Piezo knapp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Falken_1
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 augusti 2018, 10:09:22

Piezo knapp?

Inlägg av Falken_1 »

Hej!
Första inlägget på detta forum för mig.
Men jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med detta.
Till mitt problem: Har ett spabad som kontrollpanelens 2 av 6 knappar slutat att fungera. Är knappar som jobbar med piezoteknik om jag inte fått allt om bakfoten.

En av dessa 6 knappar saknade funktion i vårt bad så den piezo ”knappen” lödde jag lös och monterade där en sprucken suttit och den fungerar igen.
Men nu är jag en ”knapp” kort...

Bifogar en bild som visar kontrollpanel samt olika delar där även piezo som ser ut exakt så irl.

Har googlat som en tok men kan inte finna något som liknar det som är monterat.

Är det någon som är kunnig i piezo området och kan komma med tips eller vet var jag kan få tag i delen jag söker?
Kan tillägga att dessa bara har en utgående ledare och de piezo delar ja funnit har alla två utgående ledare?

Grymt tacksam för svar på detta.
//Christian (Falken_1)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Piezo knapp?

Inlägg av Icecap »

Jag kan inte hjälpa så värst med reservdelar - men du kan vara säker på att de nuvarande knappar har minst två ledare ut!
Att den ena sedan kan vara "dold" i fastlödningen betyder mindre. detta kan lösas om du hittar en knapp som fysisk passar men har två ledare, då är det bara att montera ena ledaren på rätt lödpunkt.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Piezo knapp?

Inlägg av jah »

Kanske kan använda såna här:
http://r.ebay.com/NyrkLD

Finns många storlekar, så börja med att mäta diametern på originalet, och googla/sök t.ex ebay efter "piezo disc"

/J
Falken_1
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 augusti 2018, 10:09:22

Re: Piezo knapp?

Inlägg av Falken_1 »

Hej
Jo jag har set ett flertal piezodisk som ser ut som de du länkar till men alla har ju två trådar ut.
Har det ingen betydelse om jag helt enkelt bara tar bort den svarta då det ej finns nån anslutning för det i panelen. Finns bara en lödpunkt för den som kommer från mittdelen på piezo plattan.
/Falken_1
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Piezo knapp?

Inlägg av jah »

Själva plattan är den andra Polen, och är kanske bara klämd mot kretskortet. Som sagts tidigare så MÅSTE det vara två poler inkopplade. Beroende på hur undre anslutningen är gjord så kan man kanske ta bort den tråden, eller kanske tvingas ansluta till rätt bana på kretskortet.

Vill du mer specifik hjälp får du ordna bra foton på den demonterade knappen och kretskortet.
Falken_1
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 augusti 2018, 10:09:22

Re: Piezo knapp?

Inlägg av Falken_1 »

Den demonterade knappen ser ut så här på fram och baksida.
Som sagt den slingrande koppartråden är den enda lödda delen på kretskortet och allt är inbäddat i nån gelesilikon som ligger som ett lager mellan piezo och kretskort.
Kanske att de tre piggarna jordar ned mot kretskortet då man trycker. Har ingen bra bild på kortet då det är återmomterat i jakten på piezo som funkar.

Så om ja fattar rätt kommer det ingen + puls vid tryck om ingen - tråd är nedjordad?
Eller??
/Falken_1
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Piezo knapp?

Inlägg av jah »

Helt säkert är det så att de tre piggarna är minusanslutning till kretskortet.
Den där styva koppartråden är antagligen orsaken till att disken spricker också när den bänder i kristallen vid tyck.
Går nog utmärkt att ersätta med en av de pieszo du hittar i samma storlek, men skippa koppartråden och anslut bara med de trådar som är förmonterade.
Falken_1
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 augusti 2018, 10:09:22

Re: Piezo knapp?

Inlägg av Falken_1 »

Ok
Det låter vettigt. Om ja inte minns fel så var det en metallring på kretskortets undetsida så jag får försöka ytlöda minus tråden där.
Sen är ju nästa fundering ger alla piezo samma spänning vid rörelse? Eller är det kopplat till diametern på kristallen? Ger ex en som är 12mm i diameter samma som andra med 12mm i diameter? Känns som att här får jag bara gilla läget å chansa och testa. Funkar det så har man ju sparat in priset på en ny kontrollpanel.
Skriv svar