Fixa "bränd" reläkontakt
Fixa "bränd" reläkontakt
Har ett MC start-relä som jag tagit isär pga av att det fungerar lite halvt.
Ibland bra tillslag och kontakt och oftast långsam o dålig kontakt.
Nån som har förslag på hur man fixar till det?
Ska man bara rengöra eller 556a (liknande)?
Jag får för mig att det inte är bra att fila/slipa.
Men kanske svinto/stålull är OK?
Ibland bra tillslag och kontakt och oftast långsam o dålig kontakt.
Nån som har förslag på hur man fixar till det?
Ska man bara rengöra eller 556a (liknande)?
Jag får för mig att det inte är bra att fila/slipa.
Men kanske svinto/stålull är OK?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fixa "bränd" reläkontakt
Om kontaktytorna är brända brukar de vara slut. Om det finns reservdelar vet jag inte - men jag tror det inte.
Man får aldrig slipa med smergelduk då det slipande medel är ledande (används numera som halvledersubstrat), man kan slipa med fil om man håller rent efter det - men är kontaktlagret bränd bort lär man få en mycket kort frist innan det är dags igen.
Man får aldrig slipa med smergelduk då det slipande medel är ledande (används numera som halvledersubstrat), man kan slipa med fil om man håller rent efter det - men är kontaktlagret bränd bort lär man få en mycket kort frist innan det är dags igen.
Re: Fixa "bränd" reläkontakt
Om det är skrovliga ytan på koppardelarna (och inte den svarta runda saken) så tycker jag inte att det ser överdrivet bränt ut - den här kontakttypen med mycket ström ger skrovliga kontaktytor och rörelsen är ofta utformad så att de skall skrapa och bryta en smula vid till och ifrånslag - sk. självrensande kontakter - denna typ av kontakter _behöver_ bryta och sluta hel del ström för att hålla sig rena då blixtrandet och annat är en del i processen.
Att de skrovliga kontaktytorna nästan svetsar vid slutning sig är alltså en normal-beteende i kontaktor-funktionen.
Jag skulle nog fokusera på att manöverrörelserna går rätt och lätt och ytterligare sak att kontrollera är att det finns tillräckligt med spänning över manöverspolen när den är tänkt att vara dragen så att det egentliga problemen inte finns i startknappen och dess kablar...
Att de skrovliga kontaktytorna nästan svetsar vid slutning sig är alltså en normal-beteende i kontaktor-funktionen.
Jag skulle nog fokusera på att manöverrörelserna går rätt och lätt och ytterligare sak att kontrollera är att det finns tillräckligt med spänning över manöverspolen när den är tänkt att vara dragen så att det egentliga problemen inte finns i startknappen och dess kablar...
Re: Fixa "bränd" reläkontakt
finhuggen fil
eller om sakerna kan vändas för att få rena ytor igen, går på några få
eller om sakerna kan vändas för att få rena ytor igen, går på några få
Re: Fixa "bränd" reläkontakt
Där ser ut att vara en del materialvandring och ytorna är formade efter varandra. Brukar bara bli värre av att fila då. Bara att skruva loss är obra.
Ser också ut som där har varit dåligt kontakttryck, det brukar leda till svarta ytor och usel funktion.
Det svarta i mitten är väl ankaret sett rakt ovanifrån? Bottnar det helt som det skall eller kärvar det när drevet skall ut? Hur ser andra sidan ut, är där en fjäder som skall spännas och ge kontakttryck när solenoiden bottnat. Är allt sådant iordning och lättrörligt?
Ser också ut som där har varit dåligt kontakttryck, det brukar leda till svarta ytor och usel funktion.
Det svarta i mitten är väl ankaret sett rakt ovanifrån? Bottnar det helt som det skall eller kärvar det när drevet skall ut? Hur ser andra sidan ut, är där en fjäder som skall spännas och ge kontakttryck när solenoiden bottnat. Är allt sådant iordning och lättrörligt?
Re: Fixa "bränd" reläkontakt
material-vandring är oundvikligt då det är likström med stor sannolikhet. kontaktytorna ser rätt OK ut förutom med tiden uppkomna ojämnheten - det är inte uttalat svartbränt heller utan tämligen kopparfärgat och därmed fräscha kontaktytor
som nämnt så är det inte helt bra att ta isär en sådan kontakt då återmonteringen inte blir exakt lika - skrovligheten är nämligen helt inpassad mot varandra av många till och från slag i historien och när man vid återmonteringen inte får exakt lika och nu vid användning får hög ström på färre kontaktpunkter - hetta och risk för att det bränns är nu mycket större än tidigare tills ny skrovlighet ar satts sig mot varandra igen.
som sagt tidigare - kontrollera att rörelserna verkligen är fria och enbart begränsas till kontaktelementen mot varandra och att det inte går trögt strax innan kontaktteringen av olika orsaker, vobbling (läs tendens till byrålådseffekten) eller annan broms i rörelsen för att det är slitet eller för stort spel.
som nämnt så är det inte helt bra att ta isär en sådan kontakt då återmonteringen inte blir exakt lika - skrovligheten är nämligen helt inpassad mot varandra av många till och från slag i historien och när man vid återmonteringen inte får exakt lika och nu vid användning får hög ström på färre kontaktpunkter - hetta och risk för att det bränns är nu mycket större än tidigare tills ny skrovlighet ar satts sig mot varandra igen.
som sagt tidigare - kontrollera att rörelserna verkligen är fria och enbart begränsas till kontaktelementen mot varandra och att det inte går trögt strax innan kontaktteringen av olika orsaker, vobbling (läs tendens till byrålådseffekten) eller annan broms i rörelsen för att det är slitet eller för stort spel.
Re: Fixa "bränd" reläkontakt
Vanligast är nog att batteriet är visset ,vid start problem på motorer .då kan det även fenomen som att start relätoch solenoiden inte orkar hålla i ordentligt mm.
Re: Fixa "bränd" reläkontakt
Eftersom det är en startmotor-kontakt tror jag inte det är så blodigt som de andra är inne på, fila på!
Re: Fixa "bränd" reläkontakt
Jag använder reläet för en hemmabygd punktsvets.
Till att börja med styrdes reläet enbart med återfjädrande tryck-knapp med styr-spänning fr samma batteri som svetsar.
Troligen är strömen genom reläet betydligt högre än vad det är gjort för MEN under mycket kortare tid.
Har nu i nämnd ordning provat:
* Monterat in styrelektronik (555) som renar manuella tryckningen och ger en puls på ca 20ms. Styrelektronik och relä-spole drivs nu från annat batteri är svetsen.
* Rengöring med aceton av kontaktytor. Monterat ihop o testat med i stort sett samma halv-bra resultat dvs ibland OK, oftast inget bra tillslag.
* Isärtaget relä igen och filat ytorna. (Reläets hölje faller sönder mer o mer för varje ggn det bänds isär). En ggn brände kontakterna ihop och gav konstant kortslutning! Säkringen brann inte! Gick senare att få isär relä-kontakterna med till/från på styrsignal (och kanske lite våld). Därefter gick det att svetsa några ggr.
Nu är reläet utbytt mote ett helt nytt.
Till att börja med styrdes reläet enbart med återfjädrande tryck-knapp med styr-spänning fr samma batteri som svetsar.
Troligen är strömen genom reläet betydligt högre än vad det är gjort för MEN under mycket kortare tid.
Har nu i nämnd ordning provat:
* Monterat in styrelektronik (555) som renar manuella tryckningen och ger en puls på ca 20ms. Styrelektronik och relä-spole drivs nu från annat batteri är svetsen.
* Rengöring med aceton av kontaktytor. Monterat ihop o testat med i stort sett samma halv-bra resultat dvs ibland OK, oftast inget bra tillslag.
* Isärtaget relä igen och filat ytorna. (Reläets hölje faller sönder mer o mer för varje ggn det bänds isär). En ggn brände kontakterna ihop och gav konstant kortslutning! Säkringen brann inte! Gick senare att få isär relä-kontakterna med till/från på styrsignal (och kanske lite våld). Därefter gick det att svetsa några ggr.
Nu är reläet utbytt mote ett helt nytt.
Re: Fixa "bränd" reläkontakt
Det som sliter på ett relä är inte tiden utan strömstyrkan vid till och frånslag.
Om du har för hög ström kommer reläet att förstöras oavsett hur kort tid det är aktiverat.
Om du har för hög ström kommer reläet att förstöras oavsett hur kort tid det är aktiverat.