Nån som bytt kylpasta på sin Macbook?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Nån som bytt kylpasta på sin Macbook?

Inlägg av daspunner »

Tja!

Louis Rossman (Youtuber som driver Macbook-verkstad på Manhattan) hävdar att kylpastan i en Macbook är rent skräp. Skall byta skärm på en Macbook Air snart som gått sönder. Tänker att när man ändå har burken på bänken så kanske den skall bytas med. Hoppades att nån här hade gjort det nån gång o kunde delge lite erfarenheter av detta.


/D
Kulla
Inlägg: 1266
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Nån som bytt kylpasta på sin Macbook?

Inlägg av Kulla »

Louis är lite Apple hater fast han lever på dem, det ger han lite extra besökare på YT.

Jag har min MBP sen början av 2015, så över 3 år nu. Vanligt arbetstemperatur när jag slösurfar i soffan är runt 40-50C på CPU, alltså det känns inte, fläktar hörs inte och den är inte varm.

När jag kodar och kompilerar mycket så att CPU användning är 90-100% i flera minuter då kan fläkt höras lite, temperatur kommer upp till 80C och sen när jag är färdigt då är den nere på under 50 grader.

Jag ser inga anledningar att byta pasta på den än, kanske om den blir sämre, men just nu är den lika varm som när jag köpte den.

Vilken MBP har du?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Nån som bytt kylpasta på sin Macbook?

Inlägg av xxargs »

Verkar vara många som håller på med rituell pastabyte i tron att det skall bli sååå väldigt mycket bättre.

bästa pastalagret är den som inte behövs alls för att ytorna är så väl inslipade att det är ungefär som https://sv.wikipedia.org/wiki/Passbit där man knappt får isär dom igen när de väl är ihopsatta. - tänk samma fullständigt spegelblanka yta som en modern hårddisk-skiva med ojämnhet under nanometer i ytan - på båda kontaktytorna processorn och kylaren!

kan man inte uppnå detta - tunnast möjliga lager och helst bar metall i topparna på ojämnheterna och pastan bara fylla i ojämnheterna där metall inte går mot metall...
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Nån som bytt kylpasta på sin Macbook?

Inlägg av daspunner »

Tänkte lite i banorna att mekanisk åverkan (slit o släng, i och ur i väskan ofta) kunde fått pasta som gått varm o torkat med tiden kanske spruckit. Har sett detta fenomen tidigare. Och varm har den definitivt gått en del då det periodvis spelats spel på den som legat på gränsen för vad prestandan klarar av. Har sagt det otal ggr att Macbook Air skall man inte spela spel på men lyssnar nån på mej?!! :-)
Skriv svar