Transformatorlindningar...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 januari 2007, 17:41:46
Ort: ÅSEDA

Transformatorlindningar...

Inlägg av lta »

En fråga som jag blev osäker på. Jo, om jag lindar några varv på primären, så sänks väl sekundärspänningarna i motsvarande grad på en nättransformator? Skulle vara ett enkelt sätt att få ner sekundärspänningarna på.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Transformatorlindningar...

Inlägg av Borre »

Men då ska du klara isoleringen av nätspänningen samt troligen linda väldigt många varv innan det händer så mycket.
Sannolikt enklare att linda av sekundären, alternativt linda på några varv åt fel hål på sekundären.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Transformatorlindningar...

Inlägg av Icecap »

Ita: teknisk sett ja!

Om du har (tagit ur luften) 500 varv på primären och kör med 230V blir det 0,46V per varv.
Om du ÖKAR varvtalet på primären kommer detta tal såklart att sjunka vilket betyder att sekundären (oändrat) minskar i spänning.

Ska du sänka sekundär-spänningen "signifikant" kan du nog räkna med att det blir en hel del varv som ska på primären.
Användarvisningsbild
lta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 januari 2007, 17:41:46
Ort: ÅSEDA

Re: Transformatorlindningar...

Inlägg av lta »

Det är en gammal Svebrytrafo (byggsats). Tänkte att det blir lättare att linda på på primären eftersom jag lindat sekundären med 14 uttag mellan 1,4-110 volt och det skulle bli för jobbigt att linda om sekundären. Sänkningen rör sig om 2 volt ungefär.
Skriv svar