Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av sauk1 »

Jag har en vanlig dlink webbkamera som jag skulle vilja börja drifta med batteri istället för nätaggregat. Detta är kanske en superenkel fråga, men vänder mig till detta forum eftersom jag är novis på det här.

Kameran behöver 5V 1A och jag skulle vilja skapa ett så lätt och litet batteripaket för driften, med så lång drifttid som möjligt mellan batteribyten.

Är det möjligt eller kommer batterierna ändå ta slut direkt? Hur gör jag, vad köper jag?

Tack för all hjälp jag kan få!

.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av Lennart Aspenryd »

5V 1A är mycket! Många batteribyten blir det.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av Henry »

Hur sällan vill du byta batteri = den storlek på batteri du behöver. Men om kameran drar säg 1A så kommer ett 1000mAh batteri att räcka en knapp timme, sedan är det i princip bara att börja räkna. Man kommer således rätt snabbt fram till att batteriet behöver vara hyfsat stort om du vill att den skall kunna gå säg ett dygn innan byte men allt är baserat på att den drar 1A, drar den mindre behövs ett mindre batteri.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av limpan4all »

Ett bilbatteri och en switchregulator kan teoretiskt ge dig 6 dygn men 4 är nog mera lämpligt om batteriet skall överleva några laddcykler.

Men du bör verkligen kontrollera om den behöver 1A. Bara för att nätadaptern är på 1000mA behöver inte innebära att den konsumerar allt...
Senast redigerad av limpan4all 5 augusti 2018, 16:29:28, redigerad totalt 1 gång.
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av sauk1 »

Ok tack för hjälpen alla! Jag kanske ska kolla på hur jag kan dra sladden istället och behålla nätagget...

.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att mäta är att veta.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av tecno »

sauk1 skrev:Ok tack för hjälpen alla! Jag kanske ska kolla på hur jag kan dra sladden istället och behålla nätagget...

.

Att tänka på om kabeln blir lång är att du behöver gå upp i area på ledarna. Så försök fixa 230V närmare och ha kort kabel från adaptern till kameran.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av Nerre »

Prylar byggda för att drivas med nätspänning (via batterieliminator) är oftast inte särskilt strömsnåla tyvärr.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av Sverige »

Lasp skrev:Att mäta är att veta.
:tumupp:
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av limpan4all »

Nerre: Så sant men det är heller inte ovanligt att saker faktiskt konstruearas korrekt...
Dvs man håller effekten under 50% av max för att få livslängd. Det kan ju också vara så att den under vissa perioder ligger över 500mA och peekar uppåt 1A men har en medelström i storleksordningen 350mA eller lägre.
Men man vet inte ett skit innan man mäter.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av elshorto »

Vissa kameror har IR belysning för mörkerläge och motor för att vrida. Undviker man sådana funktioner så spar men mycket ström.
Kan vi få artikelnummret på aktuell kamera så kan vi gissa bättre.
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av sauk1 »

Jag satsar nog på sladdrift alt en annan kamera som kan placeras bättre och därför fungerar med sladd. Men tack för hjälpen!

.
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av sauk1 »

Nu när jag kollar på uttag vid ytterdörren så upptäcker jag att det ju finns en fungerande dörrklocka som sitter perfekt i närheten. Är denna möjlig att relativt enkelt använda för strömförsörjningen av webbkameran som behöver 5V 1A? Skickar bild och även den gamla webbkamerans modell.BildBild

.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av jah »

Du kan inte använda dörrklockans strömförsörjning, men kanske utnyttja kanalisationen för att dra fram en kabel.

Kollar man i kamerans datablad så ser man att den drar max 1.84W, och om vi avrundar lite grovt uppåt till 2W och delar med 5V så ger det en ström på 400mA.

Nätadaptern är alltså överdimensionerad.

/J
sauk1
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 september 2017, 14:45:31

Re: Webbkamera: Byta från eldrift till batteri

Inlägg av sauk1 »

jah skrev:Du kan inte använda dörrklockans strömförsörjning, men kanske utnyttja kanalisationen för att dra fram en kabel.

Kollar man i kamerans datablad så ser man att den drar max 1.84W, och om vi avrundar lite grovt uppåt till 2W och delar med 5V så ger det en ström på 400mA.

Nätadaptern är alltså överdimensionerad.

/J
Aha, det var ju synd. BildBild

Då var det dags att förlänga lite sladdar Bild

.
Skriv svar