Avstörning - Hjälp med komponent, vad är detta för en?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Avstörning - Hjälp med komponent, vad är detta för en?

Inlägg av toffie »

Hej på er,
Jag har en Controllino enhet framför mig som har vad jag förstår en spänningsdelare, ESD och sedan ATmega pinnen. Detta gäller för alla in-pinnar som har skruvplintsinkoppling.

För de pinnar som finns på pinlist istället, sitter ESD samt ett skyddsmotstånd, sedan ESD igen.

Anledningen till att jag frågar är därför att jag har provat att köra RFID taggläsare på totalt fyra interrupt pinnar (två per taggläsare krävs);
- Två av pinnarna går till en taggläsare och ansluts genom skruvplint
- De andra två av interrupt pinnarna går till taggläsare nummer två och kopplas in via pinlist

Det är dock så att taggläsare nummer två lägger av efter en stund (hur långt är ett snöre?!). Ibland direkt efter start, ibland efter att det gått en viss tid, ibland efter ett visst antal taggläsningar.. Det är precis som att man kopplar bort den från interrupt pinnarna och det kommer ingen data. Taggläsaren i sig fungerar, den läser av och skickar ut data som den ska, mätt med oscilloskåp. Men Controllino enheten verkar inte få in data.

Detta allt som oftast när en last finns inkopplad på något av reläerna som också finns inbyggda i enheten. Last i mitt fall är dörrlås, solenoider som enheten mer än väl kan slå till/bryta via de inbyggda 6A reläerna. De i sig är styrda från ATmega chippet med transistor och flywheel diod och så vidare. Så den biten ska vara ok, vad jag vet. Kopplar man ur lasten blir det, vad jag kan komma ihåg aldrig fel, då fungerar taggläsaren precis hela tiden. Även att slå till/från reläet - utan last.

Jag har en diod (1N4004) från minus till plus ute vid "låset", som är brukligt vid användning av sådan last.

Jag har kopplat in 2nF dioder (det jag hade tillgängligt för tillfället) mellan vardera interrupt pinne och jord, detta hjälpte enormt - men verkar inte hjälpa hela tiden. Ibland verkar det som att "felet" med störningar eller vad det nu är, smyger sig in och stör ut interrupt porten.

Därför är jag på jakt efter vad följande komponent är för en, så att jag kan göra ett kretskort med denna komponent och de komponenter runtomkring för att förhoppningsvis få taggläsare nummer två att fungera hela tiden också.

Vad tror ni?

Komponenten jag tittar på har texten B57N på sig, på vissa komponenter ser det ut som 857, på vissa endast B57. Men något däromkring förmodar jag att det ska vara, det är förstås den kretsen med 6 ben, precis nedanför de gröna skruvplintarna i bilden.

Har provat att söka på ESD B57/857, B57N, input protection B57 med mera, men kan inte hitta denna krets alls :(


Så nu hoppas jag att ni kan lyckas hjälpa mig!
Många tack på förhand!!
IMG_20180815_142954_5.jpg
Följande från https://controllino.biz/wp-content/uploads/2017/05/CONTROLLINO-MAXI-Pinout.pdf
inputs.jpg
Edit..
Uppdaterat titeln med avstörning - toffie
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av toffie 27 augusti 2018, 10:38:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med komponent, vad är detta för en?

Inlägg av prototypen »

Bara en tanke, många skydd gör ingångarna slöa så snabba dataflöden kommer inte genom.
Kan RFID mokajuppen köra lite långsammare?
Har du provat direkt mot Atmegan?

Protte
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp med komponent, vad är detta för en?

Inlägg av toffie »

Det är sant, men dessvärre tror jag det är tvärtom - där det finns mer skydd (skruvplintarna) där fungerar det ju bra, medan där det finns mindre med skydd (pinlisterna) fungerar det mindre bra.

RFID taggläsarna kan inte köras varken långsammare eller snabbare.. Finns inga sådana val :( Vet inte om andra Wiegand produkter klarar det heller när jag tänker efter, tror det bara är så fort som Wiegand produkten i sig skickar ut data eftersom det ska kopplas mot interrupt pinnar som i sin tur bara läser av så fort de kan..

Går inte att prova direkt mot ATmegan, dels för att det är en 2560 - så väldigt små pinnar :P sen finns det inga enkla sätt att koppla in sig före alla skydden direkt mot processorn.. Controllino enheten är ju en färdig produkt så sett.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med komponent, vad är detta för en?

Inlägg av arvidb »

Jag tänker spontant att man borde försöka göra mer för att åtgärda det som stör i första hand. Bra att du har dioder ute vid låsen! Utan att ha egentlig koll så tänker jag mig att några µF filmkondensator parallellt med dioden kunde hjälpa? Funkar inte det så testa med en choke också? Eller hur brukar man avstöra sånt här - någon som har koll?

(Kanske ett tips att byta rubrik på första inlägget, kanske lägga till "avstörning" eller liknande så kanske någon som har koll på sånt tittar in.)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp med komponent, vad är detta för en?

Inlägg av mrfrenzy »

Ligger möjligen kablarna till elslutbleck och läsare parallellt?
Isåfall kan du få inducerade störningar på ingången för läsaren också.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp med komponent, vad är detta för en?

Inlägg av toffie »

Tack arvidb och mrfrenzy!

arvidb
Det som förmodligen stör, inte helt säker men jag tror, är både en och två kompressorer. Platsen för denna installation är i en källare för en dörr, bara någon meter ifrån sitter en kompressor. Denna är förstås omöjlig att flytta då den kyler ett soprum. Vi har en taggläsare på insidan av dörren och en på utsidan av dörren, båda använder Wiegand protokollet och taggläsare nummer ett fungerar alltid, även vid drift av kompressor. Vi har dock inte märkt helt säkert att det är kompressorn som stör, det är bara en tanke!

Däremot går ju mycket el samt andra sorters kablar i närheten av de kablar som går till och från Controllino enheten.

Jag har provat med kondensatorer parallellt med diod, men ingen skillnad.

mrfrenzy
De ligger definitivt parallellt, inte mycket att göra där tyvärr. Möjligen skärmade kablar? Kan ju försöka hitta på någon sådan och testa.

Jag har ju satt kondensatorer vid interrupt pinnarna för taggläsare nummer 2, så nära Controllino enheten som möjligt. Men det verkar ju inte räcka fullt ut, kanske finns något annat att prova i kombination?

Många tack för idéer och tips!!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Avstörning - Hjälp med komponent, vad är detta för en?

Inlägg av mrfrenzy »

Använd partvinnad kabel typ CAT5e till läsaren. dra ström och signal i olika par och parallellkoppla ifall det är för klen area.

Exempelvis:
Orange: -
Orangevit: +
Blå: -
Blåvit: +
Brun: Data-
Brunvit: Data+
Skriv svar