Felsökning Elektrolux Frysskåp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lure
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 augusti 2018, 15:40:32

Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av lure »

Hej!
Har hittat mycket info här genom åren och nu blev det tillslut behov av att skapa ett konto. :)

Ett elektrolux frysskåp har gått sönder hemma här och eftersom kompressorn går och jag får kyla i skåpet när jag kopplar bort elektronikkortet i frysen och "tjuvkopplar" kompressorn så antar jag att felet sitter i elektroniken. Själva kretskorten till frysen ser väldigt enkla ut att byta komponenter på (inget ytmonterat pill) så jag tycker det borde gå att laga bara man hittade den/de komponenter som felat.

Frys:
Elektrolux modell EU 7705 C
ProdNr: 9225993-40

Interfacet till frysen är väldigt enkelt: Det finns två vred för temperaturinställning (vrid-pot.) lysdioder, en summer och en tryckknapp för att stänga av larm/slå på infrysning. Frysen beter sig normalt vad gäller lysdioderna, summer och tryckknappen: Frysen larmar för för låg temperatur när man startar den, man kan stänga av larmet med knappen och man kan slå på infrysning. Dioden för infrysning tänds när man aktiverar den funktionen.

Vad jag kan avgöra slår reläet på kortet (Finder Type 40.61S) aldrig till, men jag har inte lyckats avgöra om det är själva reläet som är kasst eller styrningen innan relä.

Jag hittade en fysisk skada på kretskortet som KAN ha uppstått när jag tog loss kortet även om jag inte kan minnas att jag behövde använda våld. Det var väldigt enkelt att ta loss och öppna. (Kan kortet frusit sönder? Det sitter ju inne i själva frysen.) Jag lagade ivarjefall det men det hjälpte inte det ursprungliga felet.

Kan inte se någa uppenbart dåliga lödningar på kortet. Det finns två svaga missfärgningar på kortet som kan tyda på att det varit lite varmt: Vid lödpunkten för huvudbrytaren där 230ac fas går in och vid en komponent som jag tror är en zener diod.

Zenerdioden försökte jag googla mig till hur man skulle mäta upp och hittade något i stil med att det ska vara klart högre motstånd ena hållet jämfört med andra och om det är samma båda vägarna är den kass. Men min billiga multimeter visar ungefär samma motstånd ungefär vilket håll jag än mäter på alla dioderna märkta DZ på kortet så jag är osäker på att jag mäter rätt eller får rätt värden.

Alla vanliga motstånd har jag mätt upp så pass att dom inte är kortslutna eller helt av, har inte mätt upp alla att dom ger rätt värde.

Bifogade bilder på hur det ser ut. Svarta kabeln på baksidan kortet är jag skyldig till.

Jag har inte jättemycket erfarenhet på att felsöka enskilda komponenter så jag behöver lite tips. Finns det nått knep att verifiera att reläet är ok? Vad brukar vara vanliga fel i frysar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av hsd »

Mitt Husqvarna skåp hade fel på tempgivaren , fanns inte som resevdel då det var bytt i produktion till en annan modell så jag böt hela kortet med nya tempgivare (2 st givare en för reglering och en för visning/larm)
lure
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 augusti 2018, 15:40:32

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av lure »

Ah, jag trooor att tempgivaren är ok på detta kort. Motståndet över den stiger och sjunker relativt till när jag värmer eller kyler den.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av Danny »

Om relät inte drar -
Börja med att byta den vita kondingen.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av Hobbyisten »

Jag får obegränsat motstånd i zenerdiodens backspänningsriktning, antagligen för att spänningen multimetern avger inte når till genombrottströskeln/zenerspänningen (8.2 V i mitt fall).
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av breflabb »

En zenerdiod upp till 3,2 V leder lite svagt även i backriktningen.
Man skall alltid lossa ena sidan för att undvika mätfel.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av SM7CZR »

Alla zenerdioder leder i backriktningen!
På kretskortet finns en lödning som behöver åtgärdas. Orsaken är att komponentbenet har blivit varmt så att lödningen har spruckit.
Skadan på kretskortet är kanske ingen skada? Modifiering? Ser ut att vara avsiktligt gjort med en skalpell.
lödning.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av Marta »

När Du byter den vita kondingen så måste den ovillkorligen vara en X2 konding. Brukar vara rektangulära och kortet har några olika hål att välja på. Kapacitansen är hyfsat noga. För liten så räcker inte strömmen, för stor så går zenerdioden sönder.

Vart går den bruna kabeln? Lampan? I så fall är den ruttna lödningen lampkontakten som rickats loss.

Den brutna ledningsbanan ser definitivt ut att vara avsiktligt borttagen. Så ser inte en skada av ovarsamhet ut, eller en avbränd ledare.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av breflabb »

Alla zenerdioder leder i backriktningen!

FEL-FEL
lure
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 augusti 2018, 15:40:32

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av lure »

SM7CZR:
Lödningen där på din bild som behöver åtgärdas är för huvudströmbrytaren. Den har troligtvis släppt lite och sedan har det blivit varmt pga det ja. Jag ska fixa den.
Mycket riktigt kan det nig vara så att banan skurits av med skalpell. Och (att jag inte såg det från början) kan inte det där spela någon roll för funktionen heller för det enda som bryts när man skär av den där ledaren är kopparbanan till en jumper JP1 (dom ändå är öppen). Så jag antar man skurit av den för att förhindra att vilken funktion jumper JP1 nu skulle ha går att använda.

Angående kondingen:
Den gamla komponenten har märkningen:
AV (A och V ihopskrivet)
1,2 / 10
230 V ~
1.70 MKP

Har jag rätt om jag tolkar det som 1,2 uF då och skulle isf denna fungera som ersättare: https://www.elfa.se/sv/x2-kondensator-u ... cache=true

Den bruna kabeln är inkommande 230v fas. Belysnings-lampan sitter rakt på kretskortet.
De enda kablarna till/från kortet är:
Brun: Fas
Blå: Nolla
Svart: Common från relä till kompressorn.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av Danny »

Den fungerar bra
lure
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 augusti 2018, 15:40:32

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av lure »

Bytte den stora kondingen och nu drar den igång kompressorn! :D Ska låta det gå nått dygn eller två och se om det håller!
Tack så mycket för hjälpen!
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av ahlsten »

Jag har trilskats med ett Electrolux-skåp idag med sannolikt exakt samma problem, om än annan modell... alltså felande X2-klassad kondensator i matningen till kortet. Undrar hur vanligt det är och vad som gör att deras lösning verkar äta kondensatorer? Kondensatorer är förstås allmänt veka i dålig miljö och inför tidens tand i jämförelse med komponenter.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning Elektrolux Frysskåp

Inlägg av Danny »

@lure
Gott att du fick det att fungera :tumupp: :)
Skriv svar