Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av TomasL »

I mitt , än så länge tankeprojekt om en filmskanner för 8mm film, så kommer den att utökas till att även ta 16mm film.
Och där ligger problemet.
16mm filmen är ljudfilm.
Som jag förstått det så finns det två versioner, optiskt ljud och magnetiskt ljud.
Det optiska ljudet borde vara tämligen enkelt, ursprungligen var det väl i princip bara en LDR som belystes genom filmen.
Men magnetiskt ljud, som det verkar vara frågan om här.
Det borde ju i princip gå att ta ett lämpligt tonhuvud från någon lämplig bandspelare, eller???
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av lillahuset »

Med reservation för brist på kunskap inom området dristar jag mig ändå att säga att det verkar rimligt. Hur skulle det annars gå till?
Frågan är väl hur man får till det mekaniskt, om ljudet för en filmruta ligger precis bredvid riskerar väl ett tonhuvud att ta för mycket plats.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av tecno »

Rota fram en begnagad 16mm ljudprojektor med magnetiskt ljud så har du ju lösningen där, likaså optiska. Varför uppfinna hjulet igen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av TomasL »

Jo, men att försöka hitta någon, utan att bli rånad på frakten....
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av lillahuset »

Äsch då Tomas, i vår ålder har vi råd med det. Vi ska inte leva så länge till och vi har väl skrapat ihop några kronor iallafall. Barnen får klara sig själva.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av Jolles »

En femhunka kan det väl vara värt? :-)

https://www.tradera.com/item/317661843

hmm, frakt var det ja... :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av TomasL »

Men optiskt eller magnetiskt ljud?
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av Jolles »

Jag skulle nog säga magnetiskt. Optiskt tycks kommit under mitten av 70-talet, och den här är uppenbarligen äldre.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av TomasL »

Nja, optiskt ljud kom redan på 20-talet, magnetiskt betydligt senare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av Marta »

Den där saken på bilden är från förhistorisk tid. Försök få tag på en Bell & Howell. De fanns massvis av dem på skolorna förr. Fungerade oftast bra. Slirkopplingen till upptagshjulet kunde bli vek så filmen inte rullades upp. Fanns också en snäckskruv i plast som ibland någon idiot smorde med mineralolja, då sprack den...

Ljudet ligger givetvis inte bredvid tillhörande ruta, utan ett standardisrat avstånd före. Filmen är ju avsedd att ryckas fram rutvis i en projektor, inte scannas i en spaltkamera...

Magnetiskt ljud var lite ovanligt, fanns bara en maskin på skolan där jag gick som hade detta. Sådan film var också ovanlig, kostade nog en hel del extra att producera. Den har magnetremsa på båda kanterna. Remsan har ju tjocklek och med bara den använda hade det blivit snett på filmhjulet...Fanns även stereo eller dubbla språk som utnyttjade båda. Det var länge sedan, minns inga detaljer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av TomasL »

Ja, de standardprojektorerna som man hade i skolan hade optiskt ljud.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av Jolles »

Hmm mjo det verkar onekligen gammalt det också, men..
Magnetic tape is a medium for magnetic recording, made of a thin, magnetizable coating on a long, narrow strip of plastic film. It was developed in Germany in 1928, based on magnetic wire recording.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_tape


Så, gammalt är det ju oavsett.
Standard 16 mm
The picture taking area of standard 16 mm is 10.26 mm by 7.49 mm, an aspect ratio of 1.37:1, the standard pre-widescreen Academy ratio for 35 mm. The "nominal" picture projection area (per SMPTE RP 20-2003) is 0.380 in by 0.284 in, and the maximum picture projection area (per SMPTE 233-2003) is 0.384 in by 0.286 in, each implying an aspect ratio of 1.34:1. Double-perf 16 mm film, the original format, has a perforation at both sides of every frame line. Single-perf is perforated at one side only, making room for an optical or magnetic soundtrack along the other side.
https://en.wikipedia.org/wiki/16_mm_film

Sound was added by RCA in 1930 (film for sound use was perforated on one side only to make room for an optical or magnetic soundtrack), and colour in 1935 with the introduction of Kodachrome.
http://www.obsoletemedia.org/16mm-film/


Summering:
Jag kan bara konstatera efter lite intressant sökande att av dom projektorer som kan spela upp ljud så tycks de vara både optiskt och magnetiskt kompatibla. Just den där projektorn en "Royal Projector 100-5" tillverkad i Stockholm är dock svår att hitta info om :-) Men jag kan se att andra projektorer från 50-talet liksom de modernare (alla jag hittat) har alla både optisk och magnetisk kompabilitet.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Ljudfilm, hur skall man avkoda.

Inlägg av Jonyverse »

Om filmen har optiskt eller magnetiskt ljud kan ha lite att göra med hur många visningskopior som gjordes. Optiskt ljud kräver en process i flera steg för att framställa ljudspåret och kopiera in det i ett dupliceringsneg.
Därefter är det enkelt att göra kopior. Inget man brukade göra för en kopia.

För enstaka kopior spelade man in på varje kopia (eller tom originalet) från magnetperfon (ljudband med samma bredd som filmen och med perforering) i en maskin där film o perf löper parallellt synkat till varandra.

På TV och produktionsbolag behöll man filmen och magnet-ljudperfon separat på varsin rulle till varje film.
Skriv svar