Husqvarna spis QSG6138X

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Husqvarna spis QSG6138X

Inlägg av anrhm »

Jag köpte för några år sedan ett hus med vitvaror från Husqvarna.

Köksfläkten har jag fått igång med hjälp av kondensatorbyte enligt beskrivning här.
Kyl och frys åkte ut i höstas efter att frysen kostat tusentals kronor i reparation och kylen började också bete sig skumt.

Nu är det tydligen spisens tur. Modell QSG6138X PNC 947 95 00-36 00

Under dagen bröt en av säkringarna till spisen och jordfelsbrytaren. Återställer man jordfelsbrytaren så startar spisens display upp. Det smattrar om timerreläet. Det går att ställa klockan så att displayen slutar blinka och reläet slutar smattra. Man kan inte återställa säkringen för då går den direkt och jordfelsbrytaren bryter.

Jag har resistansmätt mellan inkommande kabel och chassie, ingen kortis. Faserna går in på en plint. De är kopplade till punkt 1, 3 och 5. Resistansen mellan anslutningarna är ca 15kohm utom mellan 1 och 5 där jag får ca 900ohm. Det är säkringen till 1:an som bryter.

Någon som har ett schema på hur spisen är kopplad internt? Det är ett virrvarr med trådar under locket. Jag tar tacksamt emot felsökningstips.
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Husqvarna spis QSG6138X

Inlägg av peo007 »

Här kommer lite info
qsg6138-1.PDF
qsg6138-2.PDF
qsg6138-3.PDF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Husqvarna spis QSG6138X

Inlägg av anrhm »

Varmt tack!

Nu har jag något att klura på.

Vi får se om jag hinner hitta problemet. Att vara utan spis blir gammalt rätt fort. Men det vore skönt att inte behöva köpa en ny just nu.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Husqvarna spis QSG6138X

Inlägg av anrhm »

Knepigt det här. Jag kopplade bort de två blå trådarna till reläet på timer-kortet. Isolerade dem ordentligt och lade på locket igen.

I med kontakten och på med alla säkringarna. Ingen löste ut! Slog på en platta, som blev varm. Framsteg! Då har jag en spis i alla fall. Så öppnade jag ugnsluckan, klick, säkring och jordfelsbrytare löste ut. Ugnen ska ju vara spänningslös när inte reläet på timerkortet har kopplat ihop de två blå trådarna.

Annars när allt funkar och man öppnar ugnsluckan ska lyset i ugnen tändas och kylfläkten starta.

Kan det ha varit en slump att säkringen gick just när jag öppnade luckan? Det enda som är i drift när ingen använder spisen är timern/klockan. Det var det enda som var igång idag när felet först inträffade mitt på dagen idag.

Nä, nu är jag för seg i kolan. Slut för idag. Dessutom är det mörkt nu. Det blir riktigt mörkt när jordfelsbrytaren löser ut. :D
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Husqvarna spis QSG6138X

Inlägg av Danny »

Troligtvis har du felet i kondensatorn som sitter i serie med
ugnsbelysningen. Du har nog 2st i den spisen.
Bild
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Husqvarna spis QSG6138X

Inlägg av anrhm »

Det verkar som att jag har hittat den skyldige till att det läcker mot jord.

Switchen som sitter på vänster sida av ugnen och känner av när luckan är öppen. Den var inte lätt att komma åt. :tumner: Den värmeskyddande folien har skavt mot luckans gångjärn och slitits sönder just vid switchen. Switchen och kontaktdonet är brända.

Jag kommer att byta kondingarna när jag ändå har spisen öppen. Jag får dem förhoppningsvis imorgon. Det var beställningsvara.
Switchen gör väl att det blir någon dag till innan jag får ihop den, det är säkert inget de har på hyllan heller.
switch.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Husqvarna spis QSG6138X

Inlägg av Danny »

Gott att du hittade problemet :tumupp:
Ovanligt fel
Skriv svar