
Med lite bakgrunds-check så får du veta hur man begränsar täckningsområden och hur man mäter rent tekniskt, val av typer av radio-system och typer av antenner. Du kan till och med hämta gratis-programvara som kan ge input för din egna lösning.
Om man snabbt behöver sätta upp temporära mellantider har detta företaget en del att erbjuda.
Ladda hem deras specar på vad systemen klarar, vilka kraven är på antennerna och övrig hårdvara, frekvensval osv. så borde det ge lite mer att fundera över.

Finns inget behov av identitet, dvs deltagarna kommer i mål i den ordning de startar och man har koll på så inget annat rör sej i målgården så är optiska grindar mycket enklare än något radio-system.
Däremot kan ett radio-system sända startgrindens start-meddelande och målet sänder mål-meddelande. Kan göras så enkelt att en app i mobilen som åkaren har med sej presenterar åktider och mellantider.
På det viset behövs det inte vara längre räckvidd på radion än att det når åkarens mobil som per automatik befinner sej i närheten a en grind som triggas.
Det finns inget som hindrar att man parallellt även har central uppsamling av tider.
Uppsättning blir inte enklare. Två pinnar med batteri, den ena med billig laserdiod den andra med radio och laser-sensor. Se till till så att pinnen med laserdiod är riktad rätt mot mottagaren som känner när strålen bryts och via radio skickar signalen till mobilen. Låt tiden skötas i mobilen, det är troligen dugligt noggrant om start och stopp-tid hanteras lika.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Skärma av antenn nRF24l01+

Inlägg av bobobo »

Är jag verkligen så dålig på att förklara :doh:
Däremot kan ett radio-system sända startgrindens start-meddelande och målet sänder mål-meddelande. Kan göras så enkelt att en app i mobilen som åkaren har med sej presenterar åktider och mellantider.
På det viset behövs det inte vara längre räckvidd på radion än att det når åkarens mobil som per automatik befinner sej i närheten a en grind som triggas.
Detta är ju exakt det system jag har försökt beskriva hela tiden.
Problemet är ju hur jag ska veta att radion vid stoppgrinden inte har räckvidd nog att stoppa tidtagningen även för åkaren som kommer efter den som passerar den optiska grinden.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skärma av antenn nRF24l01+

Inlägg av E Kafeman »

Varje mobil får sin stopptid eller mellantid och bryr sej därefter inte om samma grind hörs igen. Det är bara signalen från startgrind som kan resetta tidigare lagrade grindar.
Vid startgrinden är det tvärs om, den tar varje ny start-trigg fram till den sista som hörs. Det kan ju vara en hel hög med åkare som är i kö och den sista signalen som fås från start-grinden är just den egna, underförutsättning att man sedan är bortanför täckningsområdet för start-grinden som för BT är typiskt 10-30 meter.

Det handlar inte om att skapa några specifika täcknings-korridorer mha av antenner.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Skärma av antenn nRF24l01+

Inlägg av bobobo »

underförutsättning att man sedan är bortanför täckningsområdet för start-grinden som för BT är typiskt 10-30 meter.
Återigen, det är exakt detta jag efterfrågat i hela tråden, från mitt andra inlägg.

Om åkaren går i mål "i bortrekant" av ljusgrinden så är det exempelvis 5m till mål-sändaren.
Andra åkaren efter åkaren som går i mål kommer förslagsvis 20-30m bakom första åkaren.

Min fråga (i mitt andra inlägg i tråden) var om det går att ha tillräcklig kontroll på radioräckvidd för att veta att åkaren som är 5m från mål-grinden stoppas och att åkaren som är 20-30m från mål-grinden inte stoppas. Följdfråga var, om man antar att det är svårt att ha så god kontroll över effekten, kan man underlätta urskiljningen genom riktverkan?
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skärma av antenn nRF24l01+

Inlägg av E Kafeman »

Skärma av antenn eller riktverkan är samma sak och samma problematik.
Att skärma av BT är inte ens lönt att försöka om du inte vill ge dej in på komplicerade lösningar som jag redan beskrivit.

Kommer flera åkare in i målgrinden nära samtidigt vet inte den enskilda åkarens mobil vems tid som hör till vem. Då måste ljusgrind kompletteras med RFID med de tekniker som nu används.
Som komplement och backup används ofta målkamera, där målgången spelas in kontinuerligt med tidsstämplar på varje enskild bild.
Se länkarna jag gav ovan för mer detaljerad info om befintliga system.
Tidtagnings-logiken för tidtagning vid Formel1, där har man drivit RFID-tekniken till sitt yttersta för att få exakt tidtagning/varvtider/deltider och om du tittar på en sådan tävling syns inga tidtagnings-stolpar eller antenner alls.
Hur dessa system fungerar är väl beskrivet i tävling-reglementet. Totalt har man tre olika tidtagnings-system, ett som endast tävlingsledningen har tillgång till, ett publikt och ett 3:e för tävlingsstallet.
Dessa system arbetar oberoende av varandra och är lite olika detaljerade. För RFID-kommunikationen bär varje bil en "svart box" som är förseglad så att ingen tävlande ska kunna manipulera något.
Skriv svar