Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv? -Ja

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv? -Ja

Inlägg av mAVRick »

Hej!

Jag blev lite sugen att fixa en vinylsvarv för att spela mina gamla LP-skivor. Hittade en Marantz stereo som var i det närmsta gratis. Receivern verkar fungera (SR-1100). Men svarven (TT-1200) verkar ha lite problem...
Först, remmen. Men ny rem kostar inte mycket.

Andra problemet är värre. Tonarmshuvudet saknas. Dessutom verkar det vara så 'ostandard' som det kan bli.
https://www.turntableneedles.com/Rare-H ... p_783.html

Jag känner mig inte så sugen på att lägga många ggr vad jag betalade för svarven, för att fixa ett ersättningshuvud (och då behöver jag fortfarande en pickup).
Jag är inte audiofil (uppenbarligen, med tanke på kvaliteten på grejerna till att börja med), jag vill bara kunna lyssna på på skivor... Så tanken slog mig, om jag fixar en pickup, skulle man kunna 'mecka' ett huvud själv? Huvudet håller väl bara pickupen och agerar adapter för kontakten på tonarmen?

Om jag inte är helt ute och simmar, så tar jag gärna emot tips på hur ni hade gjort :) Tar gärna emot tips på vart man får tag på en pickup som är hygglig till skapligt pris om ni har det.
Eller är det inte mödan värt? Ska man bara se sig om efter en fungerade spelare?

Edit: Jag ber om ursäkt om jag använder fel terminologi.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av mAVRick 24 augusti 2018, 15:44:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 904
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av mcrj »

Allt går ju men är troligen inte värt det.
Sök efter nåt komplett ist.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av tecno »

Jag skulle nog satsa på att 3D skriva ut pickup hållaren, själva kablaget/stiften är ju det minsta problemet.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 904
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av mcrj »

Annars har du en för 350kr i närheten.

https://www.blocket.se/jamtland/Hogtala ... w=1&last=1
BJ
Inlägg: 8290
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av BJ »

Dom här finns också, som säljer begagnade
grammofoner:

https://www.rehifi.se/skivspelare/skivspelare
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av Mindmapper »

tecno skrev:Jag skulle nog satsa på att 3D skriva ut pickup hållaren, själva kablaget/stiften är ju det minsta problemet.
Att slipa safirer och diamanter till rätt geometrier är väl kanske inte det lättaste? Runt WW2 gjorde man även nålspetsen av osmium som tydligen var ett lämpligt hårt material.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av mAVRick »

Mindmapper: Nej, pickup tror jag nog man får köpa ändå. Har hittat en nu som var skapligt pris på
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... a-at91-bl/
Det är hållaren som sitter mellan tonarmen och pickupen som är problemet.

3d skriva en vore ju najs, men saknar den möjligheten.

Just nu lutar det åt att såga/fila ut en hållare i plast eller aluminium och buntbanda fast på tonarmen.

Har beställt en rem. Så jag väntar nog på att den dyker upp först och ser att det lirar, innan jag beställer pickup.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Till din skivspelare (snälla, skriv inte LP-spelare :roll: ) skulle jag nog skaffa en riktig pick-up. Jag tror inte du behöver offra en nure för det. Kolla BRL!
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av mAVRick »

Vinylsvarv :)
Nej, men visst. Jag skrev LP bara för att vara övertydlig i titeln.
Och igen, det är *inte* pickupen som är problemet. Det är hur jag ska lösa infästning och inkoppling av pickup till tonarmen. Huvudet (som man fäster pickupen i) saknas...
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av SM4UKE »

Det finns ett typ av fäste mot tonarmen som är (eller var) väldigt vanligt. Sådana fästen, som man sedan monterar pickupen i, är nog enkelt att hitta. Fästet på bilden ser dock ut att vara något eget och då kan det vara värre.
Ett enkelt, och säkert kostnadseffektivt, sätt är nog att helt enkelt ta en skivspelare som är komplett med fästet istället för att göra ett eget. Skulle kunna tänka mig att en skivspelare i GDS-klass som kanske har kass drivrem och behöver en ny nål eller komplett pickup kan fås billigt eller med tur gratis om man frågar runt lite. Kolla in Svalander på nätet för tips om hur man mekar. Men sålla gärna lite mellan raderna han skriver men det gör väl de flesta som är inne på ett ingenjörsmässigt forum. :mrgreen: Finns en del "mumbo-jumbo" som säljs där...
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av Mindmapper »

mAVRick skrev:Mindmapper: Nej, pickup tror jag nog man får köpa ändå. Har hittat en nu som var skapligt pris på
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... a-at91-bl/
Det är hållaren som sitter mellan tonarmen och pickupen som är problemet.

3d skriva en vore ju najs, men saknar den möjligheten.

Just nu lutar det åt att såga/fila ut en hållare i plast eller aluminium och buntbanda fast på tonarmen.

Har beställt en rem. Så jag väntar nog på att den dyker upp först och ser att det lirar, innan jag beställer pickup.
Att få tag på en hållare kan nog vara svårare än att få tag på en hel skivspelare. Att bygga eller ersätta med någon som har rätt hållare han vara vanskligt. Geometrierna för vinklar och avstånd är viktiga för resultatet. Har inte direkt koll på om TT1200 är en högkvalitativ skivspelare. Har gett bort min skivspelare antar att många andra kan tänka sig att ge bort en skivspelare som står i något förråd och skräpar. Det är nog lättare än att få tag på hållaren till en viss tonarm.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 904
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av mcrj »

Finns på ebay om du tycker det är värt priset.

https://www.ebay.co.uk/itm/291620190246

Bild
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av RadarEnt »

Det där tycker jag verkar som mer besvär än det är värt. Nog skulle det gå hitta en fungerande vinylspelare på någon secondhand?
Det verkar som du bor i Östersund. Om du kommer hit så kan jag nog rota fram en spelare till dig. Annars går det nog hitta en komplett pickuparm i gömmorna som går meka dit i stället för det du har. Troligen inte någon Marantz, men kanske någon annan som passar.
Kom hit på en kopp kaffe nån dag. 3,5 mil norr om Östersund.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av AndersG »

Jag minns att jag byggde en på 1970-talet :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kan man tillverka tonarmshuvud till LP-spelare själv?

Inlägg av Marta »

Det där är en lös enklare spelare, så varför hänga fast vid den? En essentiell del saknas. Innan Du fattar vad som hände har det kostat mera än att hitta en annan komplett och fungerande. Hemmagjort blir bara resonanser, skrammel och väldigt tungt.
Skriv svar