Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Inlägg av daspunner »

Skulle vilja tag i en "desoldering bulb". Jänkarna verkar dem på butikshyllorna men jag hade hoppats på o hitta dem på närmare avstånd. Gärna inom EU. Nån som vet om det går?


/David
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Inlägg av lond »

Låter som du letar efter en tennsug. Finns att köpa hos tex electro:kit, Kjell, CO, Jula mm.

/// Marcus
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Inlägg av TomasL »

Det är väl en enklare form av tennsug gissar jag.
Köp en riktig tennsug eller använd flätor.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Inlägg av hsd »

Jag tror att TS är ute efter tennsug modell gummiblåsa som hoptryckt sätts mot det flytande tennet och när man släpper suger tennet in i blåsan, vet en del som gillade den modellen men det är besvär att tömma blåsan
Själv föredrar jag tennfläta, dock finns olika varianter på fläta och en del är värdelösa, samt en vanlig tennsug till större lödställen
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Inlägg av Hobbyisten »

Jag har en sånhär : https://www.electrokit.com/produkt/tennsug/
Ett slags "omvänt luftgevär", fungerar makalöst bra, och inget behöver tömmas, lödtennet bara ramlar av spetsen efteråt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den skall klart tömmas, kanske Ts är ute efter något rekylfritt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Inlägg av TomasL »

Finns rekylfria tennsugar.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Inlägg av hsd »

nybörjarnörd skrev:Jag har en sånhär : https://www.electrokit.com/produkt/tennsug/
Ett slags "omvänt luftgevär", fungerar makalöst bra, och inget behöver tömmas, lödtennet bara ramlar av spetsen efteråt.
Den är bra men rekylen kan dunka iväg småkomponenter
Jag brukar tömma den från tennrester emellanåt, men det är lätt att skruva loss spetshållaren och skaka ur
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Inlägg av Marta »

Gummiboll med teflonspets är kass. Spetsen blir igensatt direkt och måste rensas mellan nästan varje lödställe. Sugkraften är svag. Glöm skiten.

Weller har/hade något med värmd spets och gummiboll. Grov att komma åt med och fick inte väck allt tenn. Blev lätt kvar en tunn hinna som höll komponenten.

Introvac, som tyvärr inte tillverkas mer, funkar fint. Det som krävs är högt luftflöde i tillräcklig mängd. Genom att hålla hårt med hela handen dämpas rekylen nästan helt. Löst hållen med en stenhand som knappt klarar att trycka ner knappen sliter den med sig hela padsen. Allt beror på hur den hålles.

Finns nog andra som ger samma funktion. Stor kolvdiameter och hård fjäder bör vara egenskaper att leta efter.

Annars finns det proffsgrejor som drivs av vacuumpump. Helt rekylfritt, lättryckt knapp, svårt pris...
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Inlägg av daspunner »

Har en "pump" som jag är nöjd med och jag har låda med flätor i diverse storlekar. Det var just den här modellen jag ville ha. Jag såg en sån och fick testa den men ägaren mindes inte var den köpts.

Har väl klurat på en pump med lite mindre ingångshål ibland också. Finns det?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Inlägg av Glenn »

Invaliden skrev: Weller har/hade något med värmd spets och gummiboll. Grov att komma åt med och fick inte väck allt tenn. Blev lätt kvar en tunn hinna som höll komponenten.
En sådan har jag, ganska dyra och precis som du skriver sådär bra, det funkar ju men man får gärna vara där och peta lite efteråt för att allt ska vara loss.

Använder den sällan, föredrar lödpenna/tennsug/fläta isåfall, utom i speciella fall.
Annars finns det proffsgrejor som drivs av vacuumpump. Helt rekylfritt, lättryckt knapp, svårt pris...
Ja, det är ju "the shit" så att säga, har en pace avlödningsstation på jobbet, ska jag löda loss större saker (typ 72p simmsocklar eller kontakter med många ben) så tar jag gärna med mej dit och fixar efter arbetstid.

Finns kinesversioner som funkar hyfsat till en tiondel av priset, men dom brukar sätta igen mycket lättare och så får man hålla på och rensa, det har jag aldrig behövt
göra med pacen.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Skulle vilja ha tag i en "desoldering bulb".

Inlägg av lond »

Så länge det är folk som kan sköta den som använder den....
Pace-stationen på jobbet går inte att använda pga misskötsel :(

Annars tipsade bigClive på tuben om att man använda små rör i rostfritt när man behöver löda loss hålmonterat. Man bara värmer ner röret i hålet och låter lodet stelna, för att sedan dra ur röret och man får då en separation mellan ben och hål.

/// Marcus
Skriv svar