Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av Bo.Siltberg »

Jag har kvar nåt kilo blyat lödtenn från sent 70-tal, om min Weller-penna är nog också från samma tidsålder. Jag har naturligtvis på senare tid köpt på mig modernt blyfritt tenn också.

Min fråga är om det finns några förhållningsorder på vilken man "ska" använda? Har i bakhuvudet något om att gammal elektronik vill ha blyat lödtenn vid reparation. Eller så var det tvärtom att ny elektronik inte fick repareras med blyat lödtenn, kommer inte ihåg. Finns det några regler och värt att veta här? Kan jag använda mitt gamla tenn? Jag löder inte SMD-komponenter...utan det är främst elektronik från den gamla skolan jag kommer i kontakt med.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av Klas-Kenny »

Blyat lod är i princip alltid bäst ur lödbarhetssynpunkt.
Enda anledningen att inte använda det, är av miljöskäl.

Är du privatperson så kör på med det blyade till allt du känner för. Endast nytillverkning av elektronik som skall säljas (CE-märkas), samt yrkesmässig reparation av sådan utrustning som omfattas.

Har enbart blyat lödtenn här hemma, mycket lättare att löda med. Även på jobbet kör jag med blyat till 99% för alla prototypbyggen, småfixar etc. som inte är produkter som ska ut till kund. (Sen är min branch förvisso undantagen i ett år till, men vi har ändå gått över).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av Marta »

Håller helt med. Använd riktigt blyat tenn till all hobbylödning. Det är bara där lagen så kräver som miljösurrogat behöver användas.

I kvalificerade tiiämpningar är blyfritt förbjudet. Googla "tin whiskers".

Blyfritt kräver även mera värme så det blir mera foliesläpp. Fluxet i blyfritt ger farligare lödrök. Det är bara dåliga egenskaper. Släng skiten och använd riktigt lod.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av netrunner »

Det kan skilja stort mellan olika lödtenn hur svåra dom är att löda med. Med samma lödkolv så kan man få storvariation.

Det finns dom där man tillsätter en liten "dutt" och allt flyter ut på en millisekund till en perfekt lödning.
(det här är sådant man köper flera rullar av för att ha till lager till nästa generation)


Det finns dom där man trycker in ten som inte smälter ... som blir en boll ... som inte fäster ... som inte vill flyta ut ...
(det här är sådant man ger i gåva till dom man inte tycker så mycket om)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av Glenn »

Klas-Kenny skrev:Blyat lod är i princip alltid bäst ur lödbarhetssynpunkt.
Enda anledningen att inte använda det, är av miljöskäl.
Även miljöskälen känns väldigt påhittade, har NÅGONTING verkligen blivit bättre av blyförbudet ?

Så enda anledningen enligt mej är när reglerna säger att man inte FÅR använda blyat.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av datajompa »

Glenn skrev:Även miljöskälen känns väldigt påhittade, har NÅGONTING verkligen blivit bättre av blyförbudet ?
Särskilt när den största utspridaren av bly (militären) har undantag.
Senast redigerad av datajompa 2 augusti 2018, 18:24:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av TomasL »

ROHS gäller vid all kommersiell användning, med några få undantag (rymd och militär tror jag).

Miljöskälen är ju knappast påhittade, eftersom det blir rätt mycket bly i naturen av skrotad elektronik
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av limpan4all »

TomasL: Jag har i stort sett aldrig sett elektronik i naturen. Den största tillförseln av bly till naturen numera är väl jägare som använder betydligt mera bly än alla annan användning (förutom segelbåtar som använder löjliga kvantiteter bly och så bly/syrabatterier). Tidigare var det nog balansvikter på bilar.
Så såsom jag ser det så är blydelen av RoHS rätt så löjlig. Om man bara hade tillåtit 2-3% bly så skulle livslängden på elektronik varit avsevärt högre och det i sin tur varit bättre för miljön.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av Klas-Kenny »

TomasL: Faktiskt ganska många undantag än så länge då "nya" RoHS (2011/65/EU) inte behöver tillämpas fullt ut innan 22 Juni 2019...

Men efter det så ja, då är det väldigt få undantag.
Exempelvis era kylanläggningar borde väl klara sig ännu? :)
RoHS-direktivet omfattar följande produktgrupper:
1. Stora hushållsapparater
2. Små hushållsapparater
3. IT- och telekommunikationsutrustning
4. Konsumentutrustning
5. Belysningsutrustning
6. Elektriska och elektroniska verktyg
7. Leksaker, sport- och fritidsprodukter
8. Medicintekniska produkter som släppts ut på marknaden före den 22 juli 2014. Medicintekniska produkter för in vitro-diagnostik som släppts ut på marknaden före den 22 juli 2016.
9. Övervaknings- och kontrollinstrument omfattas från och med den den 22 juli 2014 förutom industriella övervaknings- och kontrollinstrument somomfattas från och med 22 juli 2017.
10. Automater
11. Annan elektrisk och elektronisk utrustning som inte omfattas av någon av ovanstående kategorier omfattas av direktivet från och med den 22 juli 2019.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av TomasL »

limpan4all skrev:TomasL: Jag har i stort sett aldrig sett elektronik i naturen. Den största tillförseln av bly till naturen numera är väl jägare som använder betydligt mera bly än alla annan användning (förutom segelbåtar som använder löjliga kvantiteter bly och så bly/syrabatterier). Tidigare var det nog balansvikter på bilar.
Så såsom jag ser det så är blydelen av RoHS rätt så löjlig. Om man bara hade tillåtit 2-3% bly så skulle livslängden på elektronik varit avsevärt högre och det i sin tur varit bättre för miljön.
Nja, det fins ju hur många miljoner ton elektronikskrot i naturen som helst, titta på alla soptippar, möjligen med undantag för Sverige då vi källsorterar elektronikskrot, men det görs knappast någon annan stans
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av lillahuset »

Nåja, det är inte bara Sverige som sorterar elektronikskrot: https://en.wikipedia.org/wiki/Electroni ... by_country
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av TomasL »

Frågan är ju hur man implementerar det.
När jag bodde i England, så slog man sig för bröstet "Nu har vi infört Källsortering" Man fick 2 tunnor, en för trädgårdsavfall, dvs ris, äppelkart mm och en tunna för allt annat.
Det är ju källsortering :bravo: :humm:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av hcb »

Tjafs och trams borttaget. Håll er till ämnet och var trevliga.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:ROHS gäller vid all kommersiell användning, med några få undantag (rymd och militär tror jag).
Och flyg och sjukhusutrustning och diverse annat.
Miljöskälen är ju knappast påhittade, eftersom det blir rätt mycket bly i naturen av skrotad elektronik
Just det är väl en EXTREMT liten del av det totala blyutsläppet i naturen.

Dessutom är det ju bly i metallisk form, som inte är lika farligt.

Det ska finnas nån gammal tråd om det när nån letade fram statistik på det, där det var uppenbart att det var ett enda slag i luften.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Krav på användning av blyat/blyfritt lödtenn

Inlägg av TomasL »

ROHS handlar ju inte enbart om bly, utan alla farliga ämnen, och eftersom bly är giftigt, så är det naturligt att det också hanteras på samma sätt som andra giftiga ämnen.

Huruvida det är extremt lite eller mycke, tja hur definerar man det.
Fakta är att var fjärde container som lämnar en EU-hamn innehåller elektroniksskrot som återvinnes manuellt på värsta tänkbara sätt i Afrika och Asien, dvs alla giftiga ämnen hamnar i naturen.
Skriv svar