Säker switch mellan olika strömkällor i huset

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cablejack
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 juni 2018, 23:19:53

Säker switch mellan olika strömkällor i huset

Inlägg av cablejack »

Hej!

Jag har en dedikerad "nödström"-grupp i huset som jag har det allra viktigaste anslutet till och till denna vill jag nu anslutna en automatiskt switching till en generator-matning när generatorn väl dras igång - vilket i praktiken blir när strömmen går.
Det får inte uppstå några eventuella backströmmar, osv. så jag behöver ha en säker & kontrollerad switch från elnätets F+N till generatorns F+N.

Har varit inne på spåret att kombinera ett par dubbelreläer med tidsrelä men fastnar i logiken.

Det jag vill åstadkomma är alltså:
1) Strömmen försvinner från elnätet
2) Jag går ut och drar igång generatorn
3) "nödslingan" ställs nu om att matas från generatorn.
4) Strömmen kommer tillbaka, och nödslingan återgår till att matas från elnätet
5) Jag stänger av generatorn manuellt.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6118
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Säker switch mellan olika strömkällor i huset

Inlägg av Biker »

Det skall vara en godkänd lösning och av godkänd installatör - reservkraftsomkopplare.

Skall du spika nått själv måste du veta vad du gör och frågar man vet man inte.
Bakmatar du nätet under ett avbrott så riskerar du reparatörerna.
hsd
Inlägg: 2127
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Säker switch mellan olika strömkällor i huset

Inlägg av hsd »

Det finns färdiga automatiska reservkraftomkopplare, skåp med kontaktorer och startkrets för generator
Men som sagt den som kopplar måste ha full koll på vad hen gör och märka upp varnibgar om automatisk reservkraftstart
cablejack
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 juni 2018, 23:19:53

Re: Säker switch mellan olika strömkällor i huset

Inlägg av cablejack »

https://www.schneider-electric.us/en/pr ... --display/

Hittade denna!
Tänker att jag sätter ihop ett program som kontrollerat öppnar relä’erna till matning 1, väntar en ”säkerhetsperiod”, och sedan sluter matning 2 - baserat på om en input signalerar att matning 2 (generatorn) är igång.

Hur bör man göra med skyddsjord? Skall generatorns jord (från ”matning 2”) alltid vara ansluten till normcentralens jordskena)
, eller skall den också ”switchas”? Tänker så det inte finns risk för backström via jord.

Jag håller på att sätta ihop ett förslag till min elektriker, så ni behöver inte vara oroliga för att det bara kopplas upp någonting utan kontroll av behörig elektriker.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Säker switch mellan olika strömkällor i huset

Inlägg av grottan »

Som tidigare sagt, du måste använda en godkänd reservkraftomkopplare vilket innebär att den bland annat skall uppfylla standard SS 428 06 05, SS-EN 60947-1 och SS-EN
60947-3. Om du sedan köper en färdig eller bygger själv spelar mindre roll så länge standards uppfylls.

En dylik installation måste även föranmälas till din nätleverantör (vilket elinstallatören gör).

Angående jordning så skall skyddsjord aldrig någonsin brytas, i en reservkraftanläggning (stationär UPS, generator) skall även anläggningen vara försett med ett eget och godkänt jordtag (här fuskar många UPS installatörer)

EON har rätt tydliga kompletterande anvisningar till ovanliggande standards på sida 13 och 14: https://www.eon.se/content/dam/eon-se/s ... ningar.pdf
hsd
Inlägg: 2127
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Säker switch mellan olika strömkällor i huset

Inlägg av hsd »

Det är ingen lek, detta måste Du överlåta till en behörig elektriker
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Säker switch mellan olika strömkällor i huset

Inlägg av Castor »

Varför automatik? Är strömavbrott vanliga? Om du behöver koppla om några kablar en gång varje år eller så, är väl knappast investeringen lönsam. Du skall ju dra igång reservkraftaggregatet manuellt så du måste ju vara på plats ändå.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Säker switch mellan olika strömkällor i huset

Inlägg av mrfrenzy »

Det måste finnas en automatik med elektrisk förregling eller en manuell switch med mekanisk förregling och det ska vara utfört korrekt enligt standarden som nämns ovan.

Absolut enklast är att köpa en färdig och låta elektrikern montera den, annars har man mycket att lära sig.

https://www.elbutik.se/product.html/hag ... ry_id=1916
https://www.elbutik.se/product.html?pro ... ry_id=1916
Skriv svar