Försöker bygga ett enkelt labaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Försöker bygga ett enkelt labaggregat

Inlägg av AlgoJerViA »

Hej
Jag håller på att försöka bygga mig ett någorlunda enkelt labaggregat, i huvudsak för att lära mig mer. Just nu skulle jag känna mig helt nöjd om jag skulle kunna få till runt 0-20 volt och max en ampere.

Hur som helst har jag byggt på breadboard enligt kretsschemat jag bifogat, den bygger förstås på saker jag sett på internet men jag har improviserat ganska vilt så det fungerar förstås lite sådär, framförallt med tanke på att den oscillerar vilt. Jag har testat att placera kondensatorer av diverse olika storlekar på båda operationsförstärkarna mellan negativ input och output vilket stabiliserade spänningsregleringen men hjälpte någonstans mellan mycket lite och inget alls för att stabilisera strömbegränsningen. Det fick mig att fundera på om problemet är det mycket svaga spänningsfallet över strömavkänningsresistorn vilket gjorde att jag började experimentera med att använda en till op-amp för att förstärka den signalen, vilket inte fungerade det minsta lilla.

Är det någon som har lust att hjälpa till lite kanske? :) Är det alls någon idé att jag fortsätter på det här spåret är väl också något jag undrar lite.

//AlgoJerVia
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av AlgoJerViA 9 augusti 2018, 17:28:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Försöker bygga ett enkelt labaggregat

Inlägg av Icecap »

Den totala förstärkning i regleringsloopen är sinnessjukt hög - och ingen motkoppling finns. Det är receptet på instabilitet - rakt av!

LM358 kan jag inte data på utantill men om den inte är en rail2rail på utgången kommer strömbegränsningen inte att fungera.

Du har ingen bas-emitter motstånd på Q1 & Q2, detta ser till att de laddar ur långsammare varför regler-loopen slår bakåt helt.

I mitt tycke är teorin bakom regleringen OK, det är bara ett mycket dåligt utförande.
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Re: Försöker bygga ett enkelt labaggregat

Inlägg av AlgoJerViA »

Ska jag sätta två resistorer mellan negativ input och output och låta återkopplingen gå in emellan dem för att skapa motkoppling och kontrollera förstärkningen?

lm358 är rail2rail, dock med minus ungefär 1.25v på positiva sidan men den går ner till nära nog 0 volt i varje fall.

Jag har experimenterat med bas-emitter motstånd nu ett tag och placerat en på 470 ohm på Q2 vilket snabbade upp oscillieringen en hel del vilket jag antar är postivt. Sen pillade jag lite med en resistor på Q1 också men märkte ingen direkt skillnad där alls. Men det finns ju sådana resistorer inbyggda redan så det kanske är därför.

Testade också att sätta en 1uF kondensator på utgången vilket stabiliserade spänningsregleringen men hjälpte dock ingenting för strömregleringen.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Försöker bygga ett enkelt labaggregat

Inlägg av opampen »

Du kan ju också titta på ett alternativ med LM317 som har + utspänning och LM337 som har - utspänning. Om du tittar på pdf filen s. 13 ser du hur du kan bygga ett symmetriskt aggregat +/- 1,2V-20 V.

Titta på länken:

https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... ng_tds.pdf
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Försöker bygga ett enkelt labaggregat

Inlägg av Icecap »

Du skriver att det finns inbyggda motstånd i Q1 - men de framgår inte av symbolen varför jag har svårt att tro på det.

Om du ser på regler-loopen har du två NPN i serie som driver en PNP direkt utan någon strömbegränsning mellan. Detta MÅSTE få antingen en av transistorerna att eldas upp (sannolikt PNP"n) eller tvinga matningen i knä - eller bådera.

Som jag skrev tidigare: teorin i regleringen är OK men utförandet är ganska fel.

Jag har själv ritat på något liknande och fått samma problem - men andra projekt kom mellan att jag löste det och prioriteten är låg. Jag minns dock att jag hade en teoretisk lösning men att jag inte hann vidare.

Sedan är spänningsnoggranheten ganska dålig då den inte tar in shunten i kedjan.

Jag minns att jag bytte till high-side current sensor för att det löste "alla" problem med avkänningen av strömmen, kontra referensen.
Jag planerade dock efter en µC-styrd nätdel som även skulle kunde ladda ackumulatorer efter de "gällande regler" för varje kemi så det hela blev kanske onödigt avancerat.
Skriv svar